• cloudberry79

barnomsorg

Jag förstår inte riktigt, men är det så att ni har behov av barnomsorg till kvart över sju en del kvällar och förskolan stänger 18? Det finns inget i lagen som reglerar rätten till förskola på obekväm arbetstid (de flesta kommuner har inte ens sådan verksamhet) så det är upp till kommunen att bestämma vad som gäller i varje enskilt fall. Om din kommun har erbjudandet att barnet får åka taxi från ordinarie förskola till OB-förskolan så har ni rätt till den tjänsten, det ska den som är ansvarig hos kommunen veta.

Du kan inte kräva att förskolan ska hålla öppet längre än vad den har, däremot kan du ju söka plats på OB-förskolan. Då måste du ju hämta därifrån på något sätt. Eller lösa detta privat och då stå för kostnaden själv. Du har bara rätt till förskola så länge du arbetar+restid i normalfallet, så barnet kan såklart inte vara på förskolan hela natten för att du inte kan lösa hämtningen. Det är eget ansvar.

(M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    Anonym skrev 2013-01-21 00:03:56 följande:
    Förskolan ska vara öppen minst 12 timmar per dygn om behov finns. Så frågan är vilken tid de öppnar.
    Det är en lokal bestämmelse, lagen definierar inte tid, utan praxis är att förskola ska erbjudas den tid som de flesta förvärsarbetande föräldrar behöver. I min kommun har tex alla förskolor öppet 6.00-19.00 om så krävs, men så är det inte överallt. Här finns inget nattis alls, vilket kommunerna inte behöver ha.
  • cloudberry79
    Anonym (ts) skrev 2013-01-21 00:13:10 följande:
    okej men nu är det ju så att denna pojke som vi kan kalla nikolas har ob dagis på det stället jag är på och det fick dom sen tidigare. varför ska det vara så svårt för mig att få samma beslut? och ja dom har öppet till kl 18. och visst det är så att det är mitt eget ansvar att hämta mitt barn. men om vi skulle utgå att jhag hade körkort så jag hade kunnat hämta honom. så skulle han åka från kl 18 från hans dagis till det såkallade ob dagiset. som tar en timma. då är han där kl 19.00 jag slutar 19.15 och åker för att hämta som tar en timma jag är där 20.00. och hemma med han 21.00 tycker du att detta är logiskt tänkande och ett smart val av kommunen att göra? att han ska åka bil 2 timmar? . bara för att dom inte vill förlänga min tid? när en annan pojke har rätt till kväll dagis? är det inte så att kommunen ska tillgodose behovet av barnomsorg till varje individ? till ett bra allternativ för barnen. 
    Alltså, ska ni byta förskola för att du inte får ha kvar den gamla platsen, eller vad? Jag är ledsen, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Har de OB-förskola där du har honom nu, men ska sluta med det? Nej, det är inte alltid logiskt hur kommunen tänker, men jag förstår inte riktigt exakt hur du menar och vad som förändras.
Svar på tråden barnomsorg