Inlägg från: orolig2121 |Visa alla inlägg
  • orolig2121

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

chrissandra skrev 2013-02-07 23:38:40 följande:
    Hur gamla barn pratar du om då? Som skriker får att få som de vill alltså?
    Ja nu vet jag ju att jag e dålig på att komma ihåg vad som hände i vilken ålder, men säg över ett år, definitivt över två i alla fall. Kanske var tidigare än ett år, jag är osäker.
  • orolig2121
    Litet My skrev 2013-02-08 06:26:17 följande:

Då blir det ju lite skillnad, men de barn som kuras hos AW brukar vanligtvis vara under året, och då handlar det inte om "jag-blir så-arg för -jag inte-får som-jag vill-gråt" utan att barnen blir ledsna och hysteriska för att de lämnas ensamna.

Dock rycks AW anhängarna inte se någon skillnad på 3 åringen som skriker för att man inte köper godis i affären jämfört med 5 månaders bebisen som ammats till sömns i famnen men helt sonika skall läggas ensam i sovrummet medan föräldrarna *slamrar i köket".Och kräks bebisen i sängen pga hysteri och skrik så drar en del det såpass långt att man säger att bebisen lärt sig kräkas för att få uppmärksamhet.  
    Håller med om att det är två helt olika saker. Det har länge fascinerat mig att en del föräldrar inte kan skilja på de två situationerna.
  • orolig2121
    Litet My skrev 2013-02-08 07:47:51 följande:

Borderline kanske?? (sorry, kunde inte låta bli) *klappar på axeln* {#emotions_dlg.flower}Skål
    Skrattande Antagligen, det är väl inte så mycket annat det kan vara egentligen.
  • orolig2121

Jag tycker det används väl starka ord här. Jag har vänner som varit med om en vidrig uppväxt och det har varit en helt annan kategori av upplevelser än det som diskuteras här.

• orolig2121
    skogsvitter skrev 2013-02-08 13:55:02 följande:
    Vanvård, allvarlig försummelse, missbruk, misshandel osv, det är alltså inte något som får kallas vidrigt enligt dig?
    Kan du inte berätta vilka råd av AW som du avser istället?
  • orolig2121
    Natulcien skrev 2013-02-08 15:28:53 följande:
    Ok.
    Själv tycker jag att det är just vidrigt att låta ett spädbarn ligga i sin egen avföring/spyor, skrika av hunger och skrika sig till sömns...
    Kan du berätta vad som faktiskt står i boken?
  • orolig2121

Jag hör ingenting som för mig låter som något vidrigt, eller ens något som jag skulle förvänta mig något barn ta skada av.

Jag hör däremot flera saker som för mig inte låter som bra metoder, men det är ett stort spann mellan inte bra och vidrigt.

• orolig2121

Jag har verkligen ingen aning om vad AW skriver i sina forum och jag får inte intrycket av att hon är någon jag skulle vilja ha som förälder och jag brukar inte hålla med om de råd av henne som jag hör talas om. Så jag försöker inte säga att hennes råd är bra.

Jag tycker bara att det finns gott om människor med en trasig barndom som har skadat dem men då handlar det inte om att man ibland fick skrika sig till sömns som bebis. Jag har svårt att tro att någon tar skada av det. Om barn var så känsliga så skulle väl ingen lyckas växa upp och bli någorlunda frisk.

För egen del tror jag att barn tål ganska mycket, så länge de får äkta kärlek och omtanke. Det omvända gäller också, om barn inte får äkta kärlek och omtanke så blir de inte trygga oavsett hur ompysslade de blir. Barn växer upp under under vansinnigt ohygieniska förhållanden i tält på mongoliska slätterna, och jag är övertygad om att de flesta av de barnen också mår bra för att de får kärlek och omtanke. Barn växer upp i radikalt varierande miljöer, med radikalt varierande åsikter om hur man ska uppfostra barn, och jag har aldrig sett några belägg för att svensk uppfostran skulle ge fler trygga barn. I Colombia tar man hål och sätter örhängen på alla flickbebisar redan på BB. I Egypten är det vanligt att slå barn som bestraffning, även andras barn. I England är disciplin väldigt viktigt. etc etc.

Den som kallar AWs metoder för vidriga borde väl tycka att större delen av världens alla människor vuxit upp med föräldrar som använt vidriga metoder?  Jag tycker inte det är en rimlig användning av ordet vidrig.

• orolig2121
    Höghus skrev 2013-02-08 20:55:26 följande:
    Smumlan: Jag ställer ingen diagnos. Men det räcker att vara hyfsat påläst om anknytningsteori och barnpsykologi för att veta vad sådant du beskriver kan leda till. Just sayin'
    Jag är definitivt hyfsat påläst och jag ser fortfarande inte vad av det som nämnts här som skulle skada anknytningen. Jag förstår det faktiskt inte alls. Det verkar ju aldrig ju t ex aldrig varit AWs avsikt att barn ständigt ska sova i sina spyor, utan mer fråga om att bryta ett mönster som en familj kan ha hamnat i. Att det skulle skada barnets anknytning låter väldigt konstigt för mig. Är du säker på att det inte mest är fråga om en ångest som ligger hos just dig som mamma? Det är okej, du kan ju välja att göra annorlunda med dina barn.
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..