EllisBell skrev 2013-03-26 08:50:22 följande:
Amazonas: Jag förstår faktiskt fortfarande inte hur det kan kallas kommunikation om man vid valda tillfällen inte svarar på barnets signaler.
Om jag förstår dig rätt så är det att använda tystnad som en del i kommunikationen som är oklart? Tystnad är för mig ett nödvändigt inslag i all kommunikation, om inte annat för att faktiskt lyssna och höra vad den man kommunicerar med uttrycker. Men om
mina förklaringar är oklara kanske det blir tydligare med AWs egna ord från SHN-boken (s 153 föräldern har precis lämnat barnets sovrum med ramsan):
"Nu, när du tystnat, reagerar han och/eller frågar vidare. Din uppgift är att lyssna av noga. Här ”får” han skrika – det är det enda sätt han kan uttrycka sig på, och vi vill inte förbjuda folk att reagera. Frågan är hur han skriker, nu när han reagerar på beskedet han fått.
Kanske har ni i princip aldrig hört lille Gustav skrika förut. Mamma har lagt honom till bröstet vid minsta pip eller haft honom boende där dygnet om, mer eller mindre. Nappen som propp har också gjort sitt för att tysta honom.
Nu får ni lära er att avlyssna och tolka hans skrik, och att tolka dem rätt, så att ni kan handla adekvat. Alla skrik är inte missnöjesyttringar. Många skrik är rena frågor. ”Vad är det som händer? Kommer vargen och tar mig nu?”
Förvirring, oro, ilska, förvåning, ledsenhet, osäkerhet, rädsla, stress, obehag ger olika skrik - precis som ansiktsuttrycket, för att inte tala om orden, hos en vuxen skiftar efter sinnesstämning. Det finns inte bara ett skrik, lika lite som det finns bara en känsla, en enda mänsklig reaktion eller ett enda frågetecken i vår värld."
Jag citerar vidare ur SHN-boken (min fetning, s 144-145)
"Under andra natten av Sova hela natten-kuren ska du kunna erfara en dialog med barnet. Du hör och känner hur ramsan ”tar”, tack vare ditt idoga arbete med att nå fram till barnet. Du kan allt säkrare avpassa tonfall och röststyrka efter den kommunikation som pågår (där inte minst tystnaden talar sitt tydliga språk).
Det blir då alldeles tydligt att Sova hela natten-kuren är en process. Det går alltså inte att en gång för alla hitta ett och samma sätt att säga / sjunga ramsan som i alla lägen alltid fungerar, oförändrat likadant varje gång, lika lite som det går att en gång för alla hitta ett och samma sätt att vagna eller buffa som i alla lägen fungerar, oförändrat likadant varje gång. Inte heller går det att en gång för alla stipulera hur länge man ska buffa respektive vagna respektive ramsa varje gång, eller, än värre, hur länge barnet ”får” skrika i minuter räknat mellan varje gång. Vi talar här process och kommunikation. Du har en euforisk upplevelse att se fram emot, när du själv får uppleva detta med ditt barn!"