• Millan83

Förälder: Kan du barn-HLR?

Du som förälder, har du koll på HLR med barninriktning? Hjärt- lungräddning alltså! 

Det finns massor av kurser att gå om man vill förbereda sig på att kunna hantera "det värsta" när olycka när framme och man väntar på hjälp.

Du som gått kurs för länge sedan, känner du att kunskaperna ändå är så pass färska att du skulle kunna använda dig av dem?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förälder: Kan du barn-HLR?
  • Millan83

Skönt att det verkar vanligt att gå kurs och att uppdatera sig och inte förlita sig på att det man lärde sig för x antal år sedan är det aktuella!

Jag gick själv en kurs i helgen och är så nöjd! Nu hoppas jag att jag har sinnesnärvaro nog att komma ihåg allt om det skulle behövas också! Planerar att gå varje år faktiskt! 

• Millan83
    Scream2 skrev 2013-01-30 11:31:01 följande:

Utifrån det lilla underlaget är det kanske svårt att säga att det är vanligt att man går kurs och håller sig uppdaterad. Vad gäller vuxen HLR är det vanligare att någon inte gör nåt än att någon gör nåt...tyvärr...
    I Tyskland (tror jag det var) är det lag på HLR när man tar körkort. Att det ska ingå i utbildningen alltså!  Verkar ju jättesmart tycker jag!
  • Millan83
    Scream2 skrev 2013-01-30 14:09:23 följande:
    Tycker det verkar ännu smartare att det är obligatoriskt i skolan, varje år från åk 4.

Ja visst. Frågan är vad det innebär ekonomiskt för skolan som redan är hårt pressad där. Helst både ock! Det behövs ju en påfyllning och uppfräschning av kunskaperna efter ett tag. Kanske när man måste förnya sitt kort, absolut senast.
  • Millan83

Tahira - tror jag med. Det där med falsk trygghet. Att med jämna mellanrum i vuxen ålder "tvingas" förnya kunskaperna vore ju bra. Kan inte komma på nåt mer bra tillfälle annat än körkortsprylen. Dock är det ju otillfredsställande långa uppehåll, som jag skrev. Och på jobb förstås. Utbild skyddsombudet som sedan fortbildar personalen kanske. Är ju en samhällsekonomisk vinst bakom också! Borde vara en del av föräldrautbildningen överallt tycker jag! Vi fick ingen.

Svar på tråden Förälder: Kan du barn-HLR?