• saralisa123

Hans barn gillar inte mig

Iam skrev 2013-03-07 13:38:39 följande:
    Oj, har missat detta!

Mäns egon är gigantiska. Han känner sig kränkt för att du tagit tag i en situation som egentligen han har ansvar för, och som han inte lyckats lösa. Låt honom vara bara :)

Annars hoppas jag verkligen att det kommer en ljusning nu!
    Lycka till! 
    Så är det säkert att han känt sig lite kränkt och misslyckad då och då.
     Nu ligger jag bara lågt ifrågan. Men en av dem verkar komma ner till påsk. Fåse om jag "vågar" vara hemma. Tack för lycka till:)
  • saralisa123
    Iam skrev 2013-03-15 10:18:14 följande:
    Du SKA ju självklart vara hemma. Om du nu har tjatat på att dom ska komma till påsk, och din sambo jobbar hårt för det, och så kommer i alla fall den ena.. Vad sänder det då för signaler att du flyr fältet? 
    Nej, stanna hemma nu och visa vem du är och försök hitta en plattform att stå på tillsammans.  
    Tack Iam för stärkande ord!.. Jo, jag ska väl försöka. Eller göra en slags kompromiss. Vara hemma, men kanske ha lite "saker" jag måste göra på egen hand så dottern får rå om sin pappa lite själv.
  • saralisa123
    Iam skrev 2013-03-15 10:34:46 följande:
    Va bara hemma och var som vanligt. 
    Hur skulle du göra om ni hade någon annan familjemedlem på besök över påsken? Skulle du då sitta och fundera som du gör nu? Nej.. Så gör inte det nu heller.
    Va den du är i ditt eget hem... Slappna av... Då kommer hon att känna den stämningen och ha lättare för att slappna av hon oxå.  
    Tack, I try...:)!

• saralisa123
    Iam skrev 2013-03-15 10:38:54 följande:
    Jag tror det kommer att gå bra :)
    Finns det en vilja, finns det en väg :)  
    Tack:)!
    Ja, kommer det bara an på mig så finns det en vilja. Men jag är inte så säker på hur de känner, eller kommer att känna. Men jag kanske ska tona ner det, och koncentrera mig på mig själv och mitt eget mående helt enkelt. Det är ju de som förlorar kontinuerlig kontakt med sin pappa och hans liv...
  • saralisa123

Till Litet My: tack för att du delar din historia. Förstår att det måste varit jobbigt för dig..
    Ja, jag kan verkligen förstå att du känner som du gör och inte känner för att träffa din pappa och hans nya så ofta.............ja kan hålla med om Iam att din pappa är den som först och främst burit sig illa åt..... inte lätt att hitta varandra på nytt efter en sådan grej....

I mitt fall kom jag in i bilden flera år efter skilsmässan från förra frun. Men min man väntade med att berätta om mig för sina barn och för fd frun, jag tror det dröjde över ett helt år innan de fick veta något. Och då var det egentligen by mistake som de fick veta något. Att han inte berättat om mig för dom förrän då visste jag inte om under hela den tiden.
    Han låtsades under ett helt år, inför mig, att de kände till min existens, och jag tjatade om att få träffa dom och förstpd aldrig varför de aldrig kom. Sedan förstod jag... de visste inte om mig:(!!
    Under den här tiden träffade han sina barn och även x-frun var ibland, men jag fick liksom inte veta något närmare om dessa träffar.. Men jag har luskat ut en del efteråt. Det har gjort min man rätt irriterad på mig.

Jag tror han gjorde den här vita, men för mig smärtsamma lögnen, för att han var konflikträdd. För att han var rädd för att såra barnen på något sätt. Trots att de båda var ganska stora..

Jag tror att det här lade en väldigt dålig grund för oss att sedan bygga relationer.  Jag tror det är delvis därför som det är så svårt att träffa nu. Det måste ju undra varför han dolde mig så länge....

Jag tänker mycket på andra gången jag träffade yngsta dottern, hur mycket pannkaka kan det bli utav en skidsemestern?? Trots att jag tog på mig hela skulden för den konflikten (som eg var något både jag, mannen och dottern var orsaken till och som berodde på att hon inte klarade av att låta oss vara på tu man hand ens en kvart....), så tror jag inte hon har förlåtit mig.
    Jag tror inte det handlar bara om den konflikten, utan jag tror också att hon på något vis lagt skuld på mig.. för andra saker i hennes ursprungsfamilj. Att jag kanske på något vis står i vägen för att hennes mamma och pappa ska förenas, vilket jag inte alls tror DE vill. Utan hon. Jag får hela tiden en känsla av att det är det hon längtar efter.. och då står jag i vägen:(. Jag och mina barn, som min nuvarande man blivit bonuspappa åt.
    Den andra dottern är äldre och inte så känslig och har mer ett genuint ointresse i mig. Inte elakt, nej nej. Hon är mer bara upptagen av sig själv och sitt eget liv, och tror jag inte har någo egetintresse av att han en tajtare relation vare sig med pappan eller med mig. För henne är det nog bara bra precis som det är. Men den andra tjejen tror jag mår dåligt. Jag önskar att jag kunde stötta henne på något sätt, utan att utplåna mig själv. Men just nu ser jag inte den möjligheten...

• saralisa123

ps Litet My: Jag tycker att det låter fint att din mamma och pappa har kunnat försonats på senare år. Fint men lite komplicerat. Vill du inte veta hur det ligger till egentligen? Jag hade nog frågat rakt ut och velat veta.

Försonades på ett ytligt plan, gjorde även mina föräldrar som var som hund och katt under många många år, fram till att första barnbarnen kom. I dag är de gamla men kan uppskatta att fika och träffas emellanåt. Dock inte mer så.

Nyligen fick jag veta att min mans båda döttrar nog kommer till påsk till oss. För första gången!! Jag har inte sagt så mycket i saken, bara konstaterat nångång inför min man när vi grälat (om andra saker) att de säkert skulle bli glada om relationen sprack och att jag inte tror att de kommer ner.

Det är helt och hållet min man som drivit fram att de kommer. Den ena kom med tusen och en bortförklaring varför hon inte kunde först. Men min man har tålmodigt bearbetat henne och även gått genom hennes pojkvän.
    Den andra tjejen var inte lika svårövertalad, men hade först svårt att komma loss pga av arbete. 
    De ska stanna två dagar. Men det räcker absolut. Jag kommer vara jättenervös och ska verkligen försöka vara cool..:/

• saralisa123
    Litet My skrev 2013-03-19 02:46:24 följande:
    Nej, jag vill inte veta, de har skiljt sig, gift sig och skiljt sig igen och pappas nya har varit med fram och tillbaka i historien (detta på bara ett par år nu, innan vad de gifta i drygt 30 år), känner inte att jag orkar lyssna eller bry mig om vad de har för relation nu, det viktigaste känner jag är att de kan ses för barnbarnens skull fördelsedagar och annat.

Hoppas att det blir lyckat i påsk för er. 
    Förstår. Det låter verkligen jättejobbigt.
    Men det låter som du hittat en bra strategi för dig och dina barn i det.

Tack! Ja vi får se hur det blir i påsk för mig. Tvivlar på att de ens kommer. Om de inte gör det den här gången heller, vet jag i alla fall att min man har försökt få hit sina flickor. (dmen det är nog lite sent, den ansträngning han gjort nu borde han gjort för 4-5 år sedan,.)
    Jag tror att han innan intalade sig att våra relationer var mycket varmare och mer möjliga än vad de egentligen är.  Målade tillvaron i sköna färger och insåg inte att framförlalt han, inte vi, jag och döttrarna, skulle behöva anstränga sig så mycket, att vi skulle "hitta" varandra automatiskt. Visst;/...
    Nu tror jag det har gått upp ett ljus för honom. Både kring vilket jobb det är att sköta om och vårda relationer (då menar jag alla relationer men i synnerhet familjerelaterade) men kanske framförallt hur lite han och dom egentligen delar i varandras liv. Och det är nog ingen lätt insikt, när man lurat sig själv i så många år att vara den perfekta pappan, sambon och perfekta skilde mannen. Och då menar jag inte att vara sarkastisk och elak. Jag bara tror att det är så.
  • saralisa123
    Ess skrev 2013-03-20 06:45:16 följande:
    Men sen är det ju så med vuxna människor, dom har inte tid. 
    Det är väldigt sällan min mans vuxna barn kommer hit, oftast har dom något inplanerat, och har inte dom det så har vi det. Så att lyckas få till en träff är allt annat än lätt, och då bor dom ändå hyfsat nära. 
    Visst är det så. Känner igen det.
    Det kan vara svårt nog även om man känner varandra och verkligen vill träffas.
    Man får vara både uthållig och kreativ..

I mitt fall finns det flera "hinder" att övervinna för att få ett slags umgänge på plats: avståndet, tjejernas ålder, och den känsliga situationen. Men vi får kämpa på!
  • saralisa123
    Trädblåsare skrev 2013-03-20 08:03:04 följande:
    De kanske bara inte har någon lust att åka bort? Det är bara att acceptera.

Hur ofta åker din sambo för att träffa sina döttrar?
    Så kan det säkert delvis vara. Min sambo har under åren regelbundet åkt och hälsat på dem, lite tunnare de två senaste åren, pga av att tjejerna själva är så upptagna, men de har väldigt mycket kontakt via telefon, varje dag med båda. Han har ju också velat sätta sin nya boendeort och sin nya familj på kartan för dom. Men det är då umgänget liksom tunnats ut. Tyvärr. Men som sagt, visst handlar det väldigt mycket om lust och tid.
  • saralisa123
    hellokill3r skrev 2013-03-20 08:21:32 följande:
    Ärligt talat; jag pratar i telefon med min mamma 4-5 ggr i veckan, men hälsar på typ 1 gång om året. Har inte det behovet, är 22 år och har två barn. Jag älskar henne, men det är jobbigt att resa bort, man kanske inte alltid har tid, eller lust. De kommer aldrig och hälsar på mig heller utan det är alltid jag som ska åka. Varför åker inte ni och hälsar på dom???
    Min sambo åker och hälsar på dem iaf ett par gånger om året. Och så ses de hos gemensamma släktingar ibland. Ibland har jag följt med, ibland inte. Har inte velat inkränkta på de sammanhang där deras mamma är med. Så svaret är jo vi (läs min sambo) tar oftast initiativ till att besöka dem, de tar aldrig initiativ att komma till oss.
  • saralisa123
    Litet My skrev 2013-03-20 08:23:00 följande:
    Du låter klok och insiktsfull tycker jag, som du vet har jag ju själv ingen vidare relation till mina föräldrar och har en hel del att göra vilket ju för egen del gör att föräldrarna efter flertal år såhär blir prio nummer 13 i ordningen efter egna familjen (barnen sambo), skola och jobb och vila, en prioritering som jag tror uppkommer automatiskt (för mig är det inget jag bestämt utan det har blivit så), funderar också på hur ofta din sambo besöker dem, ringer och hör av sig mm? Kanske är det ett bra första steg att han själv ligger på och visar att han vill vara närvarande (mer närvarande även på plats hos dem) för jag tror att om han kommer in mer i deras liv och öppnar upp så kommer du ju automatiskt med där efter en tid.

Och blir det inte så vet du att ni iaf har försökt och att ingen skuld ligger hos dig. 
    Han är jätteaktiv i kontakten med dem. Åker och träffar dem iallafall ett par, tre gånger varje år, hos dom eller gemensamma släktingar. De två senaste åren har han mer aktivt velat etablera mig för dom genom att bjuda ner dom till oss samt genom att uppmuntra mig att följa med på släktträffar. Men det går jättetrögt.  Och det är säkert både lust, tid och lite rädsla för att släppa in mig och mina barn i deras liv, som ligger bakom.
  • saralisa123
    Trädblåsare skrev 2013-03-20 09:30:00 följande:
    Han åker till gemensamma släktingar, och träffar där sina barn? Men då är det ju inte speciellt för att träffa barnen, utan för att träffa allesammans?

Jag vill inte redogöra i detalj för släktförhållandena men de gemensamma släktingarna bor på halva vägen mellan oss och dötttarna, så där kan de/vi  ibland träffas. Ungefär3- 4 gånger åker han till dem. Då åker han dit för deras skull och bor hos dom och de gör saker tillsammans. Jag har  inte varit med på deras enskilda träffar i deras stad, eftersom jag inte velat tränga mig på. De har haft ett starkt behov av att träffa sin pappa själva.
  • saralisa123
    Trädblåsare skrev 2013-03-20 09:31:57 följande:
    Varför följer du inte med på släktträffar då?

Sen, tre gånger per år är inte dundermycket.
    Dundermycket får nog ställas i relation till avståndet eller;)? Det är en bit kan jag säga, så ja, 3-4 gånger är ofta utifrån det. De har varit hos oss EN gång var under sex år.

Jo, jag  tycker nog att det ses ofta, utifrån barnens önskningar, tid och avståndet. Och han brukar alltid försöka komma när de vill träffas. Jag är med i bland på gemensamma träffar hos annan släkt. Inte alltid. försöker känna av när det är läge.
  • saralisa123
    hellokill3r skrev 2013-03-20 11:55:08 följande:
    Jag förstår bara inte varför man måste tjata, om de nu inte vill komma och hälsa på så ofta. De är vuxna och lever sina liv, och har uppenbarligeb inte den typen av behov av umgänge heller, så om de inte har lust så..
    Nej, nej, då har du missuppfattat hela tråden. Det är ingen som tjatar på dom alls.
     Men min sambo  har bjudit  in dom till oss, som nu till påsk när de har lite ledigt.  Han är mån om att de ska känna sig välkomna hit.
    Sjävklart ställer vi inga krav utan accepterar om de inte vill eller kan komma.
    Det vii pratar om här i tråden är känslorna och tankarna man kan bära på som förälder, ny partner eller barn i nya familjekonstellationer.  DE kan vara en helt annan sak, än det man i själva verket gör. Bara så du förstår skillnaden:)
  • saralisa123
    Iam skrev 2013-03-20 14:37:11 följande:
    Håller faktiskt med här.. 

Du, TS, måste sluta backa och be om ursäkt för din egen existens...
    Du lär ju omgivningen hur du vill bli behandlad, och eftersom du sätter dig själv i periferin hela tiden, så är det så du blir behandlad. 
    Så länge inte du själv ser dig som en självklar del av din sambos familj, så kommer ingen annan att göra det heller.  
    Tja, kanske har du delvis rätt. Jag är ingen människa som slänger mig på folk men heller ingen tyst grå mus.Men jag vill gärna kunna visa dom respekt. Och den gången då det inte gick så bra, har väl gjort mig lite försiktig, eftersom ett av barnen i det här fallet är så väldigt känslig.

Nej, mitt sätt att vara handlar nog allra mest om att jag har sett  nära exempel på jobbiga nya partners, bonusmorsor och styvammor och tänkt att "nej sådan ska jag inte bli".

• saralisa123
    Ess skrev 2013-03-20 13:01:14 följande:
    Jag tycker inte att något du skriver varken tyder på att du inte är välkommen eller illa omtyckt.
    Ni känner inte varann och har i nu läget absolut inget gemensamt. Jag tycker snarare att du ska följa med så mycket det går, för så som du beskriver det så är jag inte förvånad om tjejerna tror att du inte gillar dem utav någon anledning. Det kan lätt uppfattas så när man backar undan och lämnar space.

Dom är båda vuxna och jobbar, något att prata om borde väl finnas. Vad brukar du säga till en ny på ditt jobb? 
    Tack:) Det var ju skönt att höra att du tolkar det så.

Det stämmer däremot inte riktigt att vi inte skulle ha något gemensamt.. Jag har varit ganska tydlig med att jag gillar dom. Och att vara tillsammans med någons pappa och ha god kontakt med andra släktingar och nära vänner, ja för mig är det att ha ganska mycket gemensamt.
  • saralisa123
    Ess skrev 2013-03-21 09:45:36 följande:
    Nej det är absolut inte att ha något gemensamt, det ger dig inga band till hans vuxna barn. Att du känner deras farmor, vad ger det dem?
    Varför står du och intygar att du gillar dem?
    Det gäller vuxna människor och inte barn. Hade en annan vuxen kvinna som jag knappt kände kommit fram till mig och bedyrat att hon gillar mig, då hade jag tagit ett steg tillbaks och tyckt att hon var rättså underlig. 

Jag tror du kommer längre med att se dig som en självklar del utav pappas familj där du är inräknad när han/ni blir bortbjudna.
    När det gäller hans vuxna barn så tänk arbetskamrat/professionellt trevlig, prata lättsamt precis som du gör med folk på jobbet. Antingen hittar ni något gemensamt eller så kommer ni åtminstone att ha en lite lättsammare ton mellan er.
    Intressant, tack för synpunkterna. Men delar  inte din åsik i frågan om vad som gör att man har saker gemensamt.

Tack för visat intresse i min tråd:)
  • saralisa123
    Ess skrev 2013-03-21 21:07:04 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad som man har gemensamt genom släkten?

Ta mig tex, jag träffar min mans barns farmor mycket, mycket oftare än vad dom gör. Jag träffar även deras andra släktingar på pappans sida oftare än dem, men på vilket sätt binder detta mig och hans barn närmre varann?
    det enda jag ser att vi har gemensamt är att vi älskar samme man, deras pappa. Det gör att vi träffas och måste respektera varann, men det är inget som får oss att bonda för livet. För att vi ska göra det så krävs det att vi pratar med varann om allt möjligt och kanske hittar gemensamma intressen eller ståndpunkter.
    Eftersom det inte är mindre barn det rör sig om så räcker det knappast att köpa en påse godis så blir man populär, utan det hänger på hur man presenterar sig själv. Jag har alltid tänkt "arbetskamrater" när det gäller min mans barn, då kommer det artiga, trevliga beteendet fram och det blir mer lättsamt och trevligt.

Jag är uppriktigt nyfiken på hur du tänker där, för jag hänger inte riktigt med? 
    Det beror nog bara på att vi har våra respektive situationer för ögonen:)..

Jag kan ha saker gemensamt med många, min man, ett syskon, en kompis, med
    min mans släktingar.
    Sedan är det en nivåskillnad hur djupa och varma dessa gemensamma band blir. För det är den gemensamma viljan helt avgörande.
    Det som det handlar om i den här tråden, är att jag ska kunna hitta en bra balans för att bygga vidare på den kontakt som jag har med min sambos barn.  Jag har inget behov av att bli bästa kompis med dem.  Jag vill bara att det ska bli lite tydligare och mindre försiktig kanske. Det kan jag önska mig. Sedan får vi se hur det blir. Vi är tre om den frågan.

Jag har fått en del aha-upplevelser genom tråden här, insett att jag varit lite för försiktig och taktfull av flera olika skäl. Men jag känner igen det du säger om att behandla dom som kollegor på jobbet eller kompisar i föreningslivet. Den ska vara trevlig och respektfull och inte krävande.

• saralisa123
    saralisa123 skrev 2013-03-21 23:03:04 följande:
    Det beror nog bara på att vi har våra respektive situationer för ögonen:)..

Jag kan ha saker gemensamt med många, min man, ett syskon, en kompis, med
    min mans släktingar.
    Sedan är det en nivåskillnad hur djupa och varma dessa gemensamma band blir. För det är den gemensamma viljan helt avgörande.
    Det som det handlar om i den här tråden, är att jag ska kunna hitta en bra balans för att bygga vidare på den kontakt som jag har med min sambos barn.  Jag har inget behov av att bli bästa kompis med dem.  Jag vill bara att det ska bli lite tydligare och mindre försiktig kanske. Det kan jag önska mig. Sedan får vi se hur det blir. Vi är tre o den frågan.

Jag har fått en del aha-upplevelser genom tråden här, insett att jag varit lite för försiktig och taktfull av flera olika skäl. Men jag känner igen det du säger om att behandla dom som kollegor på jobbet eller kompisar i föreningslivet. Den ska vara trevlig och respektfull och inte krävande.

En vecka till påsk och i går fick jag veta att nog ingen av döttrarna kommer trots att det först verkade så. I nästan två månader har min man försökt att få ner dom. Men nej, inte den här gången heller. Båda har väldigt bra skäl till att de inte kan. Precis som vanligt. Skäl som måste plugga/jobba/tävla/bortbjuden....Allt har vi hört förut.
    Min man och jag har själva inte hunnit prata om det. Han nämnde det i går som hastigast och jag kom inte på något bra att svara.  "Vi får väl se hur vi ska göra-om vi ska åka upp på något sätt". Jag låter honom tänka kring det och vill inte forcera eller styra. Vill de träffa sin pappa själv och han åka upp får det bli så. Men ännu är inget bestämt.
    Det är lätt att känna sig uppgiven. Att vi efter sex år inte tagit ett enda steg närmare en förbättrad situation när det gäller relationerna till döttrarna.
    Parallellt med detta känner jag att relationen till min man börjar bli sämre. Vi är vänner och på ytan är det bra, men viljan från min sida har blivit mindre. Det finns flera orsaker så klart till det. Men jag tror våra konflikter och alla slitningar kring dels hans sätt att hantera situationen med barnen, dels deras ointresse och avstånd till vår relation, också påverkar här. Och jag kan ibland tänka att det kanske borde bäst för alla parter att förhållandet faktiskt tog slut.
  • saralisa123
    Ess skrev 2013-03-23 09:41:13 följande:
    Jag är inte så förvånad att dom varken kan/vill komma. Det räcker jag går till mig själv så tackar jag gärna nej när jag blir bortbjuden eftersom jag har tillräckligt runt mig ändå, ofta känner jag att jag inte orkar utan vill hellre få sitta själv och antingen bara varva ner eller få gjort sånt som man annars skjuter upp.

Jag tycker ni/du ska sluta att blanda in de vuxna barnen i ert förhållande, dom har faktiskt inte där att göra. Numera är det helt normalt att umgås via telefon och  mail/chatt och träffas sällan. Han pratar ju med dem varje dag.
    Sen tycker jag att ni ska åka och hälsa på tillsammans som en familj. Skulle det va så att dom känner behov av att prata med pappan ensamma, då får dom bekväma sig med att säga det och komma ner i så fall. 

Vi bor ändå ganska nära hans barn, men vi träffas nästan aldrig ändå. Jag ser inget konstigt alls idet.
    Det kan dessutom gå flera månader emellan mailen, och det är nästan alltid min man som får höra av sig till dem. Dom verkar inte hysa något större intresse. 
    Men det är inget att hänga upp sig på.

Det är precis som du säger. Alla har det så stressigt i dag att vi knappt hinner/orkar ses när man väl är ledig. Har man dessutom som i vårt fall lite oklara relationer så är det ännu tuffare att få till det.

Det känns bättre nu.Har pratat med min man och vi har andra saker i vårt fokus just nu. Dessutom hörde en av döttrarna  av sig nyss och kommer ner senare i vår. Så kanske det ordnar sig.
    Jag tycker att jag fått så många bra och tankvärda råd här i tråden. Så tack alla ni som engagerat er så här långt.
Svar på tråden Hans barn gillar inte mig