Inlägg från: orolig2121 |Visa alla inlägg
  • orolig2121

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

mabra.com/felicia-feldt-jag-var-radd-for-min-egen-mamma/

Hittade just den här artikeln. Jag blir så förbannad när jag läser sånt här. Psykologer som med missriktad snällhet och dumhet förstör familjer.

"Med hjälp av terapi förstod Felicia Feldt hur mycket barndomen påverkat henne. "
    "I terapin återskapades en barndom ..."
    "Felicia gick i hypnosterapi i två år." 

Hittade just den här artikeln. Jag blir så förbannad när jag läser sånt här. Psykologer som med missriktad snällhet och dumhet förstår familjer.

Om du läser artikeln och vet något om borderline så ser ni att det är stor risk att Felicia har broderline personlighetsstörning. Alla psykologer fick tidigare lära sig att borderline för det mesta beror på svåra övergrepp under barndomen. (Nya forskningsresultat visar att det antagligen inte är så.)

Folk med borderline har en störd verklighetsuppfattning, speciellt i nära relationer där de alltid känner hat i perioder, och de är lättledda. Det här fallet visar alla tecken på att psykologen har satt igång att återskapa en traumatisk barndom som psykologen redan från början hade bestämt sig för måste finnas där.

Efter att ha haft ett förhållande med en person med borderline så kan jag bara konstatera att Felicias trovärdighet är väldigt, väldigt låg i mina ögon. 

Om Felicia har borderline så är det inte helt osannolikt att också Anna Wahlgren har problem, men Felicia är nog den sista personen att använda som källa. 

• orolig2121
    Höghus skrev 2013-02-04 15:21:29 följande:
    orolig2121: återigen. Majoriteten har INTE FF som källa för sin kritik utan AW:s egna forum, böcker och uttalanden. Tycker ditt hat mot FF börjar gå överstyr dock. Hon har inte gjort något annat än gett sin bild av sin uppväxt. Precis som AW gett sin bild redan i Mommo.
    Det var hennes psykolog jag blev arg på, inte Felicia. Felicia är det nog mest synd om.

Absolut, visst är det AW:S egna böcker som är källan till större delen av kritiken, men det senaste året har hon fått utstå mycket pga Felicias bok.

Som sagt, det AW säger om barnuppfostran är i allmänhet inte saker jag själv håller med om. Jag tycker verkligen att hon förtjänar kritik, sansad kritik.
  • orolig2121
    purple box skrev 2013-02-04 16:12:22 följande:
    Orolig2121: Jag har varken läst Felicias bok eller någon av Anna Wahlgrens böcker. Däremot har jag tittat på hennes filmer (det lilla jag orkat) och kikat på hennes forum. Vad jag såg och läste fick mig att gråta och jag har lovat mig själv att hennes metoder inte kommer nära mina barn.

Och kan man inte lita på Felicia pga hennes problem kan man knappast lita på Anna, du säger själv att AW troligen också är borderline. Varför skulle då den ena vara mer trolig än den andra?

Och till sist. Att påstå att alla med borderline uppför sig lika är ungefär lika troligt som att alla schizofrena är massmördare.
    Jag litar inte på Anna heller. De två säger ju emot varandra och jag vet inte vem som har rätt.

Jag låter gärna bli liknelser med massmördare och dylikt. 
  • orolig2121
    skogsvitter skrev 2013-02-04 16:31:29 följande:
    Tillägger igen att jag har läst litteratur från 2010 och 2011 som inkluderar helt färsk forskning om borderline (fast det heter ju inte ens så längre vilket du inte verkar veta?) som tydligt bekräftar att det inte är en genetisk eller fysiologisk sjukdom utan att sjukdomen orsakas av uppväxtproblematik.
    Nu råkar jag ju också veta en hel del om borderline och den forskningen skulle jag gärna se, för jag har nämligen också läst igenom forskningen från 2010 och 2011 och den visar tvärtemot vad du säger att borderline huvudsakligen är en genetisk sjukdom. Har du några länkar? Tvillingstudierna visar att cirka 70% av orsaken till borderline är ärftlig och att det är oklart om det finns någon orsakskoppling till barndomstrauman.

Men, men, nu är ju inte detta en borderlinetråd. 
  • orolig2121
    skogsvitter skrev 2013-02-04 16:24:34 följande:
    Just min tanke...

Nu tycker jag inte att någon av dessa två framstår som särskilt friska, men det är väl ganska uppenbart att Felicias djupa problem som inte ens med åratal och åter åratal av terapi har kunnat lösas helt, grundar sig i den egna uppväxten.

Förövrigt håller jag med flera här att barnaboken bekräftar mycket av det Felicia skrivit om liksom även mommo-böckerna gör. Jag fattar inte ens hur man kan tvivla när böckerna blir till pusselbitar för varandra.

Dessutom är det ju just Felicias upplevelse av sin uppväxt som är det allra mest väsentliga av alltihopa, det är ju upplevelsen som skapat den människa hon är idag! Inte moderns upplevelse och inte sina syskons upplevelse, utan hennes egen upplevelse. Vad kan då vara mer rätt än den bok hon skrivit som skildrar just hennes upplevelse? Precis som AW skildrar sin upplevelse av sin uppväxt och sitt föräldraskap i mommo-böckerna.
    Tyvärr är det många som tänker som du. Om man mår så dåligt som Felicia säger att hon gör så MÅSTE det bero på saker man utsatts för i barndomen. Det är helt enkelt inte så. Vi kan tyvärr födas med psykologiska sjukdomar som kan göra livet till ett elände och snedvrida hela vår verklighetsuppfattning. Att någon mår mycket dåligt kan givetvis bero på barndomen, men det behöver inte alls bero på det.
  • orolig2121
    skogsvitter skrev 2013-02-04 16:34:05 följande:
    Absolut, dessutom är det helt ok att vara sjuk. Man kan vara sjuk på massor av olika sätt. Men att inte kunna ta in helhetsbilden och bara påstå att Felicia är sjuk utan att se kopplingen till hennes mamma är ju galenskap i sig. Skillnaden mellan Felicia och hennes mamma är väl däremot ganska tydlig, Felicia har sökt vård och har fått vård i många år, det har tyvärr inte hennes mamma vilket är väldigt sorgligt. Felicia försöker heller inte låtsas som att hon är någon slags uppfostringsguru och utsätter tusentals barn för vanvettiga och skadliga metoder, utan har en självinsikt i detta faktum att hon behöver hjälp.
    Men du vet ju inte om det finns någon koppling mellan Felicias ångest och hennes mamma. Det finns massor av exempel på människor som växer upp i väl fungerande familjer och ändå utvecklar broderline och mår fruktansvärt dåligt.
  • orolig2121
    skogsvitter skrev 2013-02-04 16:27:25 följande:
    Du vet uppenbarligen inte ens hur borderline personlighetsstörning uppkommer. Faktum är att det är en av få diagnoser på psykiska sjukdomar som bevisats ha sin orsak i störd relation till modern. Jag tycker din syn på deras extremt sjuka familjedrama är ytterst begränsad och ensidig. Du attackerar Felicia och beskyller henne för att vara sjuk men kan inte inse att grunden till hennes allvarliga problem är hennes egen mor och den egna uppväxten! Sådant här går i arv, det är liksom ett vedertaget faktum.
    Jag råkar veta väldigt mycket om borderline. Det har absolut inte bevisats att borderline har sin orsak i en störd relation till modern!!! Hur kan du säga att du vet mycket om borderline och sedan påstå det?

Ja, det går i arv, det är bevisat. 50-90% av arvet är genetiskt. 
  • orolig2121

J Abnorm Psychol. 2012 Jun 11"Tests of a Direct Effect of Childhood Abuse on Adult Borderline Personality Disorder Traits: A Longitudinal Discordant Twin Design."

"Participants were 1382 same-sex twin pairs assessed initially at age 11 or 17 and at age 24 (896 monozygotic [MZ] and 486 dizygotic [DZ] pairs; 334 discordant for childhood abuse). "
    "We used a longitudinal twin design to examine the causal association between sexual, emotional, and physical abuse in childhood (before age 18) and borderline personality disorder (BPD) traits at age 24 using a discordant twin design and biometric modeling."
    "Although childhood abuse, BPD traits, and internalizing and externalizing symptoms were all correlated, the discordant twin analyses and biometric modeling showed little to no evidence that was consistent with a causal effect of childhood abuse on BPD traits. Instead, our results indicate that the association between childhood abuse and BPD traits stems from common genetic influences"

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22686871

Dessutom är korrelationen (notera: korrelation, inte orsak) mellan borderline och barndomstrauman mycket mindre än många påstår, runt 30%:

J Pers Disord. 1999 Fall;13(3):268-80.
    Borderline Personality Disorder and childhood sexual abuse: a meta-analytic study.
    "A moderate pooled r (.279) for the association between CSA and BPD was observed. Pooled effect size estimates were also obtained for CSA parameters. No significant effect of moderators was evidenced. The results of this study did not support the hypothesis that CSA is a major psychological risk factor or a causal antecedent of BPD."

www.safetylit.org/citations/index.php...

• orolig2121
    skogsvitter skrev 2013-02-04 17:14:26 följande:
    Fast AW själv är ju också skadad så att du försöker skylla Felicias problem på något annat är ju bara löjligt. Klart psykologiska sjukdomar kan vara medfödda (dock är de allra flesta bara till viss del genetiskt, även om miljön kan ha större eller mindre inverkan på utvecklingen av dem) men i detta fall är det rätt uppenbart om man klarar av att ta in helhetsbilden. Du tycks inte vilja förstå att allt hänger ihop. Både genetik och miljö.
    Du vet inte om Felicias barndom på något sätt har orsakat hennes dåliga mående eller om hon hade mått likadant med en annan barndom. Det vet inte jag heller.

Vad förändrar det om AW skulle vara "skadad"? (OM man har borderline så är det också stor risk att mamman har en störning, eftersom man har likartade gener.) 

"...men i detta fall är det rätt uppenbart om man klarar av att ta in helhetsbilden."

Precis så tyckte en hel psykologkår om borderline i 20 år tills det faktiskt kom riktiga mätresultat runt 2000, och då visade det sig att det inte var så. Det är inte bara du som är förvånad.
  • orolig2121

Nu avslutar jag diskussionen om borderline här. Jag diskuterar gärna vidare med den som vill, men då i en annan tråd.

Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..