• Linniscarlsson

En lärares vardag...OBS! Långt!

Hej
    Jag är inte ute efter att starta en debatt med detta inlägg men genom att läsa inlägg här på FL så känner jag att jag vill ge fler insyn i en lärares vardag.

Jag arbetar på en ”högstadieskola” och undervisar i ämnena kemi, biologi och fysik.

Jag jobbar 45 timmar i veckan och då är jag på jobbet ca 40 timmar. Dock skall vi vara 35 timmar på jobbet och ha 10 h som vi förfogar över själva utan att ev behöva vara på jobbet.

Jag har 18 h lektioner i veckan. Då det skall plockas fram material till dessa lektioner (kemikalier, demonstartionsmaterial m.m), motsvarar ca 5,5 h om man har ca 10 min till förarbete och 10 min till efterarbete. Skall sägas att jag nästan aldrig är i samma klassrum heller. Jag har 4 timmas mötestid. 1 h till ämnesansvar då det skall till att blanda kemikalier och hålla ordning på institutionen samt köpa in material bland annat.

Jag har ganska många klasser. Några har jag dock i flera av NO-ämnena så det underlättar något men de skall fortfarande bedömas utefter sina förmågor i de olika ämnena och efter de olika kunskapskraven. Jag har totalt 430 omdömen att skriva under terminen. Vi har en maxtid på 10 minuter per elev. Det blir ca 71,5 timma. På mitt schema har jag en timme att skriva dessa omdömen på. När dessa omdömen är klara så skall det i slutet av terminen sätta 430 betyg. Detta tar tid då det skall gås igenom vilka kunskapskrav varje individ har uppnått i de olika ämnena.

Förutom detta så har jag minst en timme till föräldrakontakter, jag skall lägga in frånvaro för alla lektioner, jag skall lägga ut eventuella läxor på nätet, jag skall kolla mail och kontakta andra lärare ang information om mina elever. Jag skall planera mina lektioner, skriva lokala planer så att elever och föräldrar vet vilka kunskapskrav som vi arbetar mot i varje arbetsområde. Jag skall sätta mig in i de nya kursplanerna och betygskriterierna, jag skall individualisera, stötta eleverna när de är ledsna, se till att ingen mobbas, jag skall rastvakta, jag skall vara en inspirerande lärare som alltid har roliga lektioner.

När jag går i korridoren så kan jag möta mina elever och det är 8 klasser ca 200 elever, om jag räknar att det är 25 elever i varje klass.

Då har jag ändå inte nämnt att det skall rättas förhör, genomföras nationella prov m.m

Jag är inte ute för att klaga. Hade det inte varit för alla goa elever så hade jag inte jobbat som lärare, men det är många som inte alltid tar sig tid att ha insyn i verksamheten.

Det har förändrats mycket sedan flera själva gick i skolan. Jag försvarar heller inte andra lärares agerande.

Jag vill enbart visa hur det kan se ut i min ”värld”.

Är det någon som stör sig på stavning eller grammatik:

Då skickar jag med några tecken att placeras ut på lämpligt ställe     .,.()?-:;

• Svar på tråden En lärares vardag...OBS! Långt!
  • Bingo
    Linniscarlsson skrev 2013-01-18 21:04:40 följande:

Är det någon som stör sig på stavning eller grammatik:

Då skickar jag med några tecken att placeras ut på lämpligt ställe     .,.()?-:;

Svårt att svara på för jag orkar inte läsa en sån koloss till textmassa. Har du hört talas om att man kan dela upp texten i mindre stycken? Bara för att få det lite mer lättläst.
  • Schack73

Kanske inte går om det skrivs från mobil.. Så ser väl de flesta lärares vardag ut. Jättebra att du gör ett sånt jobb! :)

• EJL

Min sambo är också lärare men jobbar på en skola i ett "socialt utsatt" område. Så lägg på kontakt med soc, polis och föräldrar. På det orosanmälningar och åtgärdsprogram. Det är ett skämt att lärare tjänar så dåligt.

• Tuffen
    EJL skrev 2013-01-18 23:29:24 följande:
    Min sambo är också lärare men jobbar på en skola i ett "socialt utsatt" område. Så lägg på kontakt med soc, polis och föräldrar. På det orosanmälningar och åtgärdsprogram. Det är ett skämt att lärare tjänar så dåligt.
    Håller med. Minst 10 000 till, det vore anständigt och vettigt. Vi lärare gör ett hästjobb, men det fattar inte folk i allmänhet. Sedan måste ju arbetsbördan minskas på sikt, också. Det administrativa tar nästan kål på oss. 
  • EJL

Det borde ju finnas administrativ personal på arbetsplatsen. Synd är också att så många lärare "lider i det tysta" och gör eller säger inget för att kritisera situationen. Tvärtom faktiskt - de underlättar kommunernas "skita-i-lärarna"-attityd genom att ta sjuka lärares lektioner så vikarier inte behövs betalas för.

10.000 mer och någon slags löneutveckling som inte är ett skämt.

I min kommun tjänar en person som jobbat i 10 år inom skolan 25.000. Arbetar man i Stockholm ska det vara andra möjligheter lönemässigt har jag förstått.

• Cina747

Jag tycker att vissa lärare har för låg lön. När jag skriver vissa menar jag att många lärare faktiskt inte lägger ner den tid elr lär det dem ska göra?! Min bror som nyss gick ut gymnasiet har haft lärare i grundskolan och gymnasiet som inte vet ett skit. Någon lärde ungdomarna att det hette h20 och inte H2o. Dem har haft svenska lärare som inte kunnat skriva och dem som skitit i eleverna gett dem ett betyg utan att tänka efter elr bara låtit dem gå. Dem lärarna tycker jag inte ens är värd en lön på 10.000!! Men dessa lärare anställs ändå för att det är brist på lärare.
    Själv hade jag i högstadiet helt fantastiska lärare!! Jag ville inte börja gymnasiet bara för att jag ville ha kvar mina lärare. Såna lärare som jag hade borde VERKLIGEN ha högre lön!!

Själv är jag utbildad läkare och allmän kirurg. Har också grymt mycket att göra. Jag vill och kan inte ens skaffa barn för att jag skulle aldrig kunna vara med mitt barn. svårt nog är det att ha ett förhållande när jag börjar tidigt, slutar sen och sen när jag kommer hem har jag fortfarande saker och göra. Elr så är jag så uppskakad över något som har hänt att jag inte kan sova på hela natten. Jag får gå upp vid 4 tiden och kommer inte hem fören klockan är halv tio ibland. Jag kan ibland ha 400 personer i veckan som vill ha sin diagnos ställd, en operation genomförd m.m. Folk blir förbannade för att operationen inte kan genomföras när det när någon annan som måste ha operationssalen mer och snabbare än du. Journaler ska skriv i ton, nya läkare jag ska utbilda och lära vidare. Jag får pengar för vad jag gör men också väldigt, väldigt mycket i köpet som jag gärna skulle slippa.

• Tuffen
    Cina747 skrev 2013-01-19 15:27:34 följande:
    Jag tycker att vissa lärare har för låg lön. När jag skriver vissa menar jag att många lärare faktiskt inte lägger ner den tid elr lär det dem ska göra?! Min bror som nyss gick ut gymnasiet har haft lärare i grundskolan och gymnasiet som inte vet ett skit. Någon lärde ungdomarna att det hette h20 och inte H2o. Dem har haft svenska lärare som inte kunnat skriva och dem som skitit i eleverna gett dem ett betyg utan att tänka efter elr bara låtit dem gå. Dem lärarna tycker jag inte ens är värd en lön på 10.000!! Men dessa lärare anställs ändå för att det är brist på lärare.
    Själv hade jag i högstadiet helt fantastiska lärare!! Jag ville inte börja gymnasiet bara för att jag ville ha kvar mina lärare. Såna lärare som jag hade borde VERKLIGEN ha högre lön!!

Själv är jag utbildad läkare och allmän kirurg. Har också grymt mycket att göra. Jag vill och kan inte ens skaffa barn för att jag skulle aldrig kunna vara med mitt barn. svårt nog är det att ha ett förhållande när jag börjar tidigt, slutar sen och sen när jag kommer hem har jag fortfarande saker och göra. Elr så är jag så uppskakad över något som har hänt att jag inte kan sova på hela natten. Jag får gå upp vid 4 tiden och kommer inte hem fören klockan är halv tio ibland. Jag kan ibland ha 400 personer i veckan som vill ha sin diagnos ställd, en operation genomförd m.m. Folk blir förbannade för att operationen inte kan genomföras när det när någon annan som måste ha operationssalen mer och snabbare än du. Journaler ska skriv i ton, nya läkare jag ska utbilda och lära vidare. Jag får pengar för vad jag gör men också väldigt, väldigt mycket i köpet som jag gärna skulle slippa.
    Dåliga lärare ska inte få arbeta som lärare, övriga ska ha minst 35 000 kr i månaden. 
  • Cina747
    Tuffen skrev 2013-01-19 15:34:37 följande:
    Dåliga lärare ska inte få arbeta som lärare, övriga ska ha minst 35 000 kr i månaden. 
    Men dem dåliga lärarna får arbeta som lärare ändå!!

• EJL

Cina747: Jag tror vi alla har stött på läkare, lärare, kassapersonal, handläggare med mera som inte förtjänar en krona. När det kommer till lärare så tror jag att yrket behöver få en högre status, bli mer eftertraktat med resultatet att fler söker utbildningen (på betyg OCH intervjuer om man får önska), fler utbildas och att skolorna har fler att välja mellan.

Sedan tror jag att om kommunerna behandlade lärare med respekt, så skulle de bli mer engagerade. En låg lön, Avskedande från höger och vänster på grund av bristande ekonomi, att behandla dem som skit gör ingen glad.

I min kommun har de haft anställningsstopp i år. Men avskedar folk lite hipp som happ. Min sambo är lärare. Just nu har han en klass med elever som ingen annan tar emot, han har under höstterminen lyckats få upp nästan alla till en G-nivå. Han har gjort ett hästjobb med dessa, tidigare oengagerade och skolkande elever. Jag kan bli riktigt upprörd när jag tänker på hur de (kommunen) utnyttjar honom. Jag tycker inte att de förtjänar honom, men han brinner för att motivera och stötta de som har gjort fel val - därför är han lojal mot sin skola och klass.

• LunaLunatic
    Cina747 skrev 2013-01-19 15:27:34 följande:
    Dem har haft svenska lärare som inte kunnat skriva och dem som skitit i eleverna gett dem ett betyg utan att tänka efter elr bara låtit dem gå. 
    Tycker lärare ska kunna hantera penna/tangentbord oavsett om de är svenska eller från ett annat land. Men det kan ju diskuteras vad "skriva" innebär. Måste man publicera en roman, och räcker det då med en halvdassig deckare?
    Låter även konstigt att elever inte får några betyg. 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
Svar på tråden En lärares vardag...OBS! Långt!