Råd hur jag får familjerätten att förstå?
Vi har separerat, och är under betänketid. Nu har det dragit igång samarbetssamtal, men vi har bara varit på separata på grund av att pappan är verbalt elak och hotar mig. Han har under hela förhållandet ljugit och bedragit mig, inte ens när man haft bevis på hans lögner så erkänner han att han gjort fel. Han är hur trevlig som helst när andra är med, men så fort inga vittnen finns så kan han säga otroliga elakheter, som att jag är mentalt störd och värdelös och att han sa se till att jag förlorar barnet, kort sammanfattat.
Nu har han suttit på familjerätten och gråtit och lagt på stora charmen, så de tror ju att han är årets pappa.
När han i själva verket aldrig lyft en hand för att engagera sig under de 8 år vi levt ihop, så har det varit så besvärligt att vara pappa, på nåder har jag fått åka och handla utan barn, om jag inte vart borta mer än 30-40 min. Skulle jag träffa vänner fick jag ta med barnet, och om jag vill fika, så fick jag använda mina egna pengar, för han tänker inte sponsra mina nöjen. Jag har ingen inkomst för han krävde att jag skulle säga upp mig då han ansåg att min chef var tänd på mig Alltså hade jag bara barnbidraget, som även skulle räcka till barnkläder och blöjor. För de ville han inte betala.
Han ansåg att jag skulle vara hemmafru utan vänner utan utgifter och betala allt för barnet, han skulle inte bidra med en krona. Han ville ha en familj, för utåt sett såg det bra ut, en fasad.
Men nu till problemet, han krävde att jag skulle helt anpassa mig till när han var ledig, och då skulle han kunna komma hem till oss och vara pappa en stund tills det inte var roligt mer, då kunde han åka hem. Under en tid gick jag med på det, men efter några månader ville jag ha tillbaka min nyckel av honom, och att han skulle ge mig en plan på när han hade tid så vi skulle kunna planera. Då gick han i taket och jag var dum i huvudet som undanhöll honom sitt barn.
När jag inte fick tillbaka nyckeln, så installerade jag ett larm, och pratade med en jurist om att få till en planering om umgänge. då gör han sig oanträffbar, men efter en tid låter han meddela sitt schema för 3 veckor framåt via ett ombud, jag okejar i stort alla hans krav på umgängestider, utom 1 då vi var bjudna på en resa av min mamma. Då hotar han genast via ombud att det är anmärkningsvärt att jag undanhåller hans barn, och att han kommer att gå till tingsrätten, mitt ombud föreslår familjerätten, och hans ombud säger att han godkänner det och att han ska ringa dem för tid. Sen går det 9 månader av dryftande med tider fram och tillbaka via ombud innan jag åter tar upp frågan varför han inte ringt familjerätten, och påpekar att jag kommer göra det själv.
Nu har familjerätten träffat honom 2 gånger, jag en gång. Och jag har tagit upp alla saker han gjort mot vårt barn, hur han vart onykter och otrevlig, och även hotat hen med att aldrig komma tillbaka, hen ska aldrig mer få mat eftersom hen inte ätit upp från tallriken, osv. Han har kört onykter med hen i bilen.
Han har besvarat detta med att jag inte har någon grund för anklagelserna, och att jag bara vill svartnåla honom, att han saknar sitt barn så mycket och jag undanhåller hen, och så sitter han och gråter.
Nu delar familjerätten inte min uppfattning om honom, jag har gått med på umgänge varannan helg, inga övernattningar, och han får inte köra bil med hen om han inte vart på kommunkontoret och blåst. Det är inte upprättat något dokument, och idag kom han med fler krav eftersom jag ändrat två helger från lörd-sönd till bara sönd, utökning i timmar trots att hen måste kliva upp 2 timmar innan hen egentligen gör på vardagar. Nu ska han ha även måndag på eftermiddagen efter skolan. Jag sa nej för då har vi aktiviteter, det är vår grej, jag och hen har den måndagsrutinen, men familjerätten säger att det är ju jättebra att han vill ta ansvar. Han vill inte ta ansvar, han vill bara visa makt, han kräver måndagen för att han vet att det är vår grej!
Hur får jag familjerätten att förstå? Hur får jag behålla våra måndagar? Jag har föreslagit eftermiddag vilken veckodag som helst resten av den veckan, men det duger inte.
Vad ska jag göra? Jag motarbetar inte honom, jag vill bara att det ska fungera, och att han inte bara kan komma och ändra sig som det passar honom, för att låsa upp mig.