• Anonym (mamma)

Råd hur jag får familjerätten att förstå?

Vi har separerat, och är under betänketid. Nu har det dragit igång samarbetssamtal, men vi har bara varit på separata på grund av att pappan är verbalt elak och hotar mig. Han har under hela förhållandet ljugit och bedragit mig, inte ens när man haft bevis på hans lögner så erkänner han att han gjort fel. Han är hur trevlig som helst när andra är med, men så fort inga vittnen finns så kan han säga otroliga elakheter, som att jag är mentalt störd och värdelös och att han sa se till att jag förlorar barnet, kort sammanfattat.

Nu har han suttit på familjerätten och gråtit och lagt på stora charmen, så de tror ju att han är årets pappa.
    När han i själva verket aldrig lyft en hand för att engagera sig under de 8 år vi levt ihop, så har det varit så besvärligt att vara pappa, på nåder har jag fått åka och handla utan barn, om jag inte vart borta mer än 30-40 min. Skulle jag träffa vänner fick jag ta med barnet, och om jag vill fika, så fick jag använda mina egna pengar, för han tänker inte sponsra mina nöjen. Jag har ingen inkomst för han krävde att jag skulle säga upp mig då han ansåg att min chef var tänd på mig Alltså hade jag bara barnbidraget, som även skulle räcka till barnkläder och blöjor. För de ville han inte betala.
    Han ansåg att jag skulle vara hemmafru utan vänner utan utgifter och betala allt för barnet, han skulle inte bidra med en krona. Han ville ha en familj, för utåt sett såg det bra ut, en fasad.

Men nu till problemet, han krävde att jag skulle helt anpassa mig till när han var ledig, och då skulle han kunna komma hem till oss och vara pappa en stund tills det inte var roligt mer, då kunde han åka hem. Under en tid gick jag med på det, men efter några månader ville jag ha tillbaka min nyckel av honom, och att han skulle ge mig en plan på när han hade tid så vi skulle kunna planera. Då gick han i taket och jag var dum i huvudet som undanhöll honom sitt barn.
    När jag inte fick tillbaka nyckeln, så installerade jag ett larm, och pratade med en jurist om att få till en planering om umgänge. då gör han sig oanträffbar, men efter en tid låter han meddela sitt schema för 3 veckor framåt via ett ombud, jag okejar i stort alla hans krav på umgängestider, utom 1 då vi var bjudna på en resa av min mamma. Då hotar han genast via ombud att det är anmärkningsvärt att jag undanhåller hans barn, och att han kommer att gå till tingsrätten, mitt ombud föreslår familjerätten, och hans ombud säger att han godkänner det och att han ska ringa dem för tid. Sen går det 9 månader av dryftande med tider fram och tillbaka via ombud innan jag åter tar upp frågan varför han inte ringt familjerätten, och påpekar att jag kommer göra det själv.

Nu har familjerätten träffat honom 2 gånger, jag en gång. Och jag har tagit upp alla saker han gjort mot vårt barn, hur han vart onykter och otrevlig, och även hotat hen med att aldrig komma tillbaka, hen ska aldrig mer få mat eftersom hen inte ätit upp från tallriken, osv. Han har kört onykter med hen i bilen.
    Han har besvarat detta med att jag inte har någon grund för anklagelserna, och att jag bara vill svartnåla honom, att han saknar sitt barn så mycket och jag undanhåller hen, och så sitter han och gråter.

Nu delar familjerätten inte min uppfattning om honom, jag har gått med på umgänge varannan helg, inga övernattningar, och han får inte köra bil med hen om han inte vart på kommunkontoret och blåst. Det är inte upprättat något dokument, och idag kom han med fler krav eftersom jag ändrat två helger från lörd-sönd till bara sönd, utökning i timmar trots att hen måste kliva upp 2 timmar innan hen egentligen gör på vardagar. Nu ska han ha även måndag på eftermiddagen efter skolan. Jag sa nej för då har vi aktiviteter, det är vår grej, jag och hen har den måndagsrutinen, men familjerätten säger att det är ju jättebra att han vill ta ansvar. Han vill inte ta ansvar, han vill bara visa makt, han kräver måndagen för att han vet att det är vår grej!

Hur får jag familjerätten att förstå? Hur får jag behålla våra måndagar? Jag har föreslagit eftermiddag vilken veckodag som helst resten av den veckan, men det duger inte.

Vad ska jag göra? Jag motarbetar inte honom, jag vill bara att det ska fungera, och att han inte bara kan komma och ändra sig som det passar honom, för att låsa upp mig.

• Svar på tråden Råd hur jag får familjerätten att förstå?
  • Anonym

Varför har du minskat hans umgänge utan att vilja kompensera det?

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2013-01-21 12:58:46 följande:
    Varför har du minskat hans umgänge utan att vilja kompensera det?
    Det var två barnkalas som barnet bjudits till, han godkände ändringarna, och kom senare på att han skulle ha mer kompensation. Jag är inte ovillig att kompensera, men varför just måndag, veckan har 4 dagar till, och det finns fler veckor med 4 dagar utöver måndagar, och andra helger som är oplanerade, men mina förslag till ändring duger inte utan han har bestämt måndag trots att det är den enda dagen på hela veckan som vi, jag och hen gör något tillsammans utöver läxor och andra vardagsrutiner. Tidigare var det simskola på torsdagar, som skulle vara hans grej med hen, men allt som oftast så var det hens farfar som dök upp på simhallen istället. Så när lektionerna var över, så undrade jag om jag skulle fönya, men det ville han inte för det var så jobbigt.
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2013-01-21 13:18:41 följande:
    Det var två barnkalas som barnet bjudits till, han godkände ändringarna, och kom senare på att han skulle ha mer kompensation. Jag är inte ovillig att kompensera, men varför just måndag, veckan har 4 dagar till, och det finns fler veckor med 4 dagar utöver måndagar, och andra helger som är oplanerade, men mina förslag till ändring duger inte utan han har bestämt måndag trots att det är den enda dagen på hela veckan som vi, jag och hen gör något tillsammans utöver läxor och andra vardagsrutiner. Tidigare var det simskola på torsdagar, som skulle vara hans grej med hen, men allt som oftast så var det hens farfar som dök upp på simhallen istället. Så när lektionerna var över, så undrade jag om jag skulle fönya, men det ville han inte för det var så jobbigt.
    Han vill kanske ha sammanhängande umgänge? Kanske helger och måndag passar honom bäst? Kanske är det enda dagen han kan?

Att han inte vill ha mindre tid med sitt barn betyder inte att han vill låsa upp dej. Det handlar inte om dej utan om hans barn.
  • Iam

Hade jag varit dig hade jag struntat i familjerätten och tagit allt med en advokat och sen får det gå till tingsrätten. 
    Samtidigt ska du kräva att all kommunikation sker skriftligt så du kan spara det. Du ska även se till att du kan spela in alla era samtal. Det är INTE olagligt att i hemlighet spela in ett samtal som du själv är delaktig i, så du kan med gott samvete spela in utan att han vet om det.

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2013-01-21 13:39:15 följande:
    Han vill kanske ha sammanhängande umgänge? Kanske helger och måndag passar honom bäst? Kanske är det enda dagen han kan?

Att han inte vill ha mindre tid med sitt barn betyder inte att han vill låsa upp dej. Det handlar inte om dej utan om hans barn.
    När ingen annan hör, så säger han att han skiter i sitt barn, att han bara ska göra allt för att jag ska förlora hen. Han vill bara ha kontroll. När det är hans umgänge, så lämnar jag barnet hos honom, sen får jag höra att barnet vart hos hans föräldrar hela dagen när jag hämtar. Jag har otroligt svårt att tro att han är genuint intresserad av umgänge då han inte är närvarande när han ska ha det.

Han har aldrig vart intresserad av att vara med hen då vi levde ihop, aldrig passa hen för att jag skulle få egentid, 35 min ensamtid med sitt barn på 7 år är inte att vilja vara med sitt barn. Aldrig vara ute med hen, då skulle jag också vara ute.

Allt han gör handlar om att jävlas med mig, då jag sabbade hans helyllebild och fasad av en familj. 
  • Anonym

TS: Det bästa är väl att fortsätta som du gör... Är familjerätten involverade i umgängesdiskussionerna kring byte o.s.v.? Fortsätt att ifrågasätta på vilket sätt barnet gynnas av att inte få göra sin aktivitet, om det inte är lämpligare att någon av de andra fyra veckodagarna kan bli kompensationsdag... Men annars så är det ge och ta, att inte försöka vinna alla strider. Pappan kan bli mer medgörlig om han får vinna några stycken och känna att han bestämmer. Skitlöjligt egentligen, men men...

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2013-01-21 13:49:21 följande:
    När ingen annan hör, så säger han att han skiter i sitt barn, att han bara ska göra allt för att jag ska förlora hen. Han vill bara ha kontroll. När det är hans umgänge, så lämnar jag barnet hos honom, sen får jag höra att barnet vart hos hans föräldrar hela dagen när jag hämtar. Jag har otroligt svårt att tro att han är genuint intresserad av umgänge då han inte är närvarande när han ska ha det.

Han har aldrig vart intresserad av att vara med hen då vi levde ihop, aldrig passa hen för att jag skulle få egentid, 35 min ensamtid med sitt barn på 7 år är inte att vilja vara med sitt barn. Aldrig vara ute med hen, då skulle jag också vara ute.

Allt han gör handlar om att jävlas med mig, då jag sabbade hans helyllebild och fasad av en familj. 
    Fast det du säger är hörsägen. Dvs du vet ints säkert om han har varit med barnet eller inte.
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2013-01-21 13:49:21 följande:
    När ingen annan hör, så säger han att han skiter i sitt barn, att han bara ska göra allt för att jag ska förlora hen. Han vill bara ha kontroll. När det är hans umgänge, så lämnar jag barnet hos honom, sen får jag höra att barnet vart hos hans föräldrar hela dagen när jag hämtar. Jag har otroligt svårt att tro att han är genuint intresserad av umgänge då han inte är närvarande när han ska ha det. Han har aldrig vart intresserad av att vara med hen då vi levde ihop, aldrig passa hen för att jag skulle få egentid, 35 min ensamtid med sitt barn på 7 år är inte att vilja vara med sitt barn. Aldrig vara ute med hen, då skulle jag också vara ute. Allt han gör handlar om att jävlas med mig, då jag sabbade hans helyllebild och fasad av en familj. 

Spela in några gånger då han uttrycker sig såhär, så att du har bevis. Sen kan ni ta en ny runda i familjerätten.
  • Mist

Spela in det han säger! Med en mobil i bh,n om det är ok från fr!

• Anonym (mamma)

Han tjänar 35000/mån, han protesterar över att han måste betala underhåll för sitt barn, 1273 får jag via försäkringskassan, men han försökte stoppa det genom att påstå att barnet bodde växelvis, överbevisade detta påstående med hjälp av mailkonversation mellan våra ombud. När familjerätten sa att han skulle ersätta mig för umgängesresorna så blev det en ny grej för honom att skälla på mig över.

Ingenting med den här människan kommer någonsin att vara enkelt.

Jag har bytt telefonnummer och har numera ett kontantkort som han har numret till, som han kan smsa fritt till, men som jag stänger av annan tid. All konversation mellan oss ska ske sms eller mail, men nu mest via mail genom familjerätten.

• Kjell2

Ge upp att försöka få familjerätten att förstå hur han är. Lägg kraft på att få ett fastställt schema som gäller, oavsett vad. Om det sen blir att kalas förvinner mm så får du nog ta det.

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2013-01-21 13:51:22 följande:
    TS: Det bästa är väl att fortsätta som du gör... Är familjerätten involverade i umgängesdiskussionerna kring byte o.s.v.? Fortsätt att ifrågasätta på vilket sätt barnet gynnas av att inte få göra sin aktivitet, om det inte är lämpligare att någon av de andra fyra veckodagarna kan bli kompensationsdag... Men annars så är det ge och ta, att inte försöka vinna alla strider. Pappan kan bli mer medgörlig om han får vinna några stycken och känna att han bestämmer. Skitlöjligt egentligen, men men...
    Allt går via familjerätten. Pappan har vunnit i princip alla strider, jag har godkänt alla hans förslagna tider för perioden fram till juni, och de två ändringar jag bett om, de är kalas som barnet bjudits på, som familjerätten rått honom att godkänna. Nu vill jag bara behålla våra måndagar, det kan inte vara för mycket begärt?
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2013-01-21 13:58:58 följande:
    Allt går via familjerätten. Pappan har vunnit i princip alla strider, jag har godkänt alla hans förslagna tider för perioden fram till juni, och de två ändringar jag bett om, de är kalas som barnet bjudits på, som familjerätten rått honom att godkänna. Nu vill jag bara behålla våra måndagar, det kan inte vara för mycket begärt?
    Du har barnet jämt förutom varannan helg dagtid men ändå tycker du att du har för lite tid med barnet?

Vad är det ni gör på måndagar?
  • Kjell2
    Anonym (mamma) skrev 2013-01-21 13:58:58 följande:
    Då familjerätten inte kan besluta något, endast tingsrätten kan, innebär det du säger att du frivilligt gått med på allt.

Du måste lära dig att säg nej samt acceptera, om det finns, det fasttällda schemat som finns.

Han kommer aldrig vara snäll, samarbetsvilligt, ställa upp eller inte bråka. Om du inser det, säger ifrån och kör enligt schemat blir det lugnare. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2013-01-21 13:51:30 följande:
    Fast det du säger är hörsägen. Dvs du vet ints säkert om han har varit med barnet eller inte.
    Min mamma bor granne med hans föräldrar, hon har sett honom komma med hen, sen gå själv. Jag kommer inte själv börja gräva i det, hen mår inte dåligt av att vara med hans föräldrar, men han ska inte komma och påstå att han vill ha mer umgänge när han inte tar vara på det han har.
    Kjell2 skrev 2013-01-21 13:55:52 följande:

Ge upp att försöka få familjerätten att förstå hur han är. Lägg kraft på att få ett fastställt schema som gäller, oavsett vad. Om det sen blir att kalas förvinner mm så får du nog ta det.

Det är det jag kämpat för mest hela tiden, vi har ett barn med speciella behov, och kalas och social samvaro med barn i sin ålder är prioriterat, och speciellt viktigt nu när vi flyttat, hen har bytt skola och håller på göra sig nya vänner. För det är ju i grund och botten barnets intressen som räknas.

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2013-01-21 14:03:15 följande:
    Du har barnet jämt förutom varannan helg dagtid men ändå tycker du att du har för lite tid med barnet?

Vad är det ni gör på måndagar?
    Jag säger inte att jag har för lite tid, all övrig tid är vardag, vi är hemma, inget speciellt händer mer än att barnet har vänner eller är hos vänner. Han själv är den som tagit fram sitt förslag med varannan helg, jag har bara godkänt hans förslag. De ändringar som var godkände han innan han ändrade och ville ha måndagar då också.

Vi är på gympa, det är jag mitt barn, grannen och hennes barn, vi åker tillsammans, vi äter sen middag tillsammans.
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2013-01-21 14:04:08 följande:
    Min mamma bor granne med hans föräldrar, hon har sett honom komma med hen, sen gå själv. Jag kommer inte själv börja gräva i det, hen mår inte dåligt av att vara med hans föräldrar, men han ska inte komma och påstå att han vill ha mer umgänge när han inte tar vara på det han har.

Det är det jag kämpat för mest hela tiden, vi har ett barn med speciella behov, och kalas och social samvaro med barn i sin ålder är prioriterat, och speciellt viktigt nu när vi flyttat, hen har bytt skola och håller på göra sig nya vänner. För det är ju i grund och botten barnets intressen som räknas.

Hans föräldrar vill förmodligen ha tid med sitt barnbarn också. Varför behöver det betyda att pappan inte är intresserad av att ha barnet bara för det?

Tid med pappa är viktigare än barnets intressen.
  • Kjell2
    Anonym (mamma) skrev 2013-01-21 14:04:08 följande:

TS - du kommer aldrig få honom att ändra på sig. Vill du ha flexibilitet och kunna flytta umgänge lite då och då så lär du fortsätta att dansa efter hans pipa och få stå ut med all skit. Familjerätten kan inte tvinga honom att flytta dagar, endast om han går med på det frivilligt funkar det.

Finns det ett fastställt umgängesschema?
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2013-01-21 14:11:12 följande:
    Hans föräldrar vill förmodligen ha tid med sitt barnbarn också. Varför behöver det betyda att pappan inte är intresserad av att ha barnet bara för det?

Tid med pappa är viktigare än barnets intressen.
    Hans föräldrar har aldrig haft några problem att få tid med sitt barnbarn, de får alltid ställa upp när det är pappans umgänge, och de vet att de är välkomna att höra av sig när de vill så kan vi bestämma något som passar alla.

Tid med andra barn är viktigare än pappans, det är barnpsykolog vid barnhälsan fastställt.
    Kjell2 skrev 2013-01-21 14:12:07 följande:

TS - du kommer aldrig få honom att ändra på sig. Vill du ha flexibilitet och kunna flytta umgänge lite då och då så lär du fortsätta att dansa efter hans pipa och få stå ut med all skit. Familjerätten kan inte tvinga honom att flytta dagar, endast om han går med på det frivilligt funkar det.

Finns det ett fastställt umgängesschema?
    Familjerätten påtalade vikten av barnkalas för honom, och han godkände att hen skulle få gå på dem.

Inget är fastställt, och med hans arbetstider, så ser jag det nästan omöjligt att ens tingsrätten kommer kunna fastställa något. Det enda som är gjort är att han har tagit fram när han är ledig, och föreslagit tider när han varit hos familjerätten, jag har fått ta del av dessa tider, godkänt dessa, bett att få ändra vid två tillfällen, och föreslagit längre umgänge dagen efter. Detta godkände han. Sen efter en vecka kom han på att han ville ha påföljande måndag också, vetande om vår aktivitet dessa dagar. Och eftersom han bifogat sitt arbetsschema med förslaget på tider, så vet jag att han kan fler dagar i veckan och måste således inte låsa sig vid måndagen. Jag kan lätt ta det med tingsrätten istället, få ett schema som gäller i vått och torrt, och om det kommer kalasinbjudningar på hans tider så får jag vidarebefordra dem och hoppas att han kan ta ett rättvist beslut för barnet.

• Kjell2
    Anonym (mamma) skrev 2013-01-21 14:25:36 följande:
    Hans föräldrar har aldrig haft några problem att få tid med sitt barnbarn, de får alltid ställa upp när det är pappans umgänge, och de vet att de är välkomna att höra av sig när de vill så kan vi bestämma något som passar alla.

Tid med andra barn är viktigare än pappans, det är barnpsykolog vid barnhälsan fastställt.

Familjerätten påtalade vikten av barnkalas för honom, och han godkände att hen skulle få gå på dem.

Inget är fastställt, och med hans arbetstider, så ser jag det nästan omöjligt att ens tingsrätten kommer kunna fastställa något. Det enda som är gjort är att han har tagit fram när han är ledig, och föreslagit tider när han varit hos familjerätten, jag har fått ta del av dessa tider, godkänt dessa, bett att få ändra vid två tillfällen, och föreslagit längre umgänge dagen efter. Detta godkände han. Sen efter en vecka kom han på att han ville ha påföljande måndag också, vetande om vår aktivitet dessa dagar. Och eftersom han bifogat sitt arbetsschema med förslaget på tider, så vet jag att han kan fler dagar i veckan och måste således inte låsa sig vid måndagen. Jag kan lätt ta det med tingsrätten istället, få ett schema som gäller i vått och torrt, och om det kommer kalasinbjudningar på hans tider så får jag vidarebefordra dem och hoppas att han kan ta ett rättvist beslut för barnet.

Av det du berättar tror jag det kan vara en bra idé. Fixa ett fastställt schema via FR eller om det inte går, TR. Skulle inte lösa problemet med kalas odyl men skulle göra att du slipper förhandla med honom hela tiden.
Svar på tråden Råd hur jag får familjerätten att förstå?