Ess skrev 2013-03-21 21:07:04 följande:
Jag förstår inte riktigt vad som man har gemensamt genom släkten?
Ta mig tex, jag träffar min mans barns farmor mycket, mycket oftare än vad dom gör. Jag träffar även deras andra släktingar på pappans sida oftare än dem, men på vilket sätt binder detta mig och hans barn närmre varann?
det enda jag ser att vi har gemensamt är att vi älskar samme man, deras pappa. Det gör att vi träffas och måste respektera varann, men det är inget som får oss att bonda för livet. För att vi ska göra det så krävs det att vi pratar med varann om allt möjligt och kanske hittar gemensamma intressen eller ståndpunkter.
Eftersom det inte är mindre barn det rör sig om så räcker det knappast att köpa en påse godis så blir man populär, utan det hänger på hur man presenterar sig själv. Jag har alltid tänkt "arbetskamrater" när det gäller min mans barn, då kommer det artiga, trevliga beteendet fram och det blir mer lättsamt och trevligt.
Jag är uppriktigt nyfiken på hur du tänker där, för jag hänger inte riktigt med?
Det beror nog bara på att vi har våra respektive situationer för ögonen:)..
Jag kan ha saker gemensamt med många, min man, ett syskon, en kompis, med
min mans släktingar.
Sedan är det en nivåskillnad hur djupa och varma dessa gemensamma band blir. För det är den gemensamma viljan helt avgörande.
Det som det handlar om i den här tråden, är att jag ska kunna hitta en bra balans för att bygga vidare på den kontakt som jag har med min sambos barn. Jag har inget behov av att bli bästa kompis med dem. Jag vill bara att det ska bli lite tydligare och mindre försiktig kanske. Det kan jag önska mig. Sedan får vi se hur det blir. Vi är tre om den frågan.
Jag har fått en del aha-upplevelser genom tråden här, insett att jag varit lite för försiktig och taktfull av flera olika skäl. Men jag känner igen det du säger om att behandla dom som kollegor på jobbet eller kompisar i föreningslivet. Den ska vara trevlig och respektfull och inte krävande.