Inlägg från: Cina747 |Visa alla inlägg
  • Cina747

En lärares vardag...OBS! Långt!

Jag tycker att vissa lärare har för låg lön. När jag skriver vissa menar jag att många lärare faktiskt inte lägger ner den tid elr lär det dem ska göra?! Min bror som nyss gick ut gymnasiet har haft lärare i grundskolan och gymnasiet som inte vet ett skit. Någon lärde ungdomarna att det hette h20 och inte H2o. Dem har haft svenska lärare som inte kunnat skriva och dem som skitit i eleverna gett dem ett betyg utan att tänka efter elr bara låtit dem gå. Dem lärarna tycker jag inte ens är värd en lön på 10.000!! Men dessa lärare anställs ändå för att det är brist på lärare.
    Själv hade jag i högstadiet helt fantastiska lärare!! Jag ville inte börja gymnasiet bara för att jag ville ha kvar mina lärare. Såna lärare som jag hade borde VERKLIGEN ha högre lön!!

Själv är jag utbildad läkare och allmän kirurg. Har också grymt mycket att göra. Jag vill och kan inte ens skaffa barn för att jag skulle aldrig kunna vara med mitt barn. svårt nog är det att ha ett förhållande när jag börjar tidigt, slutar sen och sen när jag kommer hem har jag fortfarande saker och göra. Elr så är jag så uppskakad över något som har hänt att jag inte kan sova på hela natten. Jag får gå upp vid 4 tiden och kommer inte hem fören klockan är halv tio ibland. Jag kan ibland ha 400 personer i veckan som vill ha sin diagnos ställd, en operation genomförd m.m. Folk blir förbannade för att operationen inte kan genomföras när det när någon annan som måste ha operationssalen mer och snabbare än du. Journaler ska skriv i ton, nya läkare jag ska utbilda och lära vidare. Jag får pengar för vad jag gör men också väldigt, väldigt mycket i köpet som jag gärna skulle slippa.

• Cina747
    Tuffen skrev 2013-01-19 15:34:37 följande:
    Dåliga lärare ska inte få arbeta som lärare, övriga ska ha minst 35 000 kr i månaden. 
    Men dem dåliga lärarna får arbeta som lärare ändå!!

• Cina747
    EJL skrev 2013-01-19 15:45:51 följande:
    Cina747: Jag tror vi alla har stött på läkare, lärare, kassapersonal, handläggare med mera som inte förtjänar en krona. När det kommer till lärare så tror jag att yrket behöver få en högre status, bli mer eftertraktat med resultatet att fler söker utbildningen (på betyg OCH intervjuer om man får önska), fler utbildas och att skolorna har fler att välja mellan.

Sedan tror jag att om kommunerna behandlade lärare med respekt, så skulle de bli mer engagerade. En låg lön, Avskedande från höger och vänster på grund av bristande ekonomi, att behandla dem som skit gör ingen glad.

I min kommun har de haft anställningsstopp i år. Men avskedar folk lite hipp som happ. Min sambo är lärare. Just nu har han en klass med elever som ingen annan tar emot, han har under höstterminen lyckats få upp nästan alla till en G-nivå. Han har gjort ett hästjobb med dessa, tidigare oengagerade och skolkande elever. Jag kan bli riktigt upprörd när jag tänker på hur de (kommunen) utnyttjar honom. Jag tycker inte att de förtjänar honom, men han brinner för att motivera och stötta de som har gjort fel val - därför är han lojal mot sin skola och klass.
    Förstår inte vad du menar med G-nivå då betygen bara är till A-F, vet heller inte vad du menar med hästjobb?? xP

JAG har ingen aning om hur lärare har det och hur kommunerna behandlar lärarna. Gav bara ett perspektiv om hur jag ser på det som inte har någon aning om du det fungerar.
    Tycker det låter förjävligt det som du berättar klasser som ingen tar emot och så som du berättar kommunen behandlar han!  Jag behövde själv otroligt mycket stöd från mina lärare då jag skar mig och skolka m.m så då blev jag faktiskt upprörd när jag läste att man vill hjälpa eleverna men blir själv använd som skit. Men vad tjänar kommunen på det?
  • Cina747
    Cina747 skrev 2013-01-19 16:03:00 följande:
    Förstår inte vad du menar med G-nivå då betygen bara är till A-F, vet heller inte vad du menar med hästjobb?? xP

JAG har ingen aning om hur lärare har det och hur kommunerna behandlar lärarna. Gav bara ett perspektiv om hur jag ser på det som inte har någon aning om du det fungerar.
    Tycker det låter förjävligt det som du berättar klasser som ingen tar emot och så som du berättar kommunen behandlar han!  Jag behövde själv otroligt mycket stöd från mina lärare då jag skar mig och skolka m.m så då blev jag faktiskt upprörd när jag läste att man vill hjälpa eleverna men blir själv använd som skit. Men vad tjänar kommunen på det?
    Herregud vad dum jag är!! Jag fattar vad du menar med G-nivå.. tänkte bara inte!!
  • Cina747
    LunaLunatic skrev 2013-01-19 15:54:28 följande:
    Tycker lärare ska kunna hantera penna/tangentbord oavsett om de är svenska eller från ett annat land. Men det kan ju diskuteras vad "skriva" innebär. Måste man publicera en roman, och räcker det då med en halvdassig deckare?
    Låter även konstigt att elever inte får några betyg. 
    Dem fick självklart ett betyg men inget "korrekt" betyg. Förstår du vad jag menar?
  • Cina747
    Tuffen skrev 2013-01-19 16:04:57 följande:
    Men du, jag har mött ett antal mkt dåliga läkare genom åren. Betyder det att vissa läkare ska ha en ingångslön på 22 000 kr i månaden och en slutlön på runt 32-33 000 kr i månaden? Skulle ert fack acceptera det för NÅGON läkare ö h t??? 
    Det är klart!!! Har ju haft kollegor som anmält andra läkare för att ha gjort ett förjävligt jobb!! Och det finns många läkare som tjänar 35.000 i månaden! Ville bara ge ett perspektiv på hur jag som inte har någon aning om hur det ser ut i "lärar världen" ...
Svar på tråden En lärares vardag...OBS! Långt!