Inlägg från: orolig2121 |Visa alla inlägg
  • orolig2121

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

skogsvitter skrev 2013-02-04 18:25:55 följande:
    Jag såg din tråd sen i december om detta ämne så nej det finns inget mer att tillägga. Allt är alltid tolkningsfrågor och man kan också tolka vetenskapliga studier som fan läser bibeln och vrida dem åt vilket håll man vill. Så vi sätter punkt där med att vi helt enkelt tycker olika.
    Men du får gärna ge mig en länk till den där forskningen som du tycker visar att borderline beror på anknytning till modern.
  • orolig2121
    power skrev 2013-02-04 19:18:09 följande:
    Orolig 2121
    Sue Gerhart sammanställer sån forskning i sin bok Kärlekens roll. Läs den.
    Jag har läst den forskningen. Säger ingenting om varför man får borderline, bara att folk med borderline också brukar ha dålig anknytning till sina föräldrar som barn. Inte förvånande eftersom folk med bpd har kaosartad anknytning i ALLA nära relationer.
  • orolig2121
    Litet My skrev 2013-02-04 20:45:08 följande:
    Orolig2121: Man kan inte uttala sig så som att alla med borderline är si eller så i alla relationer eller situationer, du har träffat En person med Bordeline och läst en massa om jag förstått det hela rätt men vad som står i böckerna eller vad en person gör säger inte om hur alla med Borderline är och har det, det finns stora gråskalor, borderline ÄR brett och framför allt är alla OLIKA. Kommer man ut i verkligheten och träffar olika personer med Borderline skiljer det mycket mellan dem och man blir ganska överraskad, jämfört med det man kan läsa sig till , men det gäller iofs alla diagnoser, det är skillnad på vad man läser och när man träffar kanske 15 personer med tex Borderline.
    Det är klart det är stora skillnader på olika människor med borderline. Det är människor vi pratar om. Det finns också likheter. Det är oftast bara för de närmaste som likheterna syns. 
  • orolig2121
    skogsvitter skrev 2013-02-04 21:27:51 följande:
    Detta med hennes 3 yngsta sk nöjda barn tycker jag också har en väldigt läskig framtoning som jag tycker präglas av kraftig förnekelse av moderns baksidor och framförallt en enorm idealisering och glorifiering av henne. Vilket inte alls känns särskilt sunt. Men precis samma glorifiering syns iofs också ofta bland de anhängare som hyllar hennes metoder också.
    Var är anhängarna? Jag kanske känner fel människor och läser på fel ställen men men jag vet inte om jag någonsin stött på en anhängare. Jag har i alla fall stött på 10 minst motståndare på varje anhängare. (Jag är själv motståndare till det allra mesta.)
  • orolig2121

Tänk att vakna en dag och vara hyllad av Zytomierska. Hjälp!

(Apropå andra kändisar med misstänkt borderline...)

• orolig2121
    power skrev 2013-02-05 12:29:48 följande:
    Litet My:
    Aha det visste jag inte, att de andra barnen tagit avstånd.
    Det visste inte jag heller. Kan man läsa om det någonstans?
  • orolig2121
    Jellybeanbaby skrev 2013-02-05 14:46:21 följande:
    Eller hur? Sista personen man skulle vilja bli hyllad av...

Har KZ sagt att hon har eller misstänkt att hon har borderline? Inte för att det skulle förvåna mig.
    Det var dumt att skriva det om borderline. Jag har bara sett på andra forum att folk trott att hon har borderline. Jag vet själv ingenting.
  • orolig2121
    purple box skrev 2013-02-06 15:50:26 följande:
    Kolik är icke lindrad överlevnadsångest.

(hon har visst svar på allt?)
    Det enda som är dummare än dumheter är dumheter som är maskerade som vetenskap.
  • orolig2121

AW's metoder har aldrig passat mig. Samtidigt kan jag uppskatta att någon vågar säga saker som att ett barn ska få skrika sig trött. De flesta föräldrar jag har omkring mig är nog ganska bra, men springer ganska ofta (1 av 10 kanske) på föräldrar som tror att deras uppgift är att se till att barnen alltid är tillfredställda och aldrig missnöjda.

Jag hade aldrig några problem att höra om mina småbarn skrek av rädsla eller oro och då var jag där på tre sekunder, eller om de skrek för att de var förbannade och inte fick som de ville och då lät jag de ibland skrika om jag tyckte att de hade fel. Att inte få som man vill när man är förbannad tror jag inte något barn mår dåligt av, speciellt om man är någorlunda konsekvent i vad som går igenom eller inte.

Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..