• Isbit

Vad är det för fel på vattnet?

Jag bytte allt vatten tillomed. Ändå blir det så här & fiskarna dör som flugor
  • Svar på tråden Vad är det för fel på vattnet?
  • Isbit
    dasboot skrev 2013-02-06 18:14:41 följande:
    Okej. Om jag vart du skulle jag byta 50% av vattnet omdelbart (om du inte bytt på ett tag) med beredningsmedel o sen åka o testa vattnet snarast för att se om det kan ge någon information.
    Jag har bytt ca 50 % först.
    Sen när det ändå inte vart bättre så bytte jag allt

Ingen skillnad.
    Jag har tre fiskar kvar & dom verkar må bra. Det var
    några dagar sen de andra dog
  • Toppen9

Om du byter allt vatten är det stor risk att fiskarna dör av det.
    Mitt tips är att kolla nitriten då jag tror det är felet.

• Isbit

okej.
    Fast fiskarna kliar sig ju inte.
    Det står så överallt.

hmm

• Meddelande borttaget
  • dasboot
    Isbit skrev 2013-02-06 18:19:52 följande:
    okej.
    Fast fiskarna kliar sig ju inte.
    Det står så överallt.

hmm
    Fiskar kan bete sig på olika sätt. Du har fått bra råd här. Ett tips är att hela hobbyn blir roligare för både dig själv och dina fiskar om du läser på om akvaristik, helst innan du köper ny fisk. Det är levande varelser du har att göra med och akvarium är ett eget ekosystem i sig. Väldigt enkel och rolig hobby om man sätter sig in i det och lär sig grunderna och följer dem.
  • Turbomorsan

Jag fick oxå en sån hinna i mitt akvarium förut rådet jag fick var att rikta pumpens utblås så ytan hela tiden var i rörelse. Det fungerade för mig.

• Zenobia

Har du tagit prover på vattnet?Då kan man se vad felet kanske är och tillsätta nån i vattnet.

• Isbit

nä jag hällde i ektozon(tror ja) så nu är det okej

• Turbomorsan

Hur mycket ektozon hällde du i? Och vad har du för fiskar? Ektozon är ett salt å det är inte alla fiskar som klarar mer än en gnutta av det i längre perioder.

Isbit skrev 2013-02-28 16:23:58 följande:
    nä jag hällde i ektozon(tror ja) så nu är det okej

Jag vet att det kan fattas bokstäver för mig ibland, min lärdom är att man inte ska låta en busig valp komma nära datorn...
  • Isbit
    Turbomorsan skrev 2013-02-28 17:35:08 följande:
    Hur mycket ektozon hällde du i? Och vad har du för fiskar? Ektozon är ett salt å det är inte alla fiskar som klarar mer än en gnutta av det i längre perioder.
    det funkade iaf o nu är det inga problem.
  • Turbomorsan
    Isbit skrev 2013-02-28 20:28:32 följande:
    det funkade iaf o nu är det inga problem.

Ja nu fungerar det men har du fiskar som är känsliga för salt så kanske du snart sitter med fiskar som dör en efter en igen...
    Jag vet att det kan fattas bokstäver för mig ibland, min lärdom är att man inte ska låta en busig valp komma nära datorn...
  • Isbit
    Turbomorsan skrev 2013-02-28 22:44:57 följande:

Ja nu fungerar det men har du fiskar som är känsliga för salt så kanske du snart sitter med fiskar som dör en efter en igen...
    nej för detta är längesen nu
Svar på tråden Vad är det för fel på vattnet?