• Anonym

Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!

Indianica skrev 2013-01-18 15:02:41 följande:
    Hur konflikträdd är du och vad är du rädd för exakt?

Det är väl er granne som gjort fel, det du ska göra är att prata med dem som får vatten av er ovetande och säga att de måste prata med grannen så han kopplar bort dem omgående eftersom er pump håller på att ge upp! Sedan hur de löser det är inte ditt problem alls. Alltså, de där andra grannarna lär inte blir arga på er, utan på er granne som gjort detta!
    Det är precis det jag är rädd för, att de andra ska bli arga på oss och ge oss skulden på något vis...
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 15:04:51 följande:
    Det är precis det jag är rädd för, att de andra ska bli arga på oss och ge oss skulden på något vis...
    hur?
    det är ju er andra granne som lurat både er och dem!
    hur skulle de kunna lasta er för det??
  • Anonym

TS! 
    Bjud in den första grannen på en fika och fråga honom inte anklaga om han har kopplat på de andra husen på sin vatten tillförsel och ge honom en chans att erkänna . Om han inte erkänner så säg att ni tror att så är läget. Men vare sig han erkänner eller ej så går ni sedan till de andra grannarna och förklara läget att deras vattenförsörjning kommer från eran brunn och det börja tryta med vattnet och att ni kommer att stänga av deras tillförsel vid ett visst datum å så får de fixa vattnet på annat håll. När ni går till de andra grannarna så ordna då ett möte med fika då oxå som en gest .

• Anonym

Ja, ni har rätt, ingen idé att dra ut på det, jag går över och knackar på innan jag fegar ur igenTyst

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 15:21:45 följande:
    Ja, ni har rätt, ingen idé att dra ut på det, jag går över och knackar på innan jag fegar ur igenTyst
    Bra!
    Tala om hur det gick
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 15:04:51 följande:
    Det kommer de självklart göra. De kommer bli asförbannade på er. Dock så kan inte ni stå för all elkostnad och dessutom verkar inte pumpen vara tillräcklig enligt er vvs-kompis för försörjning för 5 hus.

Om vattnet räcker till alla (kommer brunnen sina?) så är det väl inga problem. Dock kanske ny pump måste inköpas (vilket inte ni kan bekosta själva), elen måste bekostas samt ett servitut skrivas. Ett servitut kan ni ta årligt betalt för. Se till att det upprättas av jurist.
  • Anonym

De andra ser det som en önskebrunn Glad

• Anonym

Jag skulle gå till grannarna som inte verkar ha någon koll och bleklaga mig om att vattnet inte räcker. Sen fråga var de får sitt vatten ifrån, som om du vill veta vad du själv har för några alternativ. Då borde de säga att de får vatten från din andra granne. Det kan inte stämma, han får ju vattnet av mig säger du då. Om de har betalat till honom tror jag att de känner sig riktigt lurade och arga på honom men på inte på dig. Sen får ni fixa allt med servitut osv..

Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!