En lärares vardag...OBS! Långt!
Hej
Jag är inte ute efter att starta en debatt med detta inlägg men genom att läsa inlägg här på FL så känner jag att jag vill ge fler insyn i en lärares vardag.
Jag arbetar på en ”högstadieskola” och undervisar i ämnena kemi, biologi och fysik.
Jag jobbar 45 timmar i veckan och då är jag på jobbet ca 40 timmar. Dock skall vi vara 35 timmar på jobbet och ha 10 h som vi förfogar över själva utan att ev behöva vara på jobbet.
Jag har 18 h lektioner i veckan. Då det skall plockas fram material till dessa lektioner (kemikalier, demonstartionsmaterial m.m), motsvarar ca 5,5 h om man har ca 10 min till förarbete och 10 min till efterarbete. Skall sägas att jag nästan aldrig är i samma klassrum heller. Jag har 4 timmas mötestid. 1 h till ämnesansvar då det skall till att blanda kemikalier och hålla ordning på institutionen samt köpa in material bland annat.
Jag har ganska många klasser. Några har jag dock i flera av NO-ämnena så det underlättar något men de skall fortfarande bedömas utefter sina förmågor i de olika ämnena och efter de olika kunskapskraven. Jag har totalt 430 omdömen att skriva under terminen. Vi har en maxtid på 10 minuter per elev. Det blir ca 71,5 timma. På mitt schema har jag en timme att skriva dessa omdömen på. När dessa omdömen är klara så skall det i slutet av terminen sätta 430 betyg. Detta tar tid då det skall gås igenom vilka kunskapskrav varje individ har uppnått i de olika ämnena.
Förutom detta så har jag minst en timme till föräldrakontakter, jag skall lägga in frånvaro för alla lektioner, jag skall lägga ut eventuella läxor på nätet, jag skall kolla mail och kontakta andra lärare ang information om mina elever. Jag skall planera mina lektioner, skriva lokala planer så att elever och föräldrar vet vilka kunskapskrav som vi arbetar mot i varje arbetsområde. Jag skall sätta mig in i de nya kursplanerna och betygskriterierna, jag skall individualisera, stötta eleverna när de är ledsna, se till att ingen mobbas, jag skall rastvakta, jag skall vara en inspirerande lärare som alltid har roliga lektioner.
När jag går i korridoren så kan jag möta mina elever och det är 8 klasser ca 200 elever, om jag räknar att det är 25 elever i varje klass.
Då har jag ändå inte nämnt att det skall rättas förhör, genomföras nationella prov m.m
Jag är inte ute för att klaga. Hade det inte varit för alla goa elever så hade jag inte jobbat som lärare, men det är många som inte alltid tar sig tid att ha insyn i verksamheten.
Det har förändrats mycket sedan flera själva gick i skolan. Jag försvarar heller inte andra lärares agerande.
Jag vill enbart visa hur det kan se ut i min ”värld”.
Är det någon som stör sig på stavning eller grammatik:
Då skickar jag med några tecken att placeras ut på lämpligt ställe .,.()?-:;