• LillaJag76

Varför ledigt?

Jag förstår inte varför man ska ta ledigt från skolan för att åka på semester.

Det finns 13 veckor varje år som man kan åka.

Höstlov, jullov, sportlov, påsklov och hela sommarlovet. Varför ska skolan bevilja ledigt för semesterresor???
    Jag skulle aldrig ta ledigt för resor om det inte är pga begraving eller liknande som man inte kan styra över.

• Svar på tråden Varför ledigt?
  • Tulpanblomman

Det finns väl en rad anledningar, billigare resor, nära anhörigs jämn födelsedag, man vill resa med nära släktingar som har lov en annan vecka, föräldrarna får inte semester rätt vecka osv 

• Natulcien

Priserna stiger markant under skolloven...
    ...så jag antar att man kanske väljer att ta ledigt och åka under andra tider om man inte har så god ekonomi..?

• Punkster

Jag som jobbar inom skolan tar ju också ledigt för att åka bort vid andra tillfällen än skollov. Anledningen till det är främst för att jag brukar åka till sydeuropa och jag gillar inte när det är extremhett mitt i sommaren. Dessutom är resorna billigare när det inte är skollov. Osså kan det vara trevligt och skönt att komma bort en stund mitt i terminen.

• kaffeamanda

Det beror ju lite på hur situationen ser ut också. Vi ska åka iväg nästa januari och då går min dotter i tvåan. Hon ligger långt fram i skolan, kunde läsa när hon var fem och har börjat med femmans tabell i multiplikation nu i ettan.

Hade hon haft svårt för sig i skolan, gått i nian och skolkat så hade det varit en annan sak. 

• Ellikapellika

De gör de inte här längre sedan förra terminen.
    Har man redan bokat en resa så får barnet ledigt annars beviljas bara ledigt i speciella fall och om man kan visa på att det är en studie/upplevelseresa. Inte för rena sol/bad/nöjesresor.

• Ellikapellika

Alltså om man hade bokat en resa innan detta läsårs början då vi fick reda på de nya reglerna.
    Var lite otydlig där kände jag..Cool

• Vinterankan

Min mamma var lärare i en annan kommun som hade andra lovveckor än vad vi hade. Och då var det ju bättre att vi barn tog ledigt för att åka iväg då det bara påverkade oss istället för att mamma skulle ta obetald semester och lämna alla elever utan lärare en vecka varje påsk och efter sportlovet.

• Noran

För mig är det en självklarhet att hålla mig till loven. Dock har vi blivit bjudna på en resa av en nära släkting som fyller år när det inte är lov. Ville inte tacka nej till det.

• Stjärnfall76

Tror det är för priset. Alla har inte hur mycket pengars helst. Det är otroligt mycket billigare att åka efter sommarlovet te.x. det blir stor skillnad för oss som har 4 barn.

• FruBecks

Får höra av bekanta som har barn i skolan att det åker när det inte är lov pga av priset, inget annat.
    Personligen tycker jag att man ska hålla sig till loven. Dels för att man missar saker i skolan, men också för att det blir orättvist mot andra elever som inte åker iväg på semester.
    Jag tycker att skolorna borde vara striktare med att bevilja ledighet utanför loven, och bara bör ske vid speciella fall (begravning eller likande) 

Svar på tråden Varför ledigt?