barnomsorg
Jag kan börja med att berätta att jag ännu inte har ngt körkort min sambo jobbar natt min mamma är död och pappa kan man som säga aldrig funnits med i bilden. sambons föräldrar bor 50 mil ifrån och hans och mina syskon bor fem mil ifrån. syskonen och avlägsen släkt har ställt upp med brist av att vi inte har haft ngn rätt i barnomsorgen angående detta. och han har även fått åka med i lastbil vissa nätter när vi inte har haft ngt annat val.Jag/vi anser att detta inte är en hållbar situation. vill också poängtera att vår son är tre år.
så min lilla fråga är vad man har rätt till angående dagis verksamheten. varje måndag slutar jag 19.15 och jag skulle kunna vara på dagis kl 19.20. Just nu så har dom slagit ihop dessa tider med en annan som har ob dagis här sen tidigare innan denna chef tillträde men när hans sex veckors schema har gått ut och eventuellt har en annan dag han har behov av detta så får jag söka mig på annat vis enligt chefen på barnomsorgen här.
Hon har dock givit mig ett telefon nummer till en privat tjej. Som då kommer bli dubbla kostnader för oss. och man kan ju inte alltid räkna med att hon kan med tanke på att hon är i 16- 18 års åldern ett annat alternativ är att min son ska åka till ob dagiset som ligger 5 mil ifrån oss som kommer att innebära att min son kommer att få va på dagis 24 det dygnet. pga att hon inte vill eller har folk som kan jobba till kl 19.20 alltså en timma och 20 min mer. som jag betvivlar på kan vara så svårt i dagens läge.
Har jag nå rättigheter angående detta och kan jag klaga hos ngn?
har dock pratat med en kompis som säger att jag har rätt att fakturera kommunen angående denna "barnvakt" dom föreslagit. enligt henne har jag även rätt till att begära taxi från hans dag dagis till ob dagiset? kan detta stämma.
Vars kan jag vända mig angående mina rättigheter? och det valet att min son ska behöva åka till ob dagiset och vara på dagis i 24 timmar detta dygn känns inte som ett bra val för mitt barn.