saralisa123 skrev 2013-03-15 09:51:07 följande:
Hej Liten My: Tack för din åsikt.
Du skriver att "med tanke på hur det träffades" inte finns någon anledning för dig att träffa eller lära känna henne.
Hur menar du? Skilde sig din pappa pga av den nya kvinnan?
Ja, jag kan absolut förstå att det kan ha betydelse för hur relationerna utvecklas om ens förälder tex skilt sig från den andra föräldern för en ny man/kvinnas skull. Det tror jag är jättesvårt att brygga över.
Men om man som barn inte har något obearbetat med sin förälder, tex att man känt sig försummad, bitter, förbisedd eller bara klantigt behandlad av föräldern eller den nya partnern så tycker jag nog att man iaf kan nå fram till en hövligthetsnivå, där man vid vissa tillfällen umgås, även om man inte faller varandra runt halsen. Om man är vuxen vill säga.
Jag känner definitivt inte att jag behöver "nya barn" eller att jag har behov av att bli någon slags krystad bästa vän eller låtsas mamma. Nej för min del handlar det bara om att kunna träffas och umgås på ett okej sätt i alla fall några gånger per år.
Det är en ganska invecklad historia mellan mig och min pappa, vi har nog inte haft bra kontakt sedan jag var 12 kanske, han är ganska hånfull och sarkastisk överlag för att i nästa vända verka hur trevlig som helst.
Kortfattat så skiljde sig mina föräldrar runt 2009, han hade då varit otrogen en långre tid, lovat mamma att han inte skulle träffa sin nya mer (hans nya är präst, han gick till henne på samtal över att han mådde dåligt över min brors död) han träffade henne i allafall och det ledde till skiljsmässa, när han ringde och berättade det sa han att "ja, och så får du inte säga nåt, för hon är ju präst, hon kan bli av med jobbet då" (ungefär som det är det första man tänker på (som präst kan man tydligen bli av med jobbet om man inleder en relation med någon man skall hjälpa, och som dessutom är gift), sommaren efter hade han gjort slut med sin nya och han och mamma gifte om sig igen, tills han var otrogen på nytt och de skiljde sig, då hade hans nya dessutom ringt och skickat kärleksbrev hem till honom och mamma. och nu är de vad jag vet tillsammans igen pappa och hans nya, senast förra sommaren när mina föräldrar var hemma och träffade barnbarnen satt han enbart och jäklades med mamma om sin nya, stämningen var minst sagt usel.
De få gångerna vi ses så är det vid barnens födelsedagar och nån sväng runt jul, sammanlagt 5 gånger per år, vet också att min mamma och han träffas en del (trots hans präst) han sover över där när hon har hand om barnbarnet. Frågade faktiskt sonen var pappa sov när han var hos mamma och jovisst, de sover i samma säng så fråga mig inte vad som händer och sker.
Hade jag haft en bättre relation med min pappa, hans nya inte inlett sitt förhållande på ett såpass märkligt vis (hon träffade även min mamma, men utan att säga att hon hade ett förhållande med hennes man) och soppan inte varit som den varit så kanske. Men i detta läget känner jag att det inte finns någon anledning att träffa henne, mestadels pga pappa men även pga situationen runtikring.Jag vet ju dessutom hur det varit och vad hon gjort också så jag skulle se det som väldigt underligt om jag skulle stöta på henne, vilket jag kanske inte gjort vid en "normal" skiljsmässa, med en "normal" relation med min pappa.