• Anonym (ts)

barnomsorg

Jag kan börja med att berätta att jag ännu inte har ngt körkort min sambo jobbar natt min mamma är död och pappa kan man som säga aldrig funnits med i bilden. sambons föräldrar bor 50 mil ifrån och hans och mina syskon bor fem mil ifrån. syskonen och avlägsen släkt har ställt upp med brist av att vi inte har haft ngn rätt i barnomsorgen angående detta. och han har även fått åka med i lastbil vissa nätter när vi inte har haft ngt annat val.Jag/vi anser att detta inte är en hållbar situation.  vill också poängtera att vår son är tre år.

så min lilla fråga är vad man har rätt till angående dagis verksamheten. varje måndag slutar jag 19.15 och jag skulle kunna vara på dagis kl 19.20. Just nu så har dom slagit ihop dessa tider med en annan som har ob dagis här sen tidigare innan denna chef tillträde men när hans sex veckors schema har gått ut och eventuellt har en annan dag han har behov av detta så får jag söka mig på annat vis enligt chefen på barnomsorgen här.

Hon har dock givit mig ett telefon nummer till en privat tjej. Som då kommer bli dubbla kostnader för oss. och man kan ju inte alltid räkna med att hon kan med tanke på att hon är i 16- 18 års åldern ett annat alternativ är att min son ska åka till ob dagiset som ligger 5 mil ifrån oss som kommer att innebära att min son kommer att få va på dagis 24 det dygnet. pga att hon inte vill eller har folk som kan jobba till kl 19.20 alltså en timma och 20 min mer. som jag betvivlar på kan vara så svårt i dagens läge. 

Har jag nå rättigheter angående detta och kan jag klaga hos ngn? 

har dock pratat med en kompis som säger att jag har rätt att fakturera kommunen angående denna "barnvakt"  dom föreslagit.  enligt henne har jag även rätt till att begära taxi från hans dag dagis till ob dagiset? kan detta stämma. 

Vars kan jag vända mig angående mina rättigheter? och det valet att min son ska behöva åka till ob dagiset och vara på dagis i 24 timmar detta dygn känns inte som ett bra val för mitt barn.  

• Svar på tråden barnomsorg
  • cloudberry79

Jag förstår inte riktigt, men är det så att ni har behov av barnomsorg till kvart över sju en del kvällar och förskolan stänger 18? Det finns inget i lagen som reglerar rätten till förskola på obekväm arbetstid (de flesta kommuner har inte ens sådan verksamhet) så det är upp till kommunen att bestämma vad som gäller i varje enskilt fall. Om din kommun har erbjudandet att barnet får åka taxi från ordinarie förskola till OB-förskolan så har ni rätt till den tjänsten, det ska den som är ansvarig hos kommunen veta.

Du kan inte kräva att förskolan ska hålla öppet längre än vad den har, däremot kan du ju söka plats på OB-förskolan. Då måste du ju hämta därifrån på något sätt. Eller lösa detta privat och då stå för kostnaden själv. Du har bara rätt till förskola så länge du arbetar+restid i normalfallet, så barnet kan såklart inte vara på förskolan hela natten för att du inte kan lösa hämtningen. Det är eget ansvar.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Anonym
    cloudberry79 skrev 2013-01-21 00:00:19 följande:
    Jag förstår inte riktigt, men är det så att ni har behov av barnomsorg till kvart över sju en del kvällar och förskolan stänger 18? Det finns inget i lagen som reglerar rätten till förskola på obekväm arbetstid (de flesta kommuner har inte ens sådan verksamhet) så det är upp till kommunen att bestämma vad som gäller i varje enskilt fall. Om din kommun har erbjudandet att barnet får åka taxi från ordinarie förskola till OB-förskolan så har ni rätt till den tjänsten, det ska den som är ansvarig hos kommunen veta.

Du kan inte kräva att förskolan ska hålla öppet längre än vad den har, däremot kan du ju söka plats på OB-förskolan. Då måste du ju hämta därifrån på något sätt. Eller lösa detta privat och då stå för kostnaden själv. Du har bara rätt till förskola så länge du arbetar+restid i normalfallet, så barnet kan såklart inte vara på förskolan hela natten för att du inte kan lösa hämtningen. Det är eget ansvar.
    Förskolan ska vara öppen minst 12 timmar per dygn om behov finns. Så frågan är vilken tid de öppnar.
  • cloudberry79
    Anonym skrev 2013-01-21 00:03:56 följande:
    Förskolan ska vara öppen minst 12 timmar per dygn om behov finns. Så frågan är vilken tid de öppnar.
    Det är en lokal bestämmelse, lagen definierar inte tid, utan praxis är att förskola ska erbjudas den tid som de flesta förvärsarbetande föräldrar behöver. I min kommun har tex alla förskolor öppet 6.00-19.00 om så krävs, men så är det inte överallt. Här finns inget nattis alls, vilket kommunerna inte behöver ha.
  • Anonym (ts)
    cloudberry79 skrev 2013-01-21 00:00:19 följande:

okej men nu är det ju så att denna pojke som vi kan kalla nikolas har ob dagis på det stället jag är på och det fick dom sen tidigare. varför ska det vara så svårt för mig att få samma beslut? och ja dom har öppet till kl 18. och visst det är så att det är mitt eget ansvar att hämta mitt barn. men om vi skulle utgå att jhag hade körkort så jag hade kunnat hämta honom. så skulle han åka från kl 18 från hans dagis till det såkallade ob dagiset. som tar en timma. då är han där kl 19.00 jag slutar 19.15 och åker för att hämta som tar en timma jag är där 20.00. och hemma med han 21.00 tycker du att detta är logiskt tänkande och ett smart val av kommunen att göra? att han ska åka bil 2 timmar? . bara för att dom inte vill förlänga min tid? när en annan pojke har rätt till kväll dagis? är det inte så att kommunen ska tillgodose behovet av barnomsorg till varje individ? till ett bra allternativ för barnen. 
  • cloudberry79
    Anonym (ts) skrev 2013-01-21 00:13:10 följande:
    okej men nu är det ju så att denna pojke som vi kan kalla nikolas har ob dagis på det stället jag är på och det fick dom sen tidigare. varför ska det vara så svårt för mig att få samma beslut? och ja dom har öppet till kl 18. och visst det är så att det är mitt eget ansvar att hämta mitt barn. men om vi skulle utgå att jhag hade körkort så jag hade kunnat hämta honom. så skulle han åka från kl 18 från hans dagis till det såkallade ob dagiset. som tar en timma. då är han där kl 19.00 jag slutar 19.15 och åker för att hämta som tar en timma jag är där 20.00. och hemma med han 21.00 tycker du att detta är logiskt tänkande och ett smart val av kommunen att göra? att han ska åka bil 2 timmar? . bara för att dom inte vill förlänga min tid? när en annan pojke har rätt till kväll dagis? är det inte så att kommunen ska tillgodose behovet av barnomsorg till varje individ? till ett bra allternativ för barnen. 
    Alltså, ska ni byta förskola för att du inte får ha kvar den gamla platsen, eller vad? Jag är ledsen, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Har de OB-förskola där du har honom nu, men ska sluta med det? Nej, det är inte alltid logiskt hur kommunen tänker, men jag förstår inte riktigt exakt hur du menar och vad som förändras.
  • Anonym (ts)

nej vi ska inte byta han ska gå på två olika enligt dom. denna nikolas går skola 2:an men har sen tidigare fått beviljat fritids på obekväm tid och haft ob dagis när han var liten i samma samhälle. innan denna nya chef tillträdde. .

just nu och 6 veckor frammåt har han behov av detta ob samma dag som vi så dom slår ihop det. men han byter dagar och när han inte har behov av att ha sina ob tider på måndagar så får inte vi det.

och då kommer denna 10 mils väg tur och retur in. Eller att jag ska anställa en person som dom har goda rekommendationer om . och som jag förstår det så ska jag betala det ur egen ficka. och då betalar ju jag dubbla av gifter för mitt behov av barn omsorg.

• Anonym (Barnskötare)

Låter som du har det lite krångligt, måste vara jobbigt. Dock är det inte så lätt som du verkar tro att ändra öppetider för ett barns skull. Att ha öppet 1 1/2 h längre innebär att en personal ska ha lön under den tiden enbart för att ta hand om ditt barn. Dessutom måste då den personen börja jobbet 1 1/2 h senare för att jobba rätt antal timmar, vilket tar bort en personal från dagtid då det är som flest barn och mest aktivitet på förskolan. Att du inte har körkort och därför måste ha barnet på ob förskola 24 h är som någon påpekade inte ett alternativ - barnet får bara vara på förskola under föräldrarnas arbetstid och restiden till och från förskolan. Men problemet tycks vara att du inte erbjuds ett alternativ som fungerar för dig och är bra för ditt barn, och det tycker jag är konstigt. Finns det ingen förskola i din kommun nära där du bor som har andra/senare öppetider? Har du möjlighet att byta arbetstid medan barnet är liten? För självklart måste du ju få jobba! Men kanske du ksn tänka dig att söka jobb med arbetstider som passar bättre, inte pga att du inte erbjuds hjälp men för barnets skull. Att vara på fsk till halv 8 är ju inte direkt det bästw för ett litet barn som borde sova vid den tiden.. Och inte heller är det rätt/roligt för barnet stt vara kvar 1 1/2 h efter alla kompisar gått hem. Annars är barnflicka den enda lösningen som tycks fungera för dig, men då kommer vi ju till betalningsfrågan...som sagt var - svårt att hitta en lösning men jag hoppas du kommer fram till någon bra!

• Anonym (L)
    Anonym (Barnskötare) skrev 2013-01-21 02:12:20 följande:
    Låter som du har det lite krångligt, måste vara jobbigt. Dock är det inte så lätt som du verkar tro att ändra öppetider för ett barns skull. Att ha öppet 1 1/2 h längre innebär att en personal ska ha lön under den tiden enbart för att ta hand om ditt barn. Dessutom måste då den personen börja jobbet 1 1/2 h senare för att jobba rätt antal timmar, vilket tar bort en personal från dagtid då det är som flest barn och mest aktivitet på förskolan. Att du inte har körkort och därför måste ha barnet på ob förskola 24 h är som någon påpekade inte ett alternativ - barnet får bara vara på förskola under föräldrarnas arbetstid och restiden till och från förskolan. Men problemet tycks vara att du inte erbjuds ett alternativ som fungerar för dig och är bra för ditt barn, och det tycker jag är konstigt. Finns det ingen förskola i din kommun nära där du bor som har andra/senare öppetider? Har du möjlighet att byta arbetstid medan barnet är liten? För självklart måste du ju få jobba! Men kanske du ksn tänka dig att söka jobb med arbetstider som passar bättre, inte pga att du inte erbjuds hjälp men för barnets skull. Att vara på fsk till halv 8 är ju inte direkt det bästw för ett litet barn som borde sova vid den tiden.. Och inte heller är det rätt/roligt för barnet stt vara kvar 1 1/2 h efter alla kompisar gått hem. Annars är barnflicka den enda lösningen som tycks fungera för dig, men då kommer vi ju till betalningsfrågan...som sagt var - svårt att hitta en lösning men jag hoppas du kommer fram till någon bra!
    Tror TS menar att förut gick det bra att hämta 19:20 så varför gör det inte det nu?

Eftersom TS haft möjlighet att hämta så här sent hela tiden. Så tror jag hon frågar efter om dagis (vad det nu heter :)) kan göra så här att bara sluta erbjuda  tjänsten. Finns det inga regler för tex kommunen? Är det rätt uppfattat TS?

Dessutom väljer Dagis att ha öppet så här sent för ett annat barn en annan dag i veckan men  inte för TS barn som är i behov av en annan dag än det andra OB Barnet.

Hoppas jag fattat det rätt Glad
  • hymafr

TS - varför kan inte din sambo hämta?
    Om han jobbar natt - börjar han verkligen så tidigt som innan klockan åtta? (Hos oss börjar de 23).

Kanske det andra OB-barnet bara har en förälder eller att båda föräldrarna jobbar sent?

Du klagar över att behöva betala en tonårig barnvakt en hundralapp i veckan för att hon ska hämta på dagis. Det är bara 11-12 år sedan som maxtaxan infördes. Innan dess fick jag som ensamstående betala 1300 kronor i månaden för en fritisplats!!! Jag hade inte råd med dagis (3500 kr) utan fick ordna så att dottern vara hos sin mormor på dagarna.   När maxtaxan infördes sänktes fritisavgiften till 800 kronor, dvs nästan halverades.

• Anonym (ts)
    hymafr skrev 2013-01-22 10:58:21 följande:
    TS - varför kan inte din sambo hämta?
    Om han jobbar natt - börjar han verkligen så tidigt som innan klockan åtta? (Hos oss börjar de 23).

Kanske det andra OB-barnet bara har en förälder eller att båda föräldrarna jobbar sent?

Du klagar över att behöva betala en tonårig barnvakt en hundralapp i veckan för att hon ska hämta på dagis. Det är bara 11-12 år sedan som maxtaxan infördes. Innan dess fick jag som ensamstående betala 1300 kronor i månaden för en fritisplats!!! Jag hade inte råd med dagis (3500 kr) utan fick ordna så att dottern vara hos sin mormor på dagarna.   När maxtaxan infördes sänktes fritisavgiften till 800 kronor, dvs nästan halverades.
    ja men det beror ju på vilket yrke man jobbar i eller hur? smabon har ju ändå en timmas väg att åka så börjar han kl 19.00 så åker han ju 18. 00. och då slutar han kl 8.00 på morgon. så räknas inte det som att jobba sent så vette tusan vad som gör det!

vad har denna sak med att göra över vilken summa du betalade för 12 år sedan? saker och ting förändras. och det var därför jag ville veta om vilka rättigheter jag har och inte vad du betalar eller inte. du hade tur du som hade föräldrar som ställde upp. men här är hans föräldrar 50 mil bort och min mamma mormor och morfar och farmor och farfar döda. och ja en pappa som inte alls har funnits där. så du hade tur du som har folk du kan lämna dina barn till för det har inte vi. 

så ja jag tycker att jag har lika stor rätt som den andra pojken att ha tillgång till ob jag också på detta dagis allteftersom det har tillämpas till en annan.  

• Anonym (ts)
    Anonym (L) skrev 2013-01-21 03:31:17 följande:
    Tror TS menar att förut gick det bra att hämta 19:20 så varför gör det inte det nu?

Eftersom TS haft möjlighet att hämta så här sent hela tiden. Så tror jag hon frågar efter om dagis (vad det nu heter :)) kan göra så här att bara sluta erbjuda  tjänsten. Finns det inga regler för tex kommunen? Är det rätt uppfattat TS?

Dessutom väljer Dagis att ha öppet så här sent för ett annat barn en annan dag i veckan men  inte för TS barn som är i behov av en annan dag än det andra OB Barnet.

Hoppas jag fattat det rätt

• Anonym (ts)
    Anonym (L) skrev 2013-01-21 03:31:17 följande:

Hoppas jag fattat det rätt Glad
    ja på ett ungefär :P  ja jag skulle vilja veta reglerna. för på ngt sätt så borde man ju bli beviljad tycker jag iallefall måste ju finnas en gräns. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (ts) skrev 2013-01-23 18:56:10 följande:
    ja men det beror ju på vilket yrke man jobbar i eller hur? smabon har ju ändå en timmas väg att åka så börjar han kl 19.00 så åker han ju 18. 00. och då slutar han kl 8.00 på morgon. så räknas inte det som att jobba sent så vette tusan vad som gör det!

vad har denna sak med att göra över vilken summa du betalade för 12 år sedan? saker och ting förändras. och det var därför jag ville veta om vilka rättigheter jag har och inte vad du betalar eller inte. du hade tur du som hade föräldrar som ställde upp. men här är hans föräldrar 50 mil bort och min mamma mormor och morfar och farmor och farfar döda. och ja en pappa som inte alls har funnits där. så du hade tur du som har folk du kan lämna dina barn till för det har inte vi. 

så ja jag tycker att jag har lika stor rätt som den andra pojken att ha tillgång till ob jag också på detta dagis allteftersom det har tillämpas till en annan.  

jag menar förstås att min sambos förädrar bor 50 mil bort. och att min egen pappa inte funnits med i bilden. ville bara notera det.
  • Anonym

Kommunerna har ingen skyldighet att erbjuda barnomsorg på OB tid. Om behovet är för litet kan de när som helst besluta att lägga ner OB verksamheten eftersom det är en tjänst de tillhandahåller av egen fri vilja.

• Anonym (L)
    Anonym (ts) skrev 2013-01-23 18:59:22 följande:
    ja på ett ungefär :P  ja jag skulle vilja veta reglerna. för på ngt sätt så borde man ju bli beviljad tycker jag iallefall måste ju finnas en gräns. 
    Ja håller med dig, verkar konstigt annars. Hoppas det löser sig :)
  • hymafr
    Anonym (ts) skrev 2013-01-23 18:56:10 följande:

Du jobbar sent, din sambo jobbar på en arbetsplats där han jobbar 13 timmar per skift.

Det verkar som om ni skulle ha råd att betala för en tonårig barnvakt.

Du har ingen som helst aning om varför det andra barnet har rätt till ob-tid.    

Kanske dags att ta ansvar för sitt eget barn och sin egen ekonomi och strunta i att "andra får ju".

För övrigt så hade jag kunnat betala 3500 i månaden när min dotter var liten, men då hade vi fått avstå precis allt som inte var absolut nödvändigt. Tror inte att ni skulle behöva det för några hundralappar i månaden.      
  • Anonym (ts)
    hymafr skrev 2013-01-25 11:23:55 följande:
    Du jobbar sent, din sambo jobbar på en arbetsplats där han jobbar 13 timmar per skift.

Det verkar som om ni skulle ha råd att betala för en tonårig barnvakt.

Du har ingen som helst aning om varför det andra barnet har rätt till ob-tid.    

Kanske dags att ta ansvar för sitt eget barn och sin egen ekonomi och strunta i att "andra får ju".

För övrigt så hade jag kunnat betala 3500 i månaden när min dotter var liten, men då hade vi fått avstå precis allt som inte var absolut nödvändigt. Tror inte att ni skulle behöva det för några hundralappar i månaden.      
    okej fröken som vet allt om alla och ingenting. och vars står det att jag jobbar heltid? 

du verkar överhuvudtaget inte ha läst ngt utan mer vara en bitter kvinna. det kanske är dags för att du ska ansvar i ditt betende istället för att gå till angrepp.

tänker inte besvara ngt som du skriver för du har helt klart inte fattat poängen i det hela.

• Anonym (:()

Som någon skrev så kan kommunen när som helst ta bort sin ob verksamhet om de inte anser att det finns tillräckligt stort behov. Transport till ob dagiset tror jag man har rätt till. I min kommun så får de åka taxi till och från ob dagis. Kolla upp det. Finns ingen chans till dagmamma? En del dagmammor är mer flexibla än dagis och kan göra undantag.

Svar på tråden barnomsorg