• Litet My

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

gerd123 skrev 2013-03-06 15:12:40 följande:

Ja men du frågar säkert inte AW om råd heller utan du agerar utifrån det du själv känner? Skulle du fråga en kvinna som är i 70-årsåldern om hur du ska ta hand om din baby? Den som gör det måste vara rätt korkad eller extremt ensam i världen. Man frågar mamma eller en kompis eller BVC!? Eller?

Varför skulle man inte kunna fråga en 70 åring? Det finns många 70 åringar som följt forskningen och "är med i tiden" utan att som AW fastnat på 70 talet och däremot blivit extrem, av vad jag förstår så är inte Barnaboken tex skriven i den hårda och kärnkande anda som som det skrivs på AW´s forum.
  • Litet My

Vart tog FF vägen efter AW´s bok kom ut? Innan var det ju massor med intervjuer och hon åkte runt och berättade land och rike runt om sin uppväxt.

• Litet My

Malineddie: Ja det stämmer, samt att det finns en tråd där som heter nåt i stil med julhälsning till FL eller dyl.

• Litet My

Antiloopen: Läs inte det som du inte tycker är intressant i tråden tex Om Felicia, svårare är det inte.

• Litet My

Antilopen: nu frågade jag var FF höll hus utan att diskutera konflikten.

• Litet My

Malineddie: Ja, vad jag minns skulle man in hit och leta upp så mycket "dumma" citat om AW och hennes metoder som möjligt. Jag kan ha fel men jag har för mig att det var AW själv som faktiskt startade tråden. Finns också inlägg om personer som AW anser sig vara stalkers uthängda med både för och efternamn. Minns dock inte om det var i forumet eller i en krönika. Kan kolla sedan, ska på "nattmöte" på jobbet nu :/

• Litet My

AW plockade bort slasktrattstråden, ja det var den krönikan jag tänkte på.

• Litet My

Lövet2: Ser man det ur det perspektivet så tror jag det förklarar en hel del varför en del föräldrar står ut med barnets hysteriska skrik, dvs att de tror att de gör något bra och livsnödvändigt för barnet ungefär som när de vaccineras och skriker en stund. Tänker det i kombination med hur attityden är på forumet mot de som håller på att kura och de som tvekar dvs ris när föräldrarna tvekar och pepp att de har fel attityd och ivrigt hejjande när de har rätt attityd dvs går emot sina känslor/ ångesten som blir när bebisen skriker otröstligt. Nu ogillar jag minst sagt AW's medtoder men hade jag gillat dem och köpt filisofin så hade jag nog haft svårare att säga stopp därinne på forumet med den attityden som gäller där jämfört med tex härinne.

• Litet My
    Natulcien skrev 2013-03-13 08:05:26 följande:
    Trådens syfte ÄR tydligt. Kristallklart. Tydligt bortom all tvekan.

Men vissa individer är mest ute efter att trasa sönder tråden och förstöra debatten, så de väljer att inte låtsas om trådens egentliga syfte.

Så uppfattar jag det.

Instämmer, tycker TS är enormt tydlig med vad trådens syfte är.
  • Litet My
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-13 12:38:36 följande:
    Åh gud, jag orkar inte ens läsa klart. Skakar till, får ont i huvudet och sympatismärtor för det lilla barnet.

"Lägg den lilla att sova i vagn för natten. När hon så vaknar och skriker på mat, sätt igång och vagna. Säg ingenting och undvik att röra vid barnet."

Vem tycker detta verkar normalt? Seriöst!

"Det är alltså inte fråga om några små snåla, försiktiga, gulliga rörelser (då kan du få stå där hela natten. Barnet tycker det är underbart! Men vi vill att den lilla älsklingen ska få korn på sin förmåga att sova och somna om själv). Skriker barnet rejält, får du också ta i rejält. En ordentlig knyck ska påbörja varje drag, ungefär som om du högg vagnen i sista sekunden för att hindra den från att trilla nerför ett stup. Det tar en stund innan barnet somnar om, eftersom det aldrig hänt förut i hela långa lilla livet att man inte fått mat så fort man bett om det. Förvåningen är större än hungern."

Oh, come on!!
    Skrikandes

Förlåt att jag reagerar så känslomässigt, men det här känns så PANISKT FEL, så jag orkar inte ens läsa klart.
    Jag får också ont i magen och speciellt som bebisen är så liten, jag kan köpa att det är väl värt att prova om bebisen vill sova i vagnen, och att man vagnar i "normalt tenpo" men defenitivt inte när bebisen är hungrig och så uppenbart vill ha mat.

Jag kanske är lite udda men instinkten för oss när barnen varit så små är att reagera så fort de skrikit (det har liksom kännts i hela kroppen att "skynda dig och ta hand om bebisen",  sedan att vi alla 3 (jag, sambon och storebror) krockat samman när vi alla 3 skyndat fram till lillasyster när hon var ca 1 månad för att hjälpa henne är en annan femma Cool
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..