• NinaD

Hur ska jag sluta amma?

Jag har en pojke på 10 månader, som jag fortfarande ammar på natten, morgonen (som frukost) och när han ska sövas. Han äter två mål mat om dagen; lunch och kvällsgröt. Har provat välling, men han vill inte ha det.

Nu till min fråga.. Jag har tänkt att sluta amma till hans ettårsdag, men hur ska jag göra? Finns det sätt att slippa undan från gråt? Hade innan tänkt att "snyggt" gå över till välling, och använda mig av det vid sövning, men han gillar det ju inte. Mår riktigt dåligt när jag tänker på att han ska behöva bli ledsen när jag slutar.

Nån som har något råd?!

Tack 

• Svar på tråden Hur ska jag sluta amma?
  • Frontline

Frugan har precis slutat med våran grabb nu och hon gjorde det under nån veckas tid, tog helt enkelt bort en amning varje dag och ersatte med ersättning istället till sist var det bara nattamningen kvar så den slöt vi med och jag går in med lite ersättning istället, inga som helst protester från hans sida...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • pmb

Kan han somna på annat sätt? Genom att ni gungar/vaggar/går omkring och sjunger eller så? Gå över till det, även om ni bara ersätter amningen med annat så kör på det för då är amningen borta iaf. Det går att testa på natten också, ifall han inte kan komma till ro utan bröstet.
    Är han mätt efter nattamningen så han inte vill ha frukost? Isåfall kanske du får bestämma att t.ex. amma kl 6 men sen inte så borde han vara hungrig till frukost om ni äter den vid 9-halv10. Och intoducera ett mål på eftermiddagen.

Ni får se det som en process, inte nåt som sker från en dag till en annan. Minska lite i taget. Och se till att han äter ordentligt på dagen så är han mindre hungrig på natten. Och jag tror faktiskt inte han behöver bli ledsen om han får vara nära en massa :)

• colanappen

ge mer riktig mat??? vid 10 mån slutade min son självmant med amningen... han åt bara vanlig mat ingen ersättning...

• NenneLo

Vår son ammades också till sömns. Vi gjorde så att vi tog bort alla mål förutom nattmålen, till en början. Sen när jag skulle sluta amma helt så nattade vi på andra sätt: vagga, sjunga, klappa, bärselen osv.. Trodde aldrig jag skulle kunna sluta amma men redan andra natten var enklare... Lycka till!!

2011-09-13 Loke <3
  • Litet My

Jag blev inlagd på sjukhus (utan barn) så sonen var hos mormor 3 dygn i den vevan, han frågade aldrig efter någon ammning vare sig då eller när jag kom hem utan tycktes ha glömt bort den, passade då på att sluta amma eftersom det kom så lägligt och jag var intryckt en massa icke ammningsvänliga mediciner.

Så har du någon nära till hands som kan ta över nattrutinen kan det fungera eftersom det är just DIG barnet kopplar ihop med ammningen. 

• NinaD

Tack för era svar! Jag brukar ofta vagga honom tills sömns i mitt knä när jag sitter ned, efter att han har ammat. Han brukar alltså inte alltid somna vid bröstet. På natten vaknar han flera ggr (ibland mer eller mindre), mest för att tutta en liten stund, men då brukar jag lägga ned honom i sängen utan att söva, så somnar han direkt ändå. Vi samsover. 

Så problemet är mest när jag lägger honom i famnen för att söva, då han alltså är van vid att få ammas innan han ska vaggas. Vaggar jag bara utan att amma blir det skrik. Har inte lust att börja med ersättning eftersom han är så pass stor. Och jag tror att det mest handlar om att han vill ha bröstet, som han är van vid, efttersom han gärna ammas trots att han precis har ätit en stor portion gröt.

• NinaD

Men det finns kanske inga sätt att komma ifrån gråtet  heltvnär man ska sluta. Förhoppningsvis vänjer han sig snabbt... Jag tänker i alla fall göra så att det sker stegvis, så kanske det blir mildare. 

• NenneLo

Nej lite skrik får man nog stå ut med, tyvärr. Håll ut!

2011-09-13 Loke <3
  • Freja03

Hej, 

Har en liknande fraga. Sonen ar 7.5 manader. Han ammar nar han vaknar vid 7, ater sedan grot efter ett par timmar, soppa med nagot annat som lunch, frukt eller liknande pa eftermiddagen och sedan middag runt 6. Han kvallsammar runt 7 nar vi lagger honom. Han la av med nattaminingen av sig sjalvt for 1.5 manad sedan. 

Jag funderar nu pa att lagga av med de tva sista amningarna om nagon manad. Han alskar mat och hans viktkurva ligger hogre an hans hojdkurva. Hur ska jag gora med kvallsamningen? De senaste dagarna har han atit jatteportioner till middag (halften av vad vi ater, grönsaker och kott). Men, han ammar anda glatt innan nattningen, bara lite mindre an tidigare. Vi bor utomlands och har finns inte valling. Grot tror jag ar for tungt att fa i honom. Mjolk ska de val inte ha i storre kvantiteter annu? Han ammar inte till somns. Kan jag bara dra ner pa ammningen utan att ersatta det med nagot eller bor han fa nagot annat? Han vill amma pa morgonen, men mest eftersom han kanner min lukt och vanan (inte desperat hunger).  Ar jag inte dar nar han vaknar sa gnallar han inte efter det forran jag dyker upp. Morgonamningen tankte jag sluta med sist. Ge honom mindre och mindre och lagga groten tidigare och tidigare.

Han sover inte jattebra just nu. Tander har fatt honom att vakna hela tiden...

Forslag? 

• skogsvitter

Finns det ingen pappa/annan förälder med i bilden då? Hur fungerar det när någon annan ska söva?

Självklart kan man sluta utan att han ska behöva gråta en massa, du tycks ju redan i dagsläget vara halvvägs där redan! Men om han gråter när han inte får bröstet så är jag övertygad om att det handlar om en mognadsfråga, just nu kanske han behöver den där lilla slurken ytterligare ett kort, kort tag innan han helt kan vara utan den. För som du säger så somnar han ju redan utan! Egentligen ser jag inte varför du har så bråttom när det redan nu går så bra. Ta det i hans takt, du är som sagt redan halvvägs där!

Jag är fullt och fast övertygad om att han kommer ha slutat inom 2 mån med tanke på hur det ser ut just nu. Prova med jämna mellanrum att inte ge bröstet utan bara vagga eller lägg ner i sängen direkt, så märker du tydligt när han inte längre behöver bröstet

Svar på tråden Hur ska jag sluta amma?