• Anonym (Jaha)

För tidigt klimakterie men inga symptom

Fick domen efter vår utredning. "Dina äggstockar är på väg att lägga av. Man kan se det som att du är på väg in i ett för tidigt klimakterium."

Jag har inga som helst symptom på att så skulle vara fallet, och nu när jag funderat lite så undrar jag om detta är anledningen till att jag inte blir gravid? Men vi har försökt i 5 år, sen jag var 20, har jag alltså varit på väg in i klimakteriet då i 5 år? Hur länge har jag haft AMH värde som är såpass lågt? I dagsläget ligger det på 0,26.
    Inga andra fel har hittats... Låter väl orimligt att vara på väg in i klimakteriet i 5 år?

Jag blev gravid för två år sedan och det slutade sedan i missfall. Men på de 3 åren före hände ingenting och inte på dessa 2 år efter.

Kan kosten spela in? Jag har gått på diet nu i ett år och ätit bantningspiller i 4 månader. Ätit ca 700 kcal per dag. Kan detta göra att äggstockarna lägger av? Eller rentav ge sken av att de är på väg att lägga av?

Remiss är skickad för IVF, och jag tänkte innan dess försöka höja mitt amh värde. Ska sluta röka, inte banta lika hårt, sluta med pillrena, äta multivitamin, D-vitamin och Munkpeppar. Kan jag sedan vid IVF be att de tar ett nytt amh test? För OM jag lyckas så är ju risken väldigt stor att jag blir överstimulerad?

Man är väl inte "helt" i klimakteriet förrän man varit utan mens i ett halvår. Jag har mens varje månad som en klocka och ägglossar som jag ska, än så länge. Så länge mensen kommer så tänker jag inte ge upp, jag vägrar gå in i klimakteriet!

• Svar på tråden För tidigt klimakterie men inga symptom
  • Anonym (Jaha)

Sen undrar jag också vad som gäller vid ÄD, bekostar man det sj? Och måste man stå i dessa årslånga köer om man har en "egen" äggdonator?

• Anonym (Jaha)

Puffar lite...

• Anonym (En mamma)

Jag kom i klimakteriet lite för tidigt. Hade regelbunden mens.

Var säker på att det var kört och jag skulle förbli barnlös. Jätteledsen var jag.

Sedan fick jag reda på att man kunde bli gravid genom äggdonation i Lettland.

Nu några år senare sitter jag här med en alldeles underbar liten 3,5 årig kille.

Äggdonation i Sverige vet jag inget om, jag är ensamstående.

Lycka till!      

• Anonym (Jaha)

Tack för ditt svar!
    Äggdonation känns i dagsläget inte som något jag är intresserad av, det är viktigt för mig att barnet är mitt biologiskt/genetiskt... Kanske att det blir aktuellt efter/om båda IVF misslyckas.
    OM jag hamnar där så kommer jag troligen att använda mig utav min systers ägg, så det åtminstone blir mina gener :)
    Hur många försök tog det dig att bli gravid? Provade du IVF först eller blev det ÄD direkt? Hur gammal var du när du fick diagnosen?
    Grattis till din lille pojk! :) 

• NKmamma

Alltså det beror väl också på om du har ägg kvar. Men eftersom du ska börja med IVF så bör du ha det iof.

När jag höll på med ÄD så hade jag en egen donator vilket gjorde att jag kom snabbare fram i kön. 
    Det beror ju på om du vill göra det privat eller via landstinget ang kostnad.

• Anonym (Jaha)

Jo jag har fortfarande ägglossning och har ägg kvar, men vet dock inte hur länge... Dock kan det blir svårare att behålla en ev. graviditet med så lågt amh värde, som jag förstått det, även om det plockas ut några bra ägg som sedan befruktas.

Troligen så blir det via landstinget vi gör ÄD isf. Hur gick det för dig NKmamma? 

• NKmamma
    Anonym (Jaha) skrev 2013-01-28 15:54:35 följande:
    Jo jag har fortfarande ägglossning och har ägg kvar, men vet dock inte hur länge... Dock kan det blir svårare att behålla en ev. graviditet med så lågt amh värde, som jag förstått det, även om det plockas ut några bra ägg som sedan befruktas.

Troligen så blir det via landstinget vi gör ÄD isf. Hur gick det för dig NKmamma? 

Efter 4 års sorg och bedrövelser så fick vi en dotter som nu är 5 år.
  • Anonym (Jaha)
    NKmamma skrev 2013-01-28 22:20:05 följande:

Efter 4 års sorg och bedrövelser så fick vi en dotter som nu är 5 år.
    Vad skönt för er! Grattis :)
    Gjorde du via landstinget eller privat? Kostnad?  Hade du egen donator då? 
  • NKmamma

Tack så mycket

Gjorde ÄD via landstinget. Jag hade en egen donator på så vis att donatorn gav ägg till ett anonymt par och jag fick ägg från en anonym (korsdonation). På det sättet kom vi snabbare fram i kön.
    Det kostade 3000 kr vilka gick till donatorn för förlorad arbetsinkomst och mediciner.

• Anonym (Jaha)
    NKmamma skrev 2013-01-28 22:31:27 följande:
    Tack så mycket

Gjorde ÄD via landstinget. Jag hade en egen donator på så vis att donatorn gav ägg till ett anonymt par och jag fick ägg från en anonym (korsdonation). På det sättet kom vi snabbare fram i kön.
    Det kostade 3000 kr vilka gick till donatorn för förlorad arbetsinkomst och mediciner.

Ah ok på så vis.. Men om man har egen donator, som i mitt fall troligtvis min syster, borde vi inte komma fram snabbare i kön då också? Hon lär inte heller vilja ha betalt, men då får man betala ändå kanske? Jag vill ju inte korsdonera, utan jag vill ju helst ha "mina" gener.
    3000kr är hursomhelst ingen jättesumma när det är ett barn det handlar om förstås, jag bara undrar hur det går till :) 

• NKmamma

Ja du kommer snabbare fram i kön då med. Dessa pengar får alla donatorer oavsett. 

• Anonym (Jaha)

Ok bra att veta :) Hur lång är kön vanligtvis? Hur länge stod ni i kö?

• NKmamma

Det är olika beroende på tillgången till donatorer. Här i Stockholm är kötiden 1½-2 år. Vi stod i kö i lite mer än ett år.

• jenveka

Hej! Jag vet inte om kosten kan påverka, men jag tror det. Om man vill bli gravid så tror jag att man ska äta så näringsrik kost som möjligt. Jag tror att det viktigaste att äta är fett, protein och grönsaker. Jag tror att kroppen gör allt av en anledning och om det inte finns tillräckligt med näring för att försörja kvinnan så kommer ägglossningen att utebli eller helt enkelt stängas av. 700 kalorier låter för mig som rena svältkosten. Som sagt var så vet jag inget men tror att det kan vara såhär. Lycka till!/ Barnmorskan!

Svar på tråden För tidigt klimakterie men inga symptom