• MissEofc

Är Melanie WT?

Ja som rubriken säger, är namnet Melanie ett WT namn? Fick höra idag att en person tyckte det men jag har inte haft en tanke på det innan.. Inte för att jag bryr mig, min dotter är en Melanie, white trash eller ej.

• Svar på tråden Är Melanie WT?
  • barnluktarbajs
    susannapanna skrev 2013-01-21 20:29:09 följande:
    Nej, faktiskt inte. 

Och jag heter Susanna och det finns säkert karaktärer med det namnet också.

Systemet är inte vattentätt  

Men Melanie, Melissa, Cassandra, Stephanie....  
    Är Stephanie wt?! 
  • Höghus

Ja. Det är WT. Liksom flera av de namn som nämnts i tråden tex Nicole, Cassandra, Stephanie, Melissa, Nathalie osv. Namn som låter som hämtade ur en Harlekin-roman eller amerikansk såpopera och som har noll förankring i föräldrarnas egen kultur/tradition.

• Zayco
    Höghus skrev 2013-01-21 22:19:41 följande:
    Ja. Det är WT. Liksom flera av de namn som nämnts i tråden tex Nicole, Cassandra, Stephanie, Melissa, Nathalie osv. Namn som låter som hämtade ur en Harlekin-roman eller amerikansk såpopera och som har noll förankring i föräldrarnas egen kultur/tradition.
    Vad är INTE wt då? Olof, Petra, Karl-johan och Lovisa? HAHAH nej men förlåt det låter bara så otroligt mobbat att generalisera namn på det viset
  • Höghus

Zayco: Ja, på svenska barn är Olof, Petra, Karl-Johan och Lovisa namn som inte tyngs ned av en negativ social kontext.

• Maggimou

Ja, det är ett sådant namn som jag tänker mig som wt. Har nog med det amerikansk-klingande och lite försök till duttidutt/strippa-lätet att göra.

Men vem bryr sig om mig och andra om ni gillar namnet?

• susannapanna
    Maggimou skrev 2013-01-22 07:14:09 följande:
    Men vem bryr sig om mig och andra om ni gillar namnet?
    Eller hur!

Många döper ju sina barn till namn som en del människor (läs: vi) har förutfattade meningar om. Det är ju inte så att vi förespråkar förbud eller så. 

Namn som Johannes och Samuel är ju frekvent förekommande i kristna kretsar, och heter man det så gissar kanske utomstående på att man kommer från en sådan miljö. Gör man inte det så gör man inte det. Men människor gissar alltid på ens sociala status utifrån namn, handväska, bil, boende, frisyr... Ja: allt!
  • knightcat

Ja namnet är WT. Människor som lever i låg samhällsklass heter det eller har döttrar som heter  Melanie.

• MissEofc

Haha okej jag är låg samhällsklass. Lever på soc och super och röker upp min dotters blöjpengar jag erkänner! :)

• Zayco
    knightcat skrev 2013-01-22 08:06:18 följande:
    Ja namnet är WT. Människor som lever i låg samhällsklass heter det eller har döttrar som heter  Melanie.
    Det står ingenting om att namn ska vara WT om du googlar ordet WT. Det är bara ett nedsättande uttryck från USA för ohygieniska överviktiga med många barn etc etc.

Det e bara korkade människor som kommit på detta med namn, för det är superlöjligt att jag inte ens finner ord 
  • MissEofc

Förstår inte varför man måste säga sånt heller? (hon som sa det rakt upp i felan på mig, er frågade jag om åsikt så det är en annan sak)
    JAG tycker Melanie är det finaste namnet som finns, och tycker Clara, Saga och Julia är skittråkiga namn, men det säger jag ju inte till en nybliven mamma till en liten Julia. För det är hennes val och hon älskar förmodligen namnet.

• Zayco
    MissEofc skrev 2013-01-22 12:13:24 följande:
    Förstår inte varför man måste säga sånt heller? (hon som sa det rakt upp i felan på mig, er frågade jag om åsikt så det är en annan sak)
    JAG tycker Melanie är det finaste namnet som finns, och tycker Clara, Saga och Julia är skittråkiga namn, men det säger jag ju inte till en nybliven mamma till en liten Julia. För det är hennes val och hon älskar förmodligen namnet.
    Jo jag håller med faktiskt. Tycker Melanie är jättevackert och de flesta väldigt vanliga namn spyr jag lite på, men har aldrig någonsin sagt det till någon givetvis. Men men smaken är som baken    
  • Fenna

Nej, jag tycker att det är fint. Bor visserligen i Tyskland, men har tva bekanta som heter Melanie, en disputerar och den andra är färdig sa WT och lagutbildad stämmer inte alls.

• Cathariiina

Ja, i vår tid har det blivit WT, eftersom det under de senaste decennierna hämtats hit ifrån USA. Det har dock inte alltid varit så - ursprungligen var det ett franskt helgonnamn - men eftersom nästan ingen lär känna till detta ändå, så lär namnet UPPFATTAS som WT. Och det är det som räknas, för det är det er dotter kommer att möta. 

Dessutom lär många associera till Melania Trump nu. Om man tycker att det är bra eller dåligt är förstås en personlig sak, men det är LADDAT. 

Svar på tråden Är Melanie WT?