• Isbit

Vad är det för fel på vattnet?

Jag bytte allt vatten tillomed. Ändå blir det så här & fiskarna dör som flugor
  • Svar på tråden Vad är det för fel på vattnet?
  • Isbit
    Nyfikna72 skrev 2013-02-03 18:24:02 följande:
    Nån bakterietillväxt kan det mycket väl vara, det är lätt hänt och särskilt om fiskarna dör.......
    blir det som nästan oljehinna på vattnet?
  • Isbit

Åh fan va jobbigt. Jag har bytt vatten två ggr. Satt utblåset närmare ytan.
    Ändå samma o fler fiskar dör

• Isbit

Finns inga akvariekunniga människor här på FL?

• dasboot

Svårt o säga. Om dina fiskar börja dö som flugor kan du ha nitritf/eller nitratörgiftning. Är ditt akvarium nystartat? Ganska lätt hänt i början med nitriten. Du bör testa vattnet omgående, tex kan du fylla en flaska o åka in med till din zooaffär. Om du har nitritspik så bör du byta vatten kasnke 2 ggr per dag (delvattenbyte) och sluta med all matning tills dina vattenvärden är normala. Får du nitritförgiftning och inte gör något åt det dör säkerligen det mesta i ditt kar.

• Isbit

Nej det är inte nytt.

Om jag gör rent o tvättar alla stenar o allt då?
    Går det bort då?

• Isbit

fast när jag googlar nitritförgiftning så står det att fiskarna kliar sig o beter sig konstigt. Och det gör dom inte

• dasboot

Kan komma även om det inte är nytt. Ett tecken på det är om de börjar stå uppe vid ytan. Tycker i vilket fall som helst att du bör testa vattnet. Ditt vatten ser ju inte bra ut så.

Som någon vart inne på tidigare ger foder med protein i ofta en sådan hinna. Brukar försvinna. Hur ofta och mycket matar du?

• Isbit

Nej fiskarna beter sig som vanligt tills dom dör bara

Jag matar en gång om dagen så mkt som dom sa på fiskaffären att jag skulle mata

• dasboot

För övrigt skall du i princip aldrig byta allt vatten.  Rengöra allt o koka gör man gör man i princip aldrig heller. Brukar oftast bara förvärra.

• dasboot

Okej. Om jag vart du skulle jag byta 50% av vattnet omdelbart (om du inte bytt på ett tag) med beredningsmedel o sen åka o testa vattnet snarast för att se om det kan ge någon information.

Svar på tråden Vad är det för fel på vattnet?