Inlägg från: NinaD |Visa alla inlägg
  • NinaD

Hur ska jag sluta amma?

Jag har en pojke på 10 månader, som jag fortfarande ammar på natten, morgonen (som frukost) och när han ska sövas. Han äter två mål mat om dagen; lunch och kvällsgröt. Har provat välling, men han vill inte ha det.

Nu till min fråga.. Jag har tänkt att sluta amma till hans ettårsdag, men hur ska jag göra? Finns det sätt att slippa undan från gråt? Hade innan tänkt att "snyggt" gå över till välling, och använda mig av det vid sövning, men han gillar det ju inte. Mår riktigt dåligt när jag tänker på att han ska behöva bli ledsen när jag slutar.

Nån som har något råd?!

Tack 

• Svar på tråden Hur ska jag sluta amma?
  • NinaD

Tack för era svar! Jag brukar ofta vagga honom tills sömns i mitt knä när jag sitter ned, efter att han har ammat. Han brukar alltså inte alltid somna vid bröstet. På natten vaknar han flera ggr (ibland mer eller mindre), mest för att tutta en liten stund, men då brukar jag lägga ned honom i sängen utan att söva, så somnar han direkt ändå. Vi samsover. 

Så problemet är mest när jag lägger honom i famnen för att söva, då han alltså är van vid att få ammas innan han ska vaggas. Vaggar jag bara utan att amma blir det skrik. Har inte lust att börja med ersättning eftersom han är så pass stor. Och jag tror att det mest handlar om att han vill ha bröstet, som han är van vid, efttersom han gärna ammas trots att han precis har ätit en stor portion gröt.

• NinaD

Men det finns kanske inga sätt att komma ifrån gråtet  heltvnär man ska sluta. Förhoppningsvis vänjer han sig snabbt... Jag tänker i alla fall göra så att det sker stegvis, så kanske det blir mildare. 

Svar på tråden Hur ska jag sluta amma?