Inlägg från: oanonym |Visa alla inlägg
  • oanonym

Islamiseras sverige?

Original skrev 2018-01-11 13:26:33 följande:

Ok jag tror jag förstår. Jag var kanske otydlig men jag menade inte utantill. Kan du den i sin helhet och förstår du hur den tolkas och med det menar jag inte lite generell hörsägen.

Om jag anammar din hållning i kunskapsteoretiska frågor, så är jag milt tvivlande till omfattningen av dina koran-studier till något visar på motsatsen.

Nej, jag kan inte koranen i sin helhet. Inte bibeln eller Mein Kempf heller, för den delen.

Och även om jag kunde koranen i sin helhet, så tvivlar jag på att jag skulle kunna få fram en tolkning som jag vet är rätt. Jag går mycket efter vad som predikas inom islam, och vad muslimer svarar i undersökningar om sin tro.
  • oanonym
    Original skrev 2018-01-11 13:45:12 följande:

Ditt svar är spännande och narrativt. Jag respekterar din hållning och blir nyfiken på hur du ser på kunskapsteoretisk historia.

Men tråden handlar om sk islamisering så jag avstår för att inte hamna OT.

Kan inte så mycket om kunskapsteoretisk historia, jag vet bara hur jag resonerar mig fram till olika slutsatser. Jag har även inga problem att ändra mig när jag får bra argument.

Men jag har knappt hört några bra argument till varför islam ska vara sant, bra eller rätt på något vis. (gäller även andra religioner, men det är off topic).

Fast nu gäller det om Sverige islamiseras och där håller jag med, men bara till en viss del. Min uppfattning är att islam lägger sig i saker i samhället som borde vara fritt från religion.

T.ex skola, arbetsplatser, m.m.
  • oanonym
    Original skrev 2018-01-15 07:11:30 följande:

Med lite insikt i kunskapsteoretisk historia kan man se att det kan finnas en tolerans för religiös tro utan att göra avkall på de grundläggande kunskapskraven då de har olika utgångspunkter.

Ska man automatiskt tolerera religiös tro ?

Själv brukar jag respektera folks rätt att ha sin tro, men jag kanske inte respekterar själva tron.
  • oanonym
    Original skrev 2018-01-15 07:51:37 följande:

Jag refererade till kunskapsteoretisk historia. Slå upp det.

Mmm, kanske gör det.

Men jag tvivlar på att det ger mig info om hur jag tar reda på vilken tro, och tolkning, som är sann. Och hur det i så fall verifieras.
  • oanonym
    Original skrev 2018-01-15 12:42:19 följande:

Ursäkta om jag var kort eller ohövlig. Jag föreslår att du exempelvis provar läsa Kritik av det rena förnuftet där författaren var troende men ändå skapade grunden för definitionen av vår moderna kunskapsteori. Motsägelsefullt kan tyckas, men fullt möjligt och väldigt mänskligt.

Jag tvivlar på att denna författare har en metod för att undersöka övernaturliga påståenden?

I så fall skulle vetenskapen vara i full fart med att göra det, men det gör den inte.
  • oanonym
    Original skrev 2018-01-15 13:21:59 följande:

Kritik av det rena förnuftet gör just det. Beskriver hur vi bör förhålla oss till kunskap. Samtidigt är det sedelärande att författaren var djupt troende men ändå skrev den skarpaste teorin emot religiös tro så som vetande.

Ja, jag kanske kollar upp detta.
  • oanonym
    Original skrev 2018-01-15 13:21:59 följande:

Kritik av det rena förnuftet gör just det. Beskriver hur vi bör förhålla oss till kunskap. Samtidigt är det sedelärande att författaren var djupt troende men ändå skrev den skarpaste teorin emot religiös tro så som vetande.

Ja, jag kanske kollar upp detta.
    Original skrev 2018-01-15 13:52:42 följande:

Spännande att höra dina åsikter.

Detta hittade jag: "I bestämmandet för vad som kan anses vara förnuftigt i detta fall finner Kant att den enda möjliga faktorn som kan säkerställa detta är Gud."

Detta hjälper ju inte mig öht, förrän Gud bevisats. Det betyder även att det IS gör kan vara förnuftigt, om det är den guden och tolkningen som är sann.

Jag håller inte med om att Gud kan bestämma vad som är förnuftigt.
  • oanonym
    Original skrev 2018-01-15 16:03:49 följande:

Får nog rekommendera att läsa lite mer så helheten i verket framträder. Brottstycken blir mest lösryckta.

Ja, får se hur jag gör.

Men det blir svårt att ta seriöst om han har den utgångspunkten. Han kan naturligtvis ha mycket bra att säga ändå, om andra saker.
  • oanonym
    Original skrev 2018-01-15 16:37:54 följande:

Verket som grund säger att religion aldrig kan anses som kunskap om inte guds existens kan påvisas med empirisk fakta (kraftigt förenklat). Religionens roll och betydelse har man dock tagit ställning till genom detta konstaterande.

Detta är enligt många grunden till den moderna kunskapsteorin och metafysiken på vilka definitionen av kunskap vilar.

Jag menar att definitionen av kunskap och tro inte skall bedömas enligt samma skala. Men att båda har ett existensberättigande.

Ja, tro har existensberättigande, som hobby (typ). Sanning ska gå före tro, kan man säga.
  • oanonym
    mjölkallergiker skrev 2018-03-05 20:25:56 följande:

Jag tror inte att det är så lätt. Vi kan inte stigmatisera hela religionen och alla som är muslimer. Det går alldeles utmärkt att kombinera muslimsk tro och västerländska värderingar och syn på demokrati. Det finns flera eldsjälar inom den muslimska världen, också i Sverige, som kämpar för det. Och det kommer bli en kämpig resa. Islam behöver genomgå den resan som kristendomen genomgått. Tolkningar av religiösa texter har genom historien tolkats helt olika. Gäller alla religioner.

Det närmsta vi kommer det i en statskyrka är den ortodoxa kyrkan som ju på många sätt har likheter med den islamska tron när det gäller synen på kvinnor.

Det är inte svart eller vitt även om en hel del verkar tro det i dagens simplifierade debatt.

Det finns helt sjuka bibliska texter om att utföra mord och vedervärdiga handlingar. Men vi har kommit längre i vår tro. Och så kommer muslimerna också göra.

Det behövs nog ett nya testamentet, fast i koranen, om detta ska ske. Just nu kan/får muslimer inte tolka och efterrationalisera som kristna kan. Visst finns det olika inriktningar inom islam, men inte alls som i kristensomen. Islam är mer låst. Och koranen sägs ju vara guds ord rakt av, till skillnad mot bibeln.
  • oanonym
    mjölkallergiker skrev 2018-03-05 20:53:40 följande:

Det finns väsentliga teologiska skillnader visst är det så.

Kristendomen blev ju till av det nya testamentet som på många sätt är mildare än det gamla. Men kyrkan har likväl begått vidriga brott mot mänskligheten. Jag tror egentligen inte att det ligger i texterna utan i vilken kontext de används och på vilken plats i historien.

Det kommer gå två steg framåt och ett bakåt innan den muslimska världen befriar sin egna religion från falanger och extremister.

För ett par 6-700 år sedan brände vi tiotusentals kvinnor levande för att de "hade samröre med satan", alltså häxor. Det skedde alltså i Kristendomens namn och rättfärdigades av kyrkan.

Religion går igenom olika faser. Just nu verkar det glasklart att Islam är en ond religion och Kristendom en god. Men faktum är att det där skiftar oerhört mycket genom århundradena. Och jag tror att Islam kommer genomgå samma resa som Kristendomen genomgick med en liberalisering och frigörande från de extrema tankarna.

Att kalla kristendomen god skulle jag inte göra, men kanske godare än islam, just nu?
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-07-22 21:48:55 följande:

Nazismen är vidrig och en ond ideologi. Den bygger på tanken att vissa ?raser? / människor är överlägsna andra människor. Det finns ingen som helst ursäkt för att vara nazist.

Japp. Lika dumt som vissa religioner, eller inriktningar av religioner.

Problemet är att de har Gud på sin sida och kan inte ha fel ....
  • oanonym

Mycket snack om nazism. Är det för att islamism och nazism är jämförbara?

• oanonym
    Padirac skrev 2018-07-23 13:22:57 följande:

Islamism, nazism och kommunism har många likheter, tex är de Antidemokratiska, antiliberala, auktoritära, totalitära ideologier

Japp, håller med.

Finns det någon religion som är demokratisk?
  • oanonym
    Padirac skrev 2018-07-23 14:27:36 följande:

Du behöver skilja på islam och extrem islamism däremot

Håller med delvis. Däremot drar jag gränsen mycket tidigare för vad jag anser är fundamentalism/extremism än vad många andra gör, har jag märkt.
  • oanonym
    Padirac skrev 2018-07-23 17:05:33 följande:

Mmm.. Jag anser att det finns fog för att säga att skrikhögern och sd-svansen är fundamentalistiska iom att de är radikala och slutna för intryck från det som inte bekräftar de uppfattningar de redan har.

Jag tycker muslimer som beskrivs som ganska vanliga muslimer kan vara fundamentaliska och extrema. När någon följer bibeln och predikar dålig kvinnosyn och homohat, då är vi ganska snabba på att påpeka att det är extrema eller fundamentaliska. När muslimer gör samma sak så är de bara vanliga muslimer. Problemet med de riktigt extrema varianterna av islam är att s.k. vanliga muslimer kan smyga med obemärkt. Däri ligger en stor fara, enligt mig.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-08-02 23:37:08 följande:

Du kallar en utpekad kvinna på ett publikt forum för islamist. Självklart kan det ses som en kränkning.

Så kanske det är. Tänk på alla som blivit kallad rasister här. Till och med jag har blivit det, men jag förstod inte riktigt varför. Dock kände jag mig inte kränkt.

Jag har inte följt denna tråd om bloggaren/bloggerskan, men verkar detta stämma på den personen: Gemensamt för islamistiska grupper är att de menar att islam är en objektiv sanning med ett lagsystem som är den enda samhällsordning som förmår upprätta ordningen.?

I så fall är nog personen islamist.
Svar på tråden Islamiseras sverige?