Inlägg från: Elin 885 |Visa alla inlägg
  • Elin 885

Köper du kläder på H&M?

nej! dels för arbetarnas skull (har inte samvete till det) och dels för att jag inte gillar deras kläder.

• Elin 885

jag ska börja sy mina egna kläder, det ska bli roligt (inte bh och underkläder).

• Elin 885
    BuoBä skrev 2013-01-30 14:18:52 följande:
    Om du ska ha kontroll på hela kedjan, från råvara till färdigt tyg, så får du nästan börja föda upp får och odla bomull själv. 
    jag ska göra det för att jag tycker att det är roligt att sy
  • Elin 885
    Zayco skrev 2013-01-30 14:27:58 följande:
    Japp, jag handlar kläder på H&M och äter kött och bär päls
    äter kött gör jag också men bär inte päls,
    eftersom pälsindustrin och köttindustrin inte sammarbetar (som som jag har förstått det) så känns det som ett jäkla slöseri.

• Elin 885
    Ordis skrev 2013-01-30 14:42:09 följande:
    Jag är inte emot barnarbete.
    för att?

• Elin 885
    Ordis skrev 2013-01-30 14:48:00 följande:
    Varför ska inte barn jobba?
    är det inte bättre om det de går i skolan och utbildar sig? du vet det tas ingen hänsyn till att det är just BARN, de jobbar lika många timmar som de vuxna.
    barnarbete strider mot FN:s barnkonvention.
  • Elin 885
    Ordis skrev 2013-01-30 14:50:47 följande:
    Det är ett fruktansvärt daltande med barn i västvärlden. Barn mår inte dåligt av att jobba. Ser inte något fel i att barn hjälper till med försörjningen i familjen och ser till att det kommer mat på bordet.
    men det strider mot FN.S barnkonvention.
  • Elin 885
    Ordis skrev 2013-01-30 14:54:56 följande:
    Nej det gör det inte, då har du missförstått barnkonventionen om du tror det.
    nr 31:Varje barn har rätt till lek, vila och fritid.

NR 36: Varje barn ska skyddas mot alla former av utnyttjande.

kÄLLA: unicef.se/barnkonventionen

Tror du på riktigt att de frågar barnen hur mkt de orkar arbeta, att de får sluta när de inte orkar mer etc?? eh NÄ.
  • Elin 885
    Pimpinellan skrev 2013-01-30 14:57:42 följande:

Så du skulle heller vilja att dina barn jobbade tio timmar om dagen från tio års ålder,inte gick i skolan alls,inte lärde sig läsa,skriva,räkna och blev utslitna i kroppen för då daltas det ju åtminstone inte med dem!? Förvånad 
    tydligen så vill ordis det.
  • Elin 885
    annonyym88 skrev 2013-01-30 15:05:22 följande:
    Gillar att du blint följer definitioner och regler som andra skapar åt dig. Vem har sagt att barnkonventionen är den enda sanningen?

Fundera lite på hur kort tid vårt moderna soffsamhälle har funnits i jämförelse med historien. För flera hundra år sedan arbetade barn och de lärde sig god kommunikation den vägen. Dagens samhälle är på många sätt sjukt och bortklemat i strävan efter maximal bekvämlighet.
    ok.
    fundera då över varför FN:s barnkonvention har uppkommit.

• Elin 885
    Ordis skrev 2013-01-30 16:21:30 följande:
    Att barn ska skyddas mot utnyttjande är inte samma sak som att det skulle vara förbjudet med barnarbete.
    hur ska du kunna kontrollera att barnen mår bra då?
  • Elin 885
    Ordis skrev 2013-01-30 16:32:29 följande:
    Jag kan inte kolla det men du skrev att barnkonventionen förbjuder barnarbete vilket är fel.
    rest my case.
Svar på tråden Köper du kläder på H&M?