• Mia95

Bilbarnstol...hjälp?!

Jaha snart dags för att byta från babyskydd till bilbarnstol då och herregud vilken djungel jag har hamnat i. 
    Jag vet varken ut eller in, jag vet inte vad jag ska leta efter osv, osv, så nu hoppas jag på hjälp från alla er fina människor här inne som har eller har haft barn i åldern 9 mån till 4-5 år.

Jag har fastnat för bilstolarna Akta Graco Cosmic Comfort S och Britax Max-Way.

Skulle vara jätteglad om jag fick fördelar och nackdelar med dessa två stolar och om ni vet någon annan bra stol så släng gärna in en kommentar där ni berättar lite fördelar och nackdelar om den med. 

Tack i förväg! 

• Svar på tråden Bilbarnstol...hjälp?!
  • Magnolia78

Besafe tycker jag e en bra bilbarnstol. Vi köpte den främst för att den e tillverkad i skandinavien om ja inte minns fel och att den har fått bra i test. Tyvärr kostar den en del. Men vi e super nöjda med den.

• Bambusa

båda är bra stolar, men ja skulle nog ta maxway då den är lättare att få plats med i bilen.. rymlig innuti med, provade min dotter i en när hon va 3½år och 98cm, då va inte huvudet över kanten alls, när öronen är över ryggstödet är de dags att byta, britax two way är längst i ryggen för äldre barn, eller om man har långa barn.. för bakåtvänt ska man ju ha dom till MINST 4-5år..  min dotter är 4år nu och åker bakåt i sin twoway, har precis flyttat upp bältet i högsta läget, men har nog kunnat väntat lite till, inget av huvudet över kanten än.. känns bra, hon kommer kunna sitta i den tills 6år tror ja..

• Sisisisi

Jag skulle välja Axkid Minikid i första hand om barnet sitter bra, den passar tydligen inte så bra till de minsta, går inte att få bältet så lågt. I andra hand skulle jag välja Max-way, den har längre användningstid än de flesta men inte längst. Barnet sitter bra i stolen, du kan välja om du vill montera stolen för att den ska ta lite plats eller att barnet ska få mycket benutrymme. Ett medelstort barn bör få plats i den till minst 5 år.

Väljer du en stol som är godkänd till 18 kg får du räkna med att  behöva köpa en större bakåtvänd senare. Du kan annars välja den stol som barnet sitter bäst i nu, tex BeSafe som är väldigt ombonad och trevlig för småbarn, den blir dock ofta urvuxen innan 4 år och då byter man till en större bakåtvänd stol som passar äldre barn bättre.   

• Bambusa

innan du bestämmer dig tycker ja du ska prova stolarna i bilen, och med barnet i, så tar du den som sitter bra i bilen, och som barnet sitter bra i, är de en som är kort i ryggen får du ju tänka på att du kan behöva byta till en större bakåtvänd sen innan de är säkert för barnet att åka frammåt i vuxenbälte (min 4åring tex är rätt kort, och får plats i alla bakåtvända än, skulle gissa hon är en meter..)

Svar på tråden Bilbarnstol...hjälp?!