Kinya skrev 2013-02-13 15:29:25 följande:
Men ett liv är faktiskt viktigare. Jag tycker inte att det ska springa folk på neo som inte har där att göra. När vi var där så var det en bebis där vars släkt hela tiden försökte smyga sig in där och tjata sig in där för att få titta. Personalen var så otroligt veka och vågade inte hålla på de regler som faktiskt fanns. Detta var dessutom runt jul och därmed var risken för smittor stor. Inte förrän jag sa till på skarpen vågade personalen upprätthålla de regler som faktiskt fanns.
Reglerna är inte till för att jävlas med folk utan för att rädda liv.
Hej Kinya!
Det låter lite som att det här ligger dig färskt o hjärtat och att du därför reagerar väldigt känslomässigt på det här. Jag är fullkomligt övertygad om att ingen av de som skriver här i tråden skulle vilja komma in på en avdelning om de riskerar att smitta några av de barn som är inlagda.
Jag kan förstå att det var skitjobbigt att ligga på sal. Här i Göteborg fick vi informationen att far och morföräldrar fick komma och besöka, men att det var viktigt att kolla så att det inte var "körigt" på salen. Hur man än löser sånt där så blir det jobbigt, besökande har inte alltid koll på sin ljudvolym eller har inte tänkt på att inte ha parfym på sig. Det är lätt att titta på besökarna, eller ibland tillochmed andra föräldrar, och se dem som "bovar".
Samtidigt i sammanhanget, den största smittorisken ligger inte i besökande. Den ligger dels i risken när det blir stressigt och överbelagt och en sköterska springer som en skållad råtta mellan kuvöser med hjärtlarm. Att få med sig baciller från en kuvös till en annan sker lätt.
Dels så är det ofta kvinnor som själva har dagisbarn som jobbar på våra sjukhus. I en ideal värld hade vi undantagit folk som jobbar på infektionskänsliga avdelningar från karensdagarna.
Vi försökte lösa anknytningen och förståelsen för vår dotter igenom att vi fotade en hel del, filmade lite i kuvösen och hade en liten bok som sköterskorna skrev i. Små uppdateringar när det hände något, hon fick sitt första bad, blev av med sina infarter eller bytte rum på avdelningen. Sedan om det funkar vet jag inte, hon är inte så gammal än :)