• Cecese

Hur sitter ditt barn född 2008 i bilen?

Sonen född oktober -08 sitter självklart bakåtvänd. Han är så liten att ha kommer utan problem att kunna sitta bakåtvänd tills han är 6-7 år.

Dock börjar det bli si och så med åldern på stolen kom jag på nu. Den köptes ny i december 2003 så den är snart 10 år och då bör den bytas ut men jag har inte råd att köpa en ny bakåtvänd stol. Så då är frågan om jag snart måste vända honom trots allt eller låta honom åka i en stol som är mer än 10 år?

• Cecese
    Sisisisi skrev 2013-02-07 13:27:59 följande:

Vad är det för stol? Enligt Britax så håller deras stolar betydligt längre tid än 10 år men att man bör byta för att få en "modernare" stol då utvecklingen hela tiden går framåt.

Det känns ju ändå som att en bakåtvänd stol som ligger på åldersgränsen ändå måste vara säkrare än en framåtvänd stol.
    Det är en Akta, tror modellen heter duoflex. Jag vill ju ha honom bakåtvänd än för han är så liten till växten att det känns inte alls bra om jag skulle behöva vända honom. Ska på kontroll nästa vecka men jag gissar att han är 100-105 cm och väger 14-15 kg. Stolen är långt i från urvuxen och han har bältet på steg 2 av 3 än så jag har tänkt att det varit lugnt tills jag kom på det med åldern på stolen. Men plasten åldras ju knappast så extremt just på 10 års dagen så jag behåller stolen ett tag till tills han är iaf 5 år i höst. 
  • Cecese
    mammma skrev 2013-02-11 20:51:51 följande:
    hur gör ni att era barn trivs bakåtvända så länge?
    Min andra dotter satt bakåtvänd tills hon var 5 år 8 månader. Hon hade kunnat sitta bakåtvänd längre men det blev för krångligt när vi fick 4e barnet så därför vändes hon tidigare än hon behövt. Hon klagade aldrig eller hade det minsta trångt utan det gick hur bra som helst även på långkörningar. 
Svar på tråden Hur sitter ditt barn född 2008 i bilen?