• Anonym (Orkar inte mer)

Jag ger upp nu!

Jag har försökt få barn med min sambo sedan juli förra året(2012). Folk runt om mig blir gravida HUR JÄVLA LÄTT SOM HELST, medans jag bara får mens varje månad. 

Jag KAN bli gravid, har en dödfödd dotter sedan innan. Och sambon har två barn. Så det är inget fel på "verkstan".

Men nu kom den värsta bomben...Jag älskar mina systrar, dom är mitt liv! Men min ena syster ringde precis sa & sa att hon var gravid. Hon har inte ens ansträngt sig...Jag höll inne mina tårar medans vi pratade, men bröt ihop så fort vi la på. 

Jag skiter i detta snart...Jag orkar inte leva med tanken att jag inte kan få barn. Och det verkar ju som att jag inte bör vara mamma, för ödet "gör ju valet" hela tiden 

• Svar på tråden Jag ger upp nu!
  • Anonym

Min syster försökte två år. Inget hände. Hon gjorde ivf som lyckades och när det barnet var 1 år blev hon gravid på naturlig väg. Det är absolut inte kört. En annan av hennes vänner tog det åtta (!!!) år för men ut kom en bebis.
    Så länge har du inte försökt. Min bästa kompis fick missfall och sedan tog det nio månader innan det tog sig igen. Sju månader är inte så länge. Man får väl inte ens söka hjälp förrän man försökt ett år?
    Snart är det din tur.

• La Lola

Det är ju bara 7 mån.
    Varför ge upp redan?
    När ni försökt i 1 år kan ni söka hjälp.

Snittet att lyckas ligger på 7 mån och upp till 1 år räknas som normal tid.

Sen...visst fan är det trist när andra runt omkring blir gravida.
    Men du blir inte mer gravid för att nån annan inte blir det.
    Gråt, var ledsen ett tag och sen försöker ni igen.
    Under de 3 år som vi försökte få Hedda hann många få barn men barn är ju en glädje! Så försök att glädjas. Du ska bli moster ju.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Uet

I snitt så tar det ca 7 månader att bli gravid, det känns som en evighet när man är där och lever livet i 2 veckors faser där allt går ut på att invänta ägglossning och sen mens.

Försök att tänka positivt även om det kan vara svårt.
    Jag blev ganska lätt gravid med mina 2 första barn, men nu när vi skulle ha till 3an så tog det 8 månader innan det tog sig.

Skickar en hel hög med lyckönskningar till dig.

• Mumlan29

Ge inte upp!!
    De orden kommer från en som har försökt i snart två år o fick ett såå efterlängtat + nu ikväll!!!
    Vi hade verkligen försökt ALLT o inför min senaste ÄL gav vi bisolvon en chans. har ingen aning om det var den som hjälpte men ett + fick vi. Å dessutom var vi på första IVF mötet i förra veckan.

Så ge verkligen inte upp!!
    Det kan kännas hopplöst ibland men ni får säkert ett litet knytt ni oxå!!!
    Massor med kramar till dej!! Glad

• susadesign

Hej!
    Ge inte upp!

Det tog oss 9 år och tack vare IVF att bli gravida.

Läs min blogg om vår resa här på FL ;)    

• Anonym

Sök hjälp. Kan vara så att du behöver hjälp med hormoner ägglosning. Bara för man fått barn tidigare betyder inte automatiskt att det funkar nu. Beror på homonbalansen. Mannens spermers kvalitet kan variera. Vi gick på barnlöshetsutredning och fick 2 barv via insimination. Ge inte opp kan bara behöva lite tid och ev hjälp på traven. Har du använt p-piller kan det ta opp till ett år innan äggslossning och hormoner kommit i balans för att bli gravid.

• La Lola
    Anonym skrev 2013-02-06 21:12:26 följande:
    Sök hjälp. Kan vara så att du behöver hjälp med hormoner ägglosning. Bara för man fått barn tidigare betyder inte automatiskt att det funkar nu. Beror på homonbalansen. Mannens spermers kvalitet kan variera. Vi gick på barnlöshetsutredning och fick 2 barv via insimination. Ge inte opp kan bara behöva lite tid och ev hjälp på traven. Har du använt p-piller kan det ta opp till ett år innan äggslossning och hormoner kommit i balans för att bli gravid.
    Fast innan de försökt 1 år kan det vara svårt att få hjälp.
  • Anonym

Det tog oss fem år att bli gravida och det på naturlig väg helt spontant. Prover visade inga fel på oss. Vi hann tack och lov aldrig påbörja ivf.

• Pimpinellan

Finns ju inga skäl att ge upp alls när ni gott och väl ligger inom normalspannet det tar att bli gravid! Om du sagt att ni försökt med allt  inkl. ÄD i 10 år då hade jag kanske förstått dig,men nu-icke! Än så länge har ni inte svårt,då måste det passera minst ett år och i vissa landsting ska man ha försökt två år innan man får göra utredning för rätt många blir gravida det där andra året också. Du kanske blir gravid nästa försök ju! Glad Vi kämpar vidare trots att det gått 6,5 år,vad är alternativet liksom? Slutar man blir man definitivt inte gravid!

• Anonym

Det tog 13 månader för mig att bli gravid, och så många gånger jag ville ge upp, trodde inte jag kunde bli gravid,  Slutade tyvärr med abort, pga psykisk ohälsa, lång historia. Så det var jobbigt då man försökt så länge, men var det bästa för mig och barnet... Så ge inte upp en det kommer, försök att inte tänka på det så mycket, tänker man blir det en stress, och blir det en stress blir det svårare att bli gravid.

• La Lola
    Anonym skrev 2013-02-07 14:20:14 följande:
    Det tog 13 månader för mig att bli gravid, och så många gånger jag ville ge upp, trodde inte jag kunde bli gravid,  Slutade tyvärr med abort, pga psykisk ohälsa, lång historia. Så det var jobbigt då man försökt så länge, men var det bästa för mig och barnet... Så ge inte upp en det kommer, försök att inte tänka på det så mycket, tänker man blir det en stress, och blir det en stress blir det svårare att bli gravid.
    Nja stress påverkar inte. Möjligen om vi pratar sån extrem stress så att menscykeln påverkas.
  • Anonym

Vad tråkigt för er! Livet är inte rättvist, men lägg inte något agg mot din syster. Det är inte hennes fel att du inte kan bli gravid.

Och du, ge inte upp. Det ger sig nog tillslut. Ni har väl inte ens försökt ett år än?

• AnnCharlotte86

Jag visar ju glädje mot min syster, visar inte detta alls för min familj... Men börjar bli jobbigt att låsa inne alla känslor o bara känna sig mer värdelös för varje månad som går

• nilam1982

Hej TS!
    Håller med övriga, ge inte upp om man tänker på att det endast är några få dagar per månad som det är möjligt samt att det inte alltid är möjligt varje månad så har ni inte försökt så lång tid, även om det känns så för dig.
    Jag och min man har försökt i snart 5 år, många runt oss har fått både ett och två barn, jätte jobbigt men samtidigt otroligt underbart för dem!  
    När min bästa kompis blev gravid med sitt andra barn, pratade jag med henne om mina känslor, att jag var jätte glad för dem, men samtidigt så otroligt ledsen att inte vi blev gravida. Kändes jätte konstigt med  dessa dubbla känslor, jag tyckte det var skönt att vara öppen med mon känslor för henne. Vet att hon förstod att jag var glad samtidigt som jag var ledsen.  Hon med flera är stort stöd för mig. 
    Så mitt råd är att du pratar med din syster, hon kommer förstå dig.

Håller tummarna för att du snart får ett +.

Svar på tråden Jag ger upp nu!