• Molsey

bf oktober 2013???

Nillann01 skrev 2013-04-02 13:02:25 följande:

Vad skönt för er :)
    Jag ska på KUB den 15:e å läääängtat så otroligt mycket över att få se det lilla livet i magen...

Hoppas du samlat tillräckligt med mod å berätta för din chef,bättre han hör det direkt från dig än från andra på ditt jobb!
    Stort lika till :)

Kram

Har inte lyckats ta mig i kragen än, men jag ska... Tack för lyckönskningen!  :)

• Molsey

Ja, de är finurliga de små! Glad Min son känner på magen nästan varje dag (har en rätt så stor kula nu, magen började synas rätt så mycket redan i v. 8... Tror kanske inte att den behöver bli större än sist totalt sett, men den växer definitivt snabbare den här gången. Med sonen kunde jag dölja magen till åtminstone v. 18) och säger att bebisen ska heta Rut! Skrattande Så söt! Han har en bra tjejkompis som heter så och en kompis på dagis med, så jag antar att det är från dessa han har fått det.

• Molsey
    angeldevil skrev 2013-04-11 11:58:26 följande:
    Varit på RUL och allt såg strålande ut. Bebis sparka runt och vinka och sög på tummen. Så söt. Moderkakan låg i bakväg så ja borde känna sparkar snart :)

Härligt att allt såg så bra ut! Gratulerar! Glad Får vänta till i mitten på maj innan vi ska på RUL, men tiden går mycket fortare under den här graviditeten än under min förra upplever jag, så snart är vi förhoppningsvis där! Glad
  • Molsey
    Snusann skrev 2013-04-16 11:51:49 följande:
    Varit på ultraljudet för KUB idag, det visade tyvärr ett foster i stl som v 7 och tyvärr ingen hjärtaktivitet. Nu sitter jag har och har fått ta cytotec och hoppas på att börja blöda ut det. Hinnsäcken var så stor som jag trodde att jag var så graviditeten stämde i övrigt. Andra gången min kropp håller kvar ett dött foster en lång tid, 5 veckor nu och 3 veckor förra gången. Lessamt och trist... Jag hade längtat så!
    Jag lämnar gruppen och önskar er alla lycka till! 

Usch, vad tråkigt att höra. Gråter Beklagar verkligen och hoppas att ni orkar försöka igen och att det går bättre då. Kanske ingen tröst nu, men jag har flera vänner och kollegor som har flera missfall och MA med sig i bagaget, men som idag har flera fullt friska barn. Men, fy, jag blir verkligen ledsen av att läsa ditt inlägg, så ledsen för er skull! Rynkar på näsan Finns väl inget som tröstar precis nu, men jag hoppas verkligen att det går bättre för er nästa gång och försök att hålla i minnet att ni kan ju bli gravida tillsammans - det är ju superstort det! 
  • Molsey

Var på RUL igår och allt såg bra ut! Glad Fick BF den 13:e oktober.

• Molsey

Min erfarenhet av vagn är att det viktigaste är att den är lätt och smidig. Har små, svängbara hjul fram (som givetvis kan låsas) och det har funkat superbra för min del. Bor i stan, men har gått en hel del skogspromenader med den och varit ute i alla väder. Som hon som hjälpte oss i butiken att välja vagn sa: "Små hjul är inte jättebra när det är metervis med snö, men tro mig, då klagar alla - oavsett storlek på hjulen" - vi tog fasta på det när vi valde vagn och som sagt var, det har funkat bra för oss. Har flera kompisar som har haft Emmaljunga till första barnet, men som nu tänker köpa ny vagn till syskonet för att Emmaljunga varit alldeles för tung och klumpig samt tagit stor plats i bilen - men, det är naturligtvis individuellt vad man tycker. För oss var det också viktigt att den var lätt att fälla ihop och inte tog upp hela bagageutrymmet i vår bil.

Vi var på RUL i förra veckan och valde, precis som med sonen, att inte fråga om könet. Dels vill vi att det ska bli en överraskning och så tycker jag att det är mysigt att gå och fundera lite på om det är en flicka eller pojke + att det är kul att höra alla runt omkring en spekulera (alla visste ju att det var en tjej vi väntade förra gången... Tungan ute). Vet också om ett par stycken som fått ett visst besked vid RUL, men blivit mäkta förvånade vid förlossningen när det inte alls kom ut en liten tjej/kille utan precis tvärtemot vad de varit inställda på. Sen tillhör jag dessutom kategorin som inte vill planera alltför mycket i förväg, inte köpa på mig kläder och så innan, jag är väl lite nojjig av mig och av den anledningen ville jag heller inte ta reda på könet. Så, det får bli en överraskning även denna gång!  Glad 

• Molsey
    Lindgren79 skrev 2013-05-24 09:30:06 följande:
    Första barnet är Planerad BF 13/10/13 enligt UL 

Samma här! Fast för min del är edt andra barnet, men samma datum iaf.
  • Molsey

Vi håller på att diskutera det där med uppdelning av föräldraledigheten. Vårt dagis har bara intag i augusti, så barnet som väntas komma i oktober kommer inte att kunna börja förrän i augusti 2015. I och för sig skulle vi inte vilja att det började innan det är 18 månader, så egentligen är det väl inte så illa, men det blir svårt att få föräldradagarna att räcka till. Sonen är född i oktober, så det blev precis likadant med honom och det gick ju bra (men då hade vi iof sig vård av barn i två månader och sparade på så sätt många föräldradagar). Om bebisen kommer i oktober kommer jag att vara hemma till 1/9 nästa år eller till årsskiftet/första februari 2015 typ. Sambon blir hemma fr.o.m. att jag börjar jobba igen fram till augusti 2015. Vi måste verkligen ta nån kväll och sätta oss ned och börja pussla med dagarna, så att vi får klart för oss hur länge de kommer att räcka känner jag.

Än så länge har vi inte förberett något hemma, men igår köpte jag iaf en babymössa (insåg att vi inte hade någon till sonen, han låg ju inne så länge och på neo har de ju bara blöjan på sig) och så ska vi beställa syskonvagn denna vecka. Sen måste vi ta tag i det där med skötbord också och så borde vi gå igenom sonens gamla kläder för att se vilka vi kan/vill återanvända.

Inte så lång tid kvar nu, gå in i v. 33 idag! Glad 

• Molsey

De är ganska hårda på det där med intag bara i augusti tror jag, men får vi inte ihop det på något annat sätt borde de ju "rucka på sina regler" för att hjälpa oss kan man tycka. Det trista med oktoberbarn är att de blir 1,5 år i april och eftersom vi inte vill att barnet börjar innan det är 1,5 år blir det ju så sent på terminen med inskolning i april/maj. Känns som vi riskerar att få skola in på nytt i augusti iaf.
    Sen är det ju så att vi grundar mycket av det här med att inte börja förrän vid 1,5 års ålder på erfarenheterna med vår son (han började krypa vid 11 månader och gick först "ordentligt" i maj/juni när han alltså var 19 eller 20 månader gammal. Han började säga ett fåtal enstaka ord nu i början på året och talet har egentligen lossnat nu under sommaren (det börjar komma treordsmeningar) och han fyller 3 år i oktober), men den här bebisen behöver ju inte alls fungera som honom. Den kanske börjar gå och tala betydligt tidigare och då kommer det säkert att kännas mer naturligt med en tidigare inskolning. Jag ska kolla upp hur hårda de är med intag i augusti och se om det går att ev. låta barnet börja vid en annan tidpunkt på året. Sen är det ju så att Pappan gärna vill vara hemma länge också och jag vill amma länge, så ganska länge blir nog barnet hemma hur som helst skulle jag tro - bara vi får dagarna att räcka till! Glad

• Molsey

Jag känner verkligen igen det där med att inte helt ha greppat situationen - upplever samma känsla nu fastän jag väntar mitt andra barn! Kan inte förstå att vi inom några veckor kommer att vara stycken i familjen om allt går bra! Jättesvårt att greppa... Men, jag är inte orolig, det faller på plats när det behöver göra det.

Födde mitt första barn åtta veckor för tidigt och vi hade inte förberett oss alls. Föräldrautbildningen hade inte börjat, så den missade vi helt, vi hade inte hunnit göra något hemma eller packa någon BB-väska - och allt löste sig fantastiskt bra ändå. Man inser att man egentligen inte måste göra nåt innan, men man kanske vill det. Det enda vi hade gjort var att beställa vagnen, men den blev försenad och det slutade med att vi fick låna en av sjukhuset - så, det löste sig det med.

Jag tror att vi alla är olika och att det är alltså är helt normalt att känna sig nästan för lugn - ta tillvara på det istället. Jag tror att det är bra att känna sig lugn och inte stressa upp sig!

• Molsey

Hej!

Vintern 2010 var riktigt kall med mycket snö och så. Vår son är för tidigt född, men de sade ändå till oss på sjukhuset att det är bättre för honom att vara ute och få frisk luft än att sitta inne även om det är riktigt kallt ute. Så, jag var ute och gick varenda dag, vissa dagar blev det såklart kortare promenader än andra - men, det var nog egentligen jag som led mer av kylan än vad han gjorde. Det blir riktigt varmt i vagnen! Jag hade en lammullspläd i botten, en vinteråkpåse och sonen hade på sig en vanlig fleeceoverall från H&M - tror aldrig att han frös, han var alltid varm och go när man plockade upp honom. Om man vill ha extra varmt i vagnen är ett tips som jag fick att lägga tidningar underst, de isolerar tydligen bra.

Har BF den 13/10 och har gått upp ca 10-12 kg hittills.

Under barnets iaf första år blev jag rekommenderad att tvätta alla nyinköpta kläder innan jag lät bebisen ha dem på sig och att alltid tvätta i parfymfritt/väldigt milt tvätt- och sköljmedel. Vi har använt märket Neutral och det har funkat bra.

• Molsey
    Jessrosengren skrev 2013-09-05 12:18:03 följande:
    Hej. BF 24 oktober för oss :) första gången jag är här inne :) vi väntar vårt andra barn och det blir tätt mellan dem, första sonen är född 17 juli förra året så blir ca 15 månader mellan dem. Spännande som bara den :D

Välkommen hit! Glad
Svar på tråden bf oktober 2013???