Inlägg från: BuoBä |Visa alla inlägg
  • BuoBä

Köper du kläder på H&M?

annonyym88 skrev 2013-01-30 14:02:46 följande:
    Men då skiter du också i arbetarna hoppas jag (så att du inte hycklar).

Nu är det här, precis som barnarbete, liiiiiite mer komplicerat är "om vi slutar köpa kläder tillverkade i Bangladesh så får arbetarna i Bangladesh bättre villkor".

Låt säga att H&M tappar hälften av sina kunder, och därmed slutar beställa varor i ett antal fabriker i Bangladesh. Vad tror du den omedelbara följden blir: 

a) Fabriksägarna i Bangladesh - nu utan beställningar - tänker "ååh, men om vi ger dem 10 gånger så hög lön så kommer H&M tillbaka som kund igen".

b) Fabriksägarna tjänar inga pengar och stänger därför fabriken. Arbetarna är nu arbetslösa och tjänar inga pengar alls.

• BuoBä
    Elin 885 skrev 2013-01-30 14:14:20 följande:
    jag ska börja sy mina egna kläder, det ska bli roligt (inte bh och underkläder).
    Om du ska ha kontroll på hela kedjan, från råvara till färdigt tyg, så får du nästan börja föda upp får och odla bomull själv. 
  • BuoBä
    annonyym88 skrev 2013-01-30 14:16:15 följande:
    Detta är standardargument 1A för alla hycklare. "Bättre att de tjänar lite än ingenting alls".

Eller så blir det som så att H&M ser var kunderna börjar köpa sina kläder, hos butiker vars plagg tillverkas i Europa för skäliga löner. Om branschen ser var kunderna är på väg kommer den att anpassas. Man skulle börja märka kläderna på olika sätt för att visa att de är tillverkade under sjyssta förhållanden, ungefär som KRAV-märkningen fungerar idag. KRAV är ett marknadsföringsredskap för företag idag, och dessutom står märket för sjyssta villkor när det gäller produktionen.

Så att resonera som dig är inget annat än att döva sitt eget samvete för att man vägrar skära ned på kläderna man handlar för att andra människor ska få det bättre.

För det går inte att införa en sån märkning ändå, och jobba tillsammans med fabriksägarna i Bangladesh för bättre villkor och högre löner? Din argumentation är aningens naiv. 

• BuoBä
    annonyym88 skrev 2013-01-30 14:34:59 följande:
    Vad pratar du om nu? Hänger inte med...

Din tes är att konsumenterna måste börja köpa kläder tillverkade i Europa för att arbetarna i Bangladesh ska få det bättre. Vore det inte bättre för H&M att stanna kvar i fabrikerna i Bangladesh, men systematiskt jobba tillsammans med fabriksägarna för att ge arbetarna bättre villkor?

• BuoBä
    annonyym88 skrev 2013-01-30 14:44:39 följande:
    Det var inte så jag menade.

Menade att om vi börjar köpa kläder som är tillverkade i Europa, med ANLEDNING att lönerna här är mycket högre, så kommer fabrikerna i Asien, som är exportberoende, tvingas inse att konsumenterna bryr sig lika mycket om produktionskedjan som om prislappen. KRAV är ett perfekt exempel på detta, och det finns ingen anledning att klädindustrin skulle vara annorlunda.

Fast att bara se på lönerna är ett väldigt märkligt mått. Det som spelar roll är ju arbetstidsreglering, säkerhet på jobbet, ergonomi osv. Och att lönenivåerna är OK jämfört med vad det kostar att leva i landet i fråga. 

Sen är jag rätt säker på att sömmerska är ett låglöneyrke även i Europa, men med något bättre reglering. 

• BuoBä
    annonyym88 skrev 2013-01-30 15:05:22 följande:
    Gillar att du blint följer definitioner och regler som andra skapar åt dig. Vem har sagt att barnkonventionen är den enda sanningen?

Fundera lite på hur kort tid vårt moderna soffsamhälle har funnits i jämförelse med historien. För flera hundra år sedan arbetade barn och de lärde sig god kommunikation den vägen. Dagens samhälle är på många sätt sjukt och bortklemat i strävan efter maximal bekvämlighet.

Ooookeeeeey, där tröttnade jag på den här diskussionen. 

• BuoBä
    Dina08 skrev 2013-01-30 18:38:09 följande:
    Men i dyrare kedjors kläder står det Made in China, Bangladesh, Turkey etc. Vad är skillnaden. Det finns i stort sett ingen klädindustri i Europa. Vilka kedjor säljer enbart kläder tillverkade i Europa?

Det undrar jag också. Och som dessutom enbart syr av tyger som också de är tillverkade - och framför allt färgade - på ett miljö- och hälsovänligt sätt. Tygframställning kan vara minst lika smutsigt och slitigt som sömnad.
Svar på tråden Köper du kläder på H&M?