• Scream2

Förälder: Kan du barn-HLR?

Jag har den avancerade utbildninen i både barn och vuxen HLR så jag känner mig ganska säker. En annan femma hur man reagerar när det är ens eget barn. Men jag har testat lite då vi råkat ut för tråkigheter och vet att jag handlar oerhört snabbt.

• Scream2
    Millan83 skrev 2013-01-30 11:03:26 följande:
    Skönt att det verkar vanligt att gå kurs och att uppdatera sig och inte förlita sig på att det man lärde sig för x antal år sedan är det aktuella!

Jag gick själv en kurs i helgen och är så nöjd! Nu hoppas jag att jag har sinnesnärvaro nog att komma ihåg allt om det skulle behövas också! Planerar att gå varje år faktiskt! 

Utifrån det lilla underlaget är det kanske svårt att säga att det är vanligt att man går kurs och håller sig uppdaterad. Vad gäller vuxen HLR är det vanligare att någon inte gör nåt än att någon gör nåt...tyvärr...
  • Scream2
    Millan83 skrev 2013-01-30 11:43:45 följande:
    I Tyskland (tror jag det var) är det lag på HLR när man tar körkort. Att det ska ingå i utbildningen alltså!  Verkar ju jättesmart tycker jag!

Tycker det verkar ännu smartare att det är obligatoriskt i skolan, varje år från åk 4.
  • Scream2
    Millan83 skrev 2013-01-30 14:13:32 följande:

Ja visst. Frågan är vad det innebär ekonomiskt för skolan som redan är hårt pressad där. Helst både ock! Det behövs ju en påfyllning och uppfräschning av kunskaperna efter ett tag. Kanske när man måste förnya sitt kort, absolut senast.

Man förnyar sitt körkort efter 10 år. HLR ska du träna varje år.

HLR instruktör kan vem som helst eg bli. Att utbilda några lärare på varje skola i första hjälpen och HLR och sen får dom undervisa eleverna och sina kollegor. Dom pengar det kostar kommer sparas in tusenfallt i att folk faktiskt inte heller blir så jäkla hysteriska för allting utan känner att dom har lite kunksap och tar kontroll. Handlar om ett egenansvar att kunna första hjälpen och HLR, men nån måste väl kicka igång hela iden.  
  • Scream2
    tahira skrev 2013-01-30 14:33:38 följande:
    Oj, jag trodde att det VAR obligatoriskt i skolan . Vi gjorde det i sjuan, åttan och nian. Och så gick vi igenom det när vi hade livräddning i samband med simlektionerna på högstadiet. Tyvärr sitter de kunskaperna långt inne inser jag.

Att göra det i skolan kan nog också locka in en i någon typ av falsk tygghet "ja, men det där kan jag ju, det har vi lärt oss i skolan", trots att man egentligen glömt en del. 
    Fast kan och kan Det handlar ju om att VÅGA GÖRA NÅT!!! Skulle vilja påstå att få, mkt få, gör en helt korrekt HLR, hela linan ut. Inte sjukvårdspersonal heller. Det är sånt adrenalinpåslag och så. Man gör ju det som ska göras, absolut, men kanske inte alltid iom exact tidsram osv.
    Det jag hör ibland är ju att folk är rädda för att göra fel och därför inte gör nåt. Det kan lixom inte bli så mkt fel i det läget, största felet är ju att inte ens försöka!  
Svar på tråden Förälder: Kan du barn-HLR?