• Rexona

Vilken bilstol? Jag blir tokig...

Min lille son blir tre i mars och har nästan växt ur sin bilbarstol en britax freeway. Hur jag än sätter den i bilen så sitter stackaren med benen åt sidan eller med knäna upp i hakan. Han klagar att han sitter läskigt.. Vilken bilbarnstol skulle passa bättre? Vi har en volvo v50 och han sitter bak vid fönstret för lillasyster sitter vid andra dörren i babyskydd... En vi känner med ett barn i exakt samma ålder har bytt till framåtvänd 15-36 kilo, men jag vill helst inte att han sitter framåt så tidigt.. Sonen väger 17,5kg.

• Svar på tråden Vilken bilstol? Jag blir tokig...
  • Rexona

Tackar för svaren! Men kan man åka till typ barnens hus och testa vilken som skulle passa?Eller måste man köpa först?

• Rexona

Åh, tack så jättemycket! Får bli att åka kanske senare och prova!

• Rexona
    Bella2012 skrev 2013-01-26 09:33:42 följande:
    barnens hus kommer att ha babykväll 30/1 med bra erbjudande på bla bilstolar.
    kanske värt att kolla in:) 
    oj, tack så mkt för hjälpen! Då kanske man ska vänta tills dess

• Rexona
    CarVen skrev 2013-01-26 09:47:51 följande:
    Har ni försökt sätta stolen i mitten? Vi har en v70 iofs, lite större bil, men vi har haft 2 bakåtvända stolar bredvid varandra (Graco duoflex) och en bältesstol vid ena dörren till 6-åringen. Tjejen som fyller 4 i vår, och alltså börjar bli lite lång, har suttit i mitten. Då kommer stolen nästan fram mellan framsätena, och hon har hur mycket plats för benen som helst. 
    Kan man det? För stolen ska ju luta mot ett säte (ryggstödet). Jag o mannen har olika inställningar på förarstolen.

Ang. bilmodell så är jag under "operation övertalning" att byta v50 mot en xc90... ;) 
  • Rexona
    CarVen skrev 2013-01-26 15:38:39 följande:
    Hmm, jag och maken behöver justera stolen lite, dock inte så mycket att det påverkar bilstolen. Så för oss funkar det bra. Om ni behöver justera stolen mycket kanske det blir problem. Men kolla om det fungerar? Om det gör det så sparar ni flera tusen om ni kan klara er med den stol ni har tills det är dags att övergå till bältesstol. Ur säkerhets synvinkel är det säkrast att åka i mitten bak vid en krock. Därför att då är man långt från fronten och långt från dörrarna.
    Hos oss är det ganska stor justering..Jag är 165 och gubben 195cm.. Men ska ta o prova lite först
  • Rexona

Kunde inte ha two-way då den var för liten även den till sonen samt trångt i bilen...

Ska åka till bilia senare idag och kolla utbudet. Men OM man nu skulle införskaffa en bilstol från 15-36kg för lite senare, så undrar jag hur fästes en sån? Har den också förankringsband? Eller är det bara att den sitter på sätet och sen bältet på? Låter kanske lite korkat... Men som sagt, först åka till bilia och kolla deras stolar 

• Rexona
    Sisisisi skrev 2013-01-28 14:38:00 följande:
    Twoway är den rymligaste stolen! Att dte är lite trångt för benen gör ingenting. Bilia har väl inte så stort utbud? Du kan testa en maxway i mitten, får den plats kan ni få jättemycket benplats.

En bältesstol ställer man bara på sätet och knäpper fast med bilbältet. Har man isofixväljer man med fördel en sån stol, då klickar man bara fast stolen så sitter den alltid fast, annars bör man ju bälta fast stolen när man åker utan barn.

Men låt hellre barnet sitta lite trångt med benen än vänd framåt så tidigt. 
    Jo, helst vill jag ju att han ska sitta bakåtvänt så länge som möjligt. Vi provade two-way i mitten, men eftersom jag o maken har olika ställningar på förarstolen så gick det inte. Han sitter alltså (sonen) antingen med benen upp i bröstet eller så sitter han med benen över kanten åt sidan på stolen.. Hon på babyproffsen sa att det såg inte så bra ut att sitta så, samt att han skulle växa ur en two-way på 1-2 månader..Min son är ganska lång (längden hos en 3,5-4 åring..) Men ska se hur vi gör...
  • Rexona

ja, vi kollade och det var en twoway. det var trångt i själva bilen för den hur vi än justerade sätet framför. I mitten gick det inte pga våra körinställningar på förarstolen.. Skräddaställning har han suttit länge i men det går inte heller nu med hans egna då han sitter med benen upp i hakan. Eller så sitter han med benen över sidan på stolen. Försäljaren sa att man inte ska luta den bakåt för mkt heller för de ska sitta uppe så rakt som möjligt..Vi fick titta på en broschyr från folksam och ntf om det

• Rexona
    Sisisisi skrev 2013-01-28 16:14:37 följande:
    Kan ni stänga av airbagen och montera stolen i fram? Lutar man stolen mycket tar den bara mer plats, men man kan flytta den längre ut på sätet, men det är ju svårt i en så liten bil som v50... Hur går det med övertalningen att byta den till xc90?
    När jag ringde volvo så sa han att det kostar 6000kr att kopplas ur och sen 6000kr att koppla tillbaks för de måste byta bilbältet fram också. Förstår inte riktigt det med bältet för är det inte lika korta bälten bak isåfall? Vi ska göra ett sista försök och prova en axkid och sen får vi väl byta bil =)
Svar på tråden Vilken bilstol? Jag blir tokig...