• Amazonas

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

gerd123 skrev 2013-03-22 12:49:15 följande:
    Ja Anna Wahlgren har alltid varit galen. Hon var redan på 70-talet en motvallskärring. Hon (med sin stora unghög) gick i bräschen för att protestera mot att alla barn skulle vara på dagis! "Ropen skalla, daghem åt alla" som det hette på den tiden. Och så Anna Wahlgren som var kritisk till om det verkligen var så bra med dagis! Hahahahaha jo poppis man blev då liksom! Hon har alltid varit envis och gått sin egen väg. Kärringskrället.
    Ja, hon har alltid varit envis och gått sin egen väg. Kanske är det det som stör dig mest?

Idag är det inte bara Anna Wahlgren som anser att dagis inte är att rekommendera till barn små barn, t.ex. Ewa Rusz och Hugo Lagerkrantz (som båda i mycket annat hör till Anna Wahlgrens starkaste kritiker) är också av den åsikten. 
  • Amazonas
    gerd123 skrev 2013-03-22 13:46:22 följande:
    OK!  Ja det låter ju upplyftande.....
    Ja, eller hur? Man kan i alla fall hoppas på att fler små barn kommer att få ta det lugnt de första åren framöver, istället för att som idag utsättas dels för den stress själva separationen medför och dels den stress det innebär att tillbringa dagarna med ett stort antal andra barn varav ingen ens är i närheten av att ha något som kan kallas social kompetens. Ingen kritik mot dagispersonalen som jag är säker gör sitt allra bästa, men mot systemet som inte är gjort med barnens intresse för ögonen.
  • Amazonas
    Litet My skrev 2013-03-22 12:43:48 följande:
    Regnig måndag: Ska man tro AW så handlar det om att en sköldpadda på rygg blottar buken och är hjälplös mot rovdjur när mjukdelarna är uppåt, på samma sätt känner spädbarn när de blir lagda på rygg då de från början vet att de har sin Sköld på ryggen som skyddar mot vargen samt är födda med viljan att ta sig framåt/fly?. Hur hon får ihop det hela vet jag dock inte, men å andra sidan har jag bara två barn som inte fruktar "vargen" och avskytt att ligga på mage mer än korta stunder så vem är jag att uttala mig ;)
    Nej, spädbarn har ingen sköld och inget skydd mot det Anna Wahlgren kallar vargen. Det är föräldrarnas roll att ta hand om barnet och skydda det mot alla tänkbara faror (skydda barnet mot "vargen" med Annas ord). Att bebisar sover bättre på mage (om de får chansen) är jag personligen helt övertygad om. Som tur är råder ju inte bara åsiktsfrihet utan även rätten att vara olika, så om du uppfattar det som att dina barn sover bättre på rygg så är ju allt som det ska vara.
  • Amazonas
    gerd123 skrev 2013-03-22 13:54:51 följande:
    Skulle du våga säga det där öppet?
    Hur menar du nu? Ja, jag tycker att det finns belägg för det som Anna Wahlgren, Ewa Rusz, Hugo Lagerkrantz med flera hävdar när de säger att dagis kan vara skadligt för små barn. 
  • Amazonas
    Litet My skrev 2013-03-22 14:01:57 följande:
    Amazonas: Om du läser så citerar jag vad AW säger/ skriver, inte mina egna åsikter.
    Jag är helt med på att AW drar en parallell mellan sköldpaddor på rygg och spädbarn på rygg (och håller med henne i det), men jag tycker inte att ditt "citat" är ett citat utan mer än (snedvriden) tolkning av det hon sagt/skrivit. Därför lade jag till min tolkning av det AW sagt/skrivit om detta.
  • Amazonas
    Mad as snow skrev 2013-03-22 14:03:17 följande:

På vilket sätt anser du att föräldrarna skyddar och tar hand om detta lilla barn, när de rabblar glada ramsor bakom stängda dörrar och dammsuger istället för att trösta?

Hela Annas filosofi (Barnaboken och SHN) handlar om ett helhetstänk där den viktigaste ingrediensen är kommunikationen med barnet.

Jag tänker inte diskutera bajsblöjor eller dammsugare eftersom sådant har diskuterats otaliga gånger förut och spårat ur lika många gånger. Citatet av Ulf Adelsohns tidigare i tråden passar utmärkt här!

• Amazonas
    gerd123 skrev 2013-03-22 14:14:14 följande:
    OK! jag har missat den debatten. Trodde inte det fanns en enda människa som ifrågasätter förskolan idag....2013! Finns väl ingen förälder idag som tvingar det äldre syskonet att vara hemma när det kommit en baby i familjen? 
    Vill du läsa mer om detta finns det massor på nätet, här är bara ett litet axplock:

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article10760918.ab

www.varldenidag.se/nyhet/2012/05/08/Forskola-kan-vara-skadligt-for-sma-barn/
  • Amazonas
    Litet My skrev 2013-03-22 14:20:04 följande:
    Amazonas: Fast det var precis så jag läste om det skrivet av AW herself. Nej jag citerade inte rakt av eftersom jag sitter med mobilen och nätet är trögt, men den som söker han finner. Dessutom är det väl knappast att skydda och ta hand om sitt barn när barnet är hysteriskt och kräks och dunkar huvudet i sängen medan man själv diskar, ramsar eller lyssnar på Mozart?
    Jag tror säkert att det var precis så du tolkade det du läste, precis som att det är så du tolkar "diskar, ramsar eller lyssnar på Mozart". Jag tolkar annorlunda.
  • Amazonas
    Mad as snow skrev 2013-03-22 14:23:28 följande:

Jag förstår. Vi ska alltså inte diskutera de metoder som står i diametral motsats till att skydda och ta hand om barnet? Vi ska bara konstatera att AW har ett "helhetstänk" och att hon säger väldigt bra saker om barn? Utan att diskutera det faktum att barnen lämnas ensamma för att de facto skydda och ta hand om sig själva. En sådan enorm överraskning för mig, det går nästan inte att hantera.
    Det intressanta i alla de här diskussionerna är att det aldrig är föräldrarna själva som klagar, utan de som klagar värst tittar på utifrån och endast har det som skrivs på diverse forum som stöd för sina belägg om misshandel (vet inte riktigt vilken term jag ska välja, men "misshandel" tycker jag passar ganska bra in på att låta barn ligga i avföring och kräks osv). Plus, som det verkar, en övertygelse om att Anna Wahlgren faktiskt vill barn illa. Vilket jag tycker säger mer om dem än om Anna Wahlgren.

Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..