För tidigt klimakterie men inga symptom
Fick domen efter vår utredning. "Dina äggstockar är på väg att lägga av. Man kan se det som att du är på väg in i ett för tidigt klimakterium."
Jag har inga som helst symptom på att så skulle vara fallet, och nu när jag funderat lite så undrar jag om detta är anledningen till att jag inte blir gravid? Men vi har försökt i 5 år, sen jag var 20, har jag alltså varit på väg in i klimakteriet då i 5 år? Hur länge har jag haft AMH värde som är såpass lågt? I dagsläget ligger det på 0,26.
Inga andra fel har hittats... Låter väl orimligt att vara på väg in i klimakteriet i 5 år?
Jag blev gravid för två år sedan och det slutade sedan i missfall. Men på de 3 åren före hände ingenting och inte på dessa 2 år efter.
Kan kosten spela in? Jag har gått på diet nu i ett år och ätit bantningspiller i 4 månader. Ätit ca 700 kcal per dag. Kan detta göra att äggstockarna lägger av? Eller rentav ge sken av att de är på väg att lägga av?
Remiss är skickad för IVF, och jag tänkte innan dess försöka höja mitt amh värde. Ska sluta röka, inte banta lika hårt, sluta med pillrena, äta multivitamin, D-vitamin och Munkpeppar. Kan jag sedan vid IVF be att de tar ett nytt amh test? För OM jag lyckas så är ju risken väldigt stor att jag blir överstimulerad?
Man är väl inte "helt" i klimakteriet förrän man varit utan mens i ett halvår. Jag har mens varje månad som en klocka och ägglossar som jag ska, än så länge. Så länge mensen kommer så tänker jag inte ge upp, jag vägrar gå in i klimakteriet!