Inlägg från: Vinterankan |Visa alla inlägg
  • Vinterankan

Varför ledigt?

Min mamma var lärare i en annan kommun som hade andra lovveckor än vad vi hade. Och då var det ju bättre att vi barn tog ledigt för att åka iväg då det bara påverkade oss istället för att mamma skulle ta obetald semester och lämna alla elever utan lärare en vecka varje påsk och efter sportlovet.

• Vinterankan

FruBecks: vad säger du då om den situationen som jag beskrev där min mamma var lärare med andra lovveckor än oss barn. Tycker du att vår familj då aldrig skulle få åka på semester på sportlov och påsklov (vi är en vinterälskande familj och åkte aldrig utomlands utan det var skidresorna som var det viktiga). Eller tycker du att min mamma skulle ta obetald semester bär vi hade våra veckor med konsekvensen att hennes elever stod utan lärare de veckorna? Eller skulle vi åkt med bara pappa istället, den enda i familjen som inte kunde åka skidor?

• Vinterankan

Jag tycker förövrigt att skolorna ska vara generösa med att bevilja ledighet till elever som sköter sig och där de kan lita på att eleverna inte hamnar efter och behöver extra stöd pga ledigheten. Och med generösa så menar jag inte ledigt flera veckor i sträck men kanske en vecka på hösten och en vecka på våren.

• Vinterankan

Undrar också hur det blir orättvist. Det kan ju vara så att en del inte har råd att åka på loven, ska de då aldrig få åka bara för att det inte ska bli orättvist för de som aldrig har råd att åka. Lite som att bättre att alla har det lian dåligt än att en de flesta har det bra.

Svar på tråden Varför ledigt?