• Emeli b

Lördagsgodis, när börjar man?

När började era barn med lördagsgodis och av vilken anledning? 

Vad får dem i påsen, vanligt smågodis?

• Svar på tråden Lördagsgodis, när börjar man?
  • Venne

P.s. Tips! Finns ekologiskt godis i affärerna nu (t.ex coop) från ett märke som heter ekorren. Inga tillsatser, färgämnen eller andra konstigheter. Förvisso socker, men inte raffinerat socker. Känns lite bättre än annat smågodis.

• Liljan77

Sonen var nästan 6 år då han frågade efter lördagsgodis.Han hade hört det från dagis.
    Innan dess åt han bara de på kalas.

• jag och min

Vår dotter är 2 1/2 och har inte börjat med lördagsgodis. Vid något tillfälle har hon dock fått typ en skumbanan eller liknande då hon sett att vi köpt lösgodis, det har hon nöjt sig med (vi äter alltså inte godis när hon är vaken kanske skall tilläggas). Än så länge vill hon hellre ha välling när det börjar bli kväll och mys i soffan .

• Karin 748

Sonen har aldrig fått värja sig med generösa äldre kusiner, hur mycket vi än tjatat. Dock eget lördagsgodis kom vid 2,5 och har räckt med en tablettask eller en liten styckchokladbit eller motsvarande. Dock glömmer han att det är lördag påminner vi honom inte. Försöker äta sötsaker och dylikt när han sover. Kinderägg är det bästa, han äter ett bett och vill ha leksaken sen får jag eller hans pappa chokladen :D 

• Ordis

Man börjar äta lördagsgodis på lördagen och sedan slutar man på fredagen, för att sedan börja äta lördagsgodis igen på följande lördag. Så rullar det på

Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Deo volente

Min son får fredagsgodis. Jag lägger lite olika sorters godis i en liten tallrik. Han var närmare 3 när vi började göra så. Innan dess fick han lite då och då men jag vill att det ska vara en dag i veckan som är lite mer speciell. Men jag förbjuder honom inte att äta om någon annan bjuder honom en annan dag. Vill inte vara för sträng.
    Jag tror inte på förbud, det leder antagligen till mer godisätande när dom väl kan köpa/ få tag i själva.

• pluvdo

Min son blir tre i april. Han får en tablettask per vecka ungefär. Han får välja ut en när vi är iväg på den oundvikliga helghandlingen. När han är med sin pappa (ungefär en helg per månad) verkar det dock som att han får mycket mer godis. Kexchoklad, bilar, tablettask... Pappan är väldigt smal medan jag är överviktig och vet hur svårt det är med godis om man väl börjat, så jag är mer försiktig med att ge godis än pappan än.

Så får sonen tablettask, choklad, bullar, glass och grejer när han är hos mina föräldrar också ett par gånger i månaden. Men där får han även massa nyttiga saker som bär till glassen och frukt och så så det är ändå okej antar jag. Huvudsaken är nog att han inte vänjer sig vid att få massa godis hemma.

Samtidigt så fick inte jag godis eller chips annat än en gång per vecka när jag var liten så jag vet inte var det gick fel för mig. :)

• Catbride

Tror att sonen var runt 2-2,5 när han började fatta tycke för godis. Innan det hade han väl smakat ibland. Lillasyster däremot är ju helt förlorad... Åt chokladboll första gången när hon var 5 veckor (storebror bjöd i ett obevakat ögonblick ). Så man kan väl säga att hon ätit när brorsan ätit, så från 1 års ålder ungefär. Men de nöjer sig med ett chokladägg eller några smågodisar. Förutom hos farmor å farfar då det är godisfrossa!!

• Emeli b

Tack för alla svar! 

Frågar för att det finns vuxna som tycker att jag är helt knäpp som inte introducerat det än.
    Som om jag skulle undanhålla mina barn deras rättigheter.
    Men mina barn har ännu inte nämnt ordet lördagsgodis och det verkar då rätt onödigt...!
    Ville helt enkelt veta vad som är "normalt" och få lite tips. Och det fick jag! 

• Emeli b
    Venne skrev 2013-02-01 19:42:49 följande:
    P.s. Tips! Finns ekologiskt godis i affärerna nu (t.ex coop) från ett märke som heter ekorren. Inga tillsatser, färgämnen eller andra konstigheter. Förvisso socker, men inte raffinerat socker. Känns lite bättre än annat smågodis.
    Superbra tips! Hade ingen aning om Ekorren.
    Sett Renée Voltaires grejer som verkar va lite mer för vuxna.  

Är nog bra att skippa färgämnen och glutamat. Värt att betala en extra slant för
  • Duckan

Godis ätet hon, gjort sen hon var 1,5 år, men lördagsgodis är inget hon vet om. Hon kan få en godis bit lite nu och då. Häromsistens nör jag frågade om hon ville plocka godis sa hon att hon hellre köpte en bit gruyere (ost). Helt okej för oss även om osten kostar bra mycket mer än karra

• Karin 748
    Emeli b skrev 2013-02-02 17:29:55 följande:
    Tack för alla svar! 

Frågar för att det finns vuxna som tycker att jag är helt knäpp som inte introducerat det än.
    Men mina barn har ännu inte nämnt ordet lördagsgodis och det verkar då rätt onödigt...!

Så länge de inte visar intresse så är det väl bara bra om de låter bli?? Det man inte vet har man inte ont av :) 
  • Zenobia

Dottern var över 2 år innan hon åt godis men här har vi inte lördags godis utan hon får nåt lite då och då. Ibland en tablett ask mitt i vardagen. Men hon äter inte mycket heller utan nöjer sig med ett par bitar. Sonen har nog ätit sen han vcar 1 år för han vill äta det syrran äter. Sen äter hon fika bröd ibland ist för nån godis, idag vart det en munk och kakor som önskan när vi var och handlade.

• Liljan77
    Emeli b skrev 2013-02-02 17:29:55 följande:
    Tack för alla svar! 

Det fick jag höra med.
    Vi var på en jul-föräldrarträff när barnen i gruppen var ca 3 år. På bordet efter fika med lussebullar o pepparkakor,ställde tjejen vi var hos fram ett fruktfat o en aladdinask.Min son var den enda som gick till fruktfatet o valde ut frukter som han ville ha.De andra barnen,5 st,kastade sig o rev i godisasken.
    Jag råkade säga att jag var glad över att min son föredrog frukt,då jag själv har problem med sockret.
    Då snäste en annan mamma att det var minsann inte bra att äta för mycket frukt o att man ska lära barnen att äta barnen tidigt så de lär sig hur mycket de ska äta.(????)
    Min son satt på sin stor o åt sin klementin medan barnen bråkade o grät över den där asken.
    Jag kände mig så stolt just då.
    I går till melon hade vi smågodis,pop corn o fruktsallad.Salladen tog slut medan det mesta utav de andra blev kvar.

• Gurkan

Vi har inget uttalat lördagsgodis men en tablettask, lite choklad eller kanske fika med bulle och saft eller glass serveras nog någon gång i veckan. Det är gott och sonen som snart är tre gillar det med. Vi försöker lära honom att man kan äta allt men inte alltid och inte i obegränsad mängd

• Venne
    Emeli b skrev 2013-02-02 17:32:45 följande:
    Superbra tips! Hade ingen aning om Ekorren.
    Sett Renée Voltaires grejer som verkar va lite mer för vuxna.  

Är nog bra att skippa färgämnen och glutamat. Värt att betala en extra slant för
    Ja detta är som helt vanligt smågodis i påse och smakar som vanligt. Finns olika sorter. Man kan beställa på nätet med om man inte hittar.
Svar på tråden Lördagsgodis, när börjar man?