• Anonym

Råd hur jag får familjerätten att förstå?

Varför har du minskat hans umgänge utan att vilja kompensera det?

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2013-01-21 13:18:41 följande:
    Det var två barnkalas som barnet bjudits till, han godkände ändringarna, och kom senare på att han skulle ha mer kompensation. Jag är inte ovillig att kompensera, men varför just måndag, veckan har 4 dagar till, och det finns fler veckor med 4 dagar utöver måndagar, och andra helger som är oplanerade, men mina förslag till ändring duger inte utan han har bestämt måndag trots att det är den enda dagen på hela veckan som vi, jag och hen gör något tillsammans utöver läxor och andra vardagsrutiner. Tidigare var det simskola på torsdagar, som skulle vara hans grej med hen, men allt som oftast så var det hens farfar som dök upp på simhallen istället. Så när lektionerna var över, så undrade jag om jag skulle fönya, men det ville han inte för det var så jobbigt.
    Han vill kanske ha sammanhängande umgänge? Kanske helger och måndag passar honom bäst? Kanske är det enda dagen han kan?

Att han inte vill ha mindre tid med sitt barn betyder inte att han vill låsa upp dej. Det handlar inte om dej utan om hans barn.
  • Anonym

TS: Det bästa är väl att fortsätta som du gör... Är familjerätten involverade i umgängesdiskussionerna kring byte o.s.v.? Fortsätt att ifrågasätta på vilket sätt barnet gynnas av att inte få göra sin aktivitet, om det inte är lämpligare att någon av de andra fyra veckodagarna kan bli kompensationsdag... Men annars så är det ge och ta, att inte försöka vinna alla strider. Pappan kan bli mer medgörlig om han får vinna några stycken och känna att han bestämmer. Skitlöjligt egentligen, men men...

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2013-01-21 13:49:21 följande:
    När ingen annan hör, så säger han att han skiter i sitt barn, att han bara ska göra allt för att jag ska förlora hen. Han vill bara ha kontroll. När det är hans umgänge, så lämnar jag barnet hos honom, sen får jag höra att barnet vart hos hans föräldrar hela dagen när jag hämtar. Jag har otroligt svårt att tro att han är genuint intresserad av umgänge då han inte är närvarande när han ska ha det.

Han har aldrig vart intresserad av att vara med hen då vi levde ihop, aldrig passa hen för att jag skulle få egentid, 35 min ensamtid med sitt barn på 7 år är inte att vilja vara med sitt barn. Aldrig vara ute med hen, då skulle jag också vara ute.

Allt han gör handlar om att jävlas med mig, då jag sabbade hans helyllebild och fasad av en familj. 
    Fast det du säger är hörsägen. Dvs du vet ints säkert om han har varit med barnet eller inte.
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2013-01-21 13:49:21 följande:
    När ingen annan hör, så säger han att han skiter i sitt barn, att han bara ska göra allt för att jag ska förlora hen. Han vill bara ha kontroll. När det är hans umgänge, så lämnar jag barnet hos honom, sen får jag höra att barnet vart hos hans föräldrar hela dagen när jag hämtar. Jag har otroligt svårt att tro att han är genuint intresserad av umgänge då han inte är närvarande när han ska ha det. Han har aldrig vart intresserad av att vara med hen då vi levde ihop, aldrig passa hen för att jag skulle få egentid, 35 min ensamtid med sitt barn på 7 år är inte att vilja vara med sitt barn. Aldrig vara ute med hen, då skulle jag också vara ute. Allt han gör handlar om att jävlas med mig, då jag sabbade hans helyllebild och fasad av en familj. 

Spela in några gånger då han uttrycker sig såhär, så att du har bevis. Sen kan ni ta en ny runda i familjerätten.
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2013-01-21 13:58:58 följande:
    Allt går via familjerätten. Pappan har vunnit i princip alla strider, jag har godkänt alla hans förslagna tider för perioden fram till juni, och de två ändringar jag bett om, de är kalas som barnet bjudits på, som familjerätten rått honom att godkänna. Nu vill jag bara behålla våra måndagar, det kan inte vara för mycket begärt?
    Du har barnet jämt förutom varannan helg dagtid men ändå tycker du att du har för lite tid med barnet?

Vad är det ni gör på måndagar?
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2013-01-21 14:04:08 följande:
    Min mamma bor granne med hans föräldrar, hon har sett honom komma med hen, sen gå själv. Jag kommer inte själv börja gräva i det, hen mår inte dåligt av att vara med hans föräldrar, men han ska inte komma och påstå att han vill ha mer umgänge när han inte tar vara på det han har.

Det är det jag kämpat för mest hela tiden, vi har ett barn med speciella behov, och kalas och social samvaro med barn i sin ålder är prioriterat, och speciellt viktigt nu när vi flyttat, hen har bytt skola och håller på göra sig nya vänner. För det är ju i grund och botten barnets intressen som räknas.

Hans föräldrar vill förmodligen ha tid med sitt barnbarn också. Varför behöver det betyda att pappan inte är intresserad av att ha barnet bara för det?

Tid med pappa är viktigare än barnets intressen.
Svar på tråden Råd hur jag får familjerätten att förstå?