• hymafr

barnomsorg

TS - varför kan inte din sambo hämta?
    Om han jobbar natt - börjar han verkligen så tidigt som innan klockan åtta? (Hos oss börjar de 23).

Kanske det andra OB-barnet bara har en förälder eller att båda föräldrarna jobbar sent?

Du klagar över att behöva betala en tonårig barnvakt en hundralapp i veckan för att hon ska hämta på dagis. Det är bara 11-12 år sedan som maxtaxan infördes. Innan dess fick jag som ensamstående betala 1300 kronor i månaden för en fritisplats!!! Jag hade inte råd med dagis (3500 kr) utan fick ordna så att dottern vara hos sin mormor på dagarna.   När maxtaxan infördes sänktes fritisavgiften till 800 kronor, dvs nästan halverades.

• hymafr
    Anonym (ts) skrev 2013-01-23 18:56:10 följande:
    ja men det beror ju på vilket yrke man jobbar i eller hur? smabon har ju ändå en timmas väg att åka så börjar han kl 19.00 så åker han ju 18. 00. och då slutar han kl 8.00 på morgon. så räknas inte det som att jobba sent så vette tusan vad som gör det!

vad har denna sak med att göra över vilken summa du betalade för 12 år sedan? saker och ting förändras. och det var därför jag ville veta om vilka rättigheter jag har och inte vad du betalar eller inte. du hade tur du som hade föräldrar som ställde upp. men här är hans föräldrar 50 mil bort och min mamma mormor och morfar och farmor och farfar döda. och ja en pappa som inte alls har funnits där. så du hade tur du som har folk du kan lämna dina barn till för det har inte vi. 

så ja jag tycker att jag har lika stor rätt som den andra pojken att ha tillgång till ob jag också på detta dagis allteftersom det har tillämpas till en annan.  

Du jobbar sent, din sambo jobbar på en arbetsplats där han jobbar 13 timmar per skift.

Det verkar som om ni skulle ha råd att betala för en tonårig barnvakt.

Du har ingen som helst aning om varför det andra barnet har rätt till ob-tid.    

Kanske dags att ta ansvar för sitt eget barn och sin egen ekonomi och strunta i att "andra får ju".

För övrigt så hade jag kunnat betala 3500 i månaden när min dotter var liten, men då hade vi fått avstå precis allt som inte var absolut nödvändigt. Tror inte att ni skulle behöva det för några hundralappar i månaden.      
Svar på tråden barnomsorg