Min fru bedrar mig - och jag är totalt lurad
Hej Micke,
du skall inte längre sitta ute i kylan och vänta på något du bara hoppas på skall inträffa. Du måste involvera dig i processen som pågår och ta ett eget ansvar och kräva jämlik behandling av FR och din fru.
Du må högakta och se upp till din fru hur mycket som helst, men du måste inse att du är lika mycket värd och agera enligt det.
Din fru har sagt att hon inte vill lämna dig men hon har samtidigt inte sagt att hon vill välja att leva med dig. Det har gått över sex månader och hon har inte tagit ett enda steg i den riktningen! Fundera lite över vad det kan betyda.
Hur har hon tänkt? Skall ni bo i villan alla tre? Frun och älskaren i sovrummet och du i gästrummet? Skall du passa villan medan frun och älskaren åker på kärleksresor tillsammans?
Du måste inse att det är inte enbart din fru det handlar om. Ni har ett gigantiskt problem i ert äktenskap, nämligen din fru är otrogen och går bakom ryggen på dig. Du skriver om tyst medgivande. Det existerar inga tysta överenskommelser. En överenskommelse är alltid aktiv med specificerade regler vad som skall gälla och påföljd om man bryter mot överenskommelsen.
Du måste genast kräva jämlik och rättvis behandling av din fru och FR så att du åtminstone inte är helt oinformerad och ute i kylan om vad som pågår.
1) Nästa möte som din fru har med FR så följer du helt enkelt med, det har du rätt till. Begär en uppdatering av vad frun och terapeuten avhandlat när du inte deltagit och vilka överenskommelser de har gjort. Delta sedan på lika villkor i kommande möten.
2) Ställ krav på att så länge ni skall leva provseparerade så skall det också ske jämlikt. Dvs ni tar varsin månad i den lilla ettan. När du nu tillbringat din första månad så får helt enkelt din fru packa sin kappsäck och byta plats med dig.
3) Dessutom skall ni jämlikt dela merkostnaderna som detta dubbla boende medför.
4) Som jag och många med mig tidigare skrivit så kan allt detta mycket väl sluta med att ni trots allt måste skiljas åt. Din frus och FRs agerande hittills pekar tyvärr i den riktningen. Du måste börja mentalt förbereda dig på detta. Ta en egen terapeutkontakt och kontakta en advokat så att du är informerad och förberedd. Dessutom måste du aktivera dig själv, inte sitta i 1:an och stirra i väggen och vänta på nästa arbetsdag!
Ut och träffa kompisar. Tag en egen helgresa. Bygga färdigt båthuset kan du göra när du vet att du kommer att bo där i framtiden.
5) Vem är jag att ställa krav på min fru skriver du angående ultimatum att bryta med älskaren. Men din fru har ju inte valt dig självmant nu på sex månader! Hur skall du komma i fråga i framtiden om du inte kräver prioritering. Det kanske inte blir ni i alla fall i framtiden men under tiden ni reder ut detta så måste ju älskaren ut ur bilden.
Han kan i stället sitta och vänta sex månader på besked om din fru väljer honom.
Älskarens hustru måste ju även involveras i processen om hon inte redan är det. Vet hon om? Om inte så bör ju du se till att hon får reda på.
Skriv och uppdatera TS, Micke vi är många som följer detta och får ont i magen av vad som sker.
Håller alla tummar jag har.