• Millan83

Förälder: Kan du barn-HLR?

Du som förälder, har du koll på HLR med barninriktning? Hjärt- lungräddning alltså! 

Det finns massor av kurser att gå om man vill förbereda sig på att kunna hantera "det värsta" när olycka när framme och man väntar på hjälp.

Du som gått kurs för länge sedan, känner du att kunskaperna ändå är så pass färska att du skulle kunna använda dig av dem?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förälder: Kan du barn-HLR?
  • ThePointOfItAll

Gick en kurs för 10 år sedan, minns inte mycket. Gick en ny kurs på jobbet i somras, väldigt grundlig men främst inriktad på vuxna. När jag bad om det fick jag/vi även tydliga instruktioner för barn, kursen var en del i utbildningen för jobbet där man inte träffar på barn direkt.

Så nu vet jag hur man gör både med barn och vuxna, och skulle nog kunna göra någon skillnad om något hände.

De har ju ändrat riktlinjerna lite, så kursen jag gick för 10 år sedan är inaktuell.

• Eisa

Yes. Skulle kännas läskigt annars.

• jimbo82

Är vårdutb så ja både på barn o vuxna

• msmalin

Ja det kan jag. Men har fått kursen genom jobb då jag jobbar på förskola.

• Scream2

Jag har den avancerade utbildninen i både barn och vuxen HLR så jag känner mig ganska säker. En annan femma hur man reagerar när det är ens eget barn. Men jag har testat lite då vi råkat ut för tråkigheter och vet att jag handlar oerhört snabbt.

• seandra82

ja det har ja öppna förskolan hade första hjälpen barn kursen - värt varje minut vi va där 

• Miew

Ja, både barn o vuxna. Har en kompis som är Ambulanssjuksköterska och håller i HLR-kurser. Jag är med 1 gång per år.

• Toppen9

Ja, öppna förskolan här ordnade så röda korset kom ut och lärde de som ville helt gratis. Kan även vuxen hlr.

• Millan83

Skönt att det verkar vanligt att gå kurs och att uppdatera sig och inte förlita sig på att det man lärde sig för x antal år sedan är det aktuella!

Jag gick själv en kurs i helgen och är så nöjd! Nu hoppas jag att jag har sinnesnärvaro nog att komma ihåg allt om det skulle behövas också! Planerar att gå varje år faktiskt! 

• BinaBurner

Jag fick lära mig HLR på en kurs genom jobbet för fem år sedan. Har fräschat upp kunskaperna lite med en video på youtube... Känner att det är dags att gå en riktig kurs igen.

Svar på tråden Förälder: Kan du barn-HLR?