• Anonym (suck)

Då var helvetet igång igen

En del har följt mig tidigare, men för att göra en lång historia kort. Jag är ensamstående efter att ha blivit utnyttjad av sonens biopappa och hans familj. Biofarmor har jagat och terroriserat oss sen sonen var ca ett halvår. Ingen av dem har träffat sonen.

Har haft möten och kontakt på fr till och från. Idag kom det brev att jag fått en kontaktperson och att umgänge ska ske från mars. Skulle varit ett möte under hösten med socialstyrelsen, men jag har inte fått papper eller info om detta. Brevet idag blev därför en chock.

Sonen är i en känslig period, bara jag som duger. Kan inte ens lämna på dagis om det  inte är ordinarie personal på plats. Ska han nu bli tvingad att lära känna ytterligare en ny person, bara för att biofarmor har bråttom??

Möte är bokat utan att ens fråga mig om jag kan då. De har tydligen försökt ringa - på ett nummer som är 2år gammalt (!!) trots att de fått mitt nummer flera gånger.

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Då var helvetet igång igen
  • Anonym (suck)

Någon som är insatt som kan ge mig mer råd?

Ska man prata med en advokat eller en jurist? Vad är skillnaden? 

• Anonym (*)
    Anonym (suck) skrev 2013-01-17 22:27:37 följande:
    Någon som är insatt som kan ge mig mer råd?

Ska man prata med en advokat eller en jurist? Vad är skillnaden? 

Andas. Låt barnet lära känna sin släkt.

Såtillvida de inte är tjuvar, narkomaner, alkoholister, socialbidragstagare, missanpassade, kriminella - utan vanliga människor.
  • hangonasec
    Anonym (??) skrev 2013-01-17 20:22:52 följande:
    Men Socialstyrelsen har ingen beslutanderätt i umgängesfrågor, det borde vara Tingsrätten som tar beslut. Familjerätten kan enbart ge rekommendationer, men det är inget tvingande. Om jag inte är helt fel ute.
  • Anonym (suck)

Anonym* - Om du visste vilka dessa människor var, så skulle inte du heller vilja att ett barn var i närheten av dem.

Ni som inte kan komma med råd och tips som kan hjälpa mig har inget här att göra.

INSE att det INTE alltid är det bästa för ett barn att ha kontakt med alla biosläktingar!! 

• Anonym (*)
    Anonym (suck) skrev 2013-01-17 22:38:39 följande:
    Anonym* - Om du visste vilka dessa människor var, så skulle inte du heller vilja att ett barn var i närheten av dem.

Ni som inte kan komma med råd och tips som kan hjälpa mig har inget här att göra.

INSE att det INTE alltid är det bästa för ett barn att ha kontakt med alla biosläktingar!! 
    Nej. det kan jag inte inse.
  • Anonym (suck)

Får man fråga varför?

• Anonym

Min erfarenhet säger att har man den inställningen som du har ts till ditt barns släkt samt att pappan inte har ug, då får nån annan o släkten rätt till ug bara för att barnet skall få chans att lära känna sin släkt utan att påverkas. Så försök tona ner dig och se barnets bästa för oavsett vad de gjort, sagt eller tyckt om dig så är det inte säkert det blir så med barnet. Och vill du inte ge ditt barn det bösta möjliga för att den ska känna sig hel som människa?

• Anonym (suck)

Min följdfråga då är,. Vad har ett så litet barn för utbyte av att träffa en helt okänd människa? Som dessutom sitter och pratar skit om mig som mamma? 

Varför är det så många som tror att barnets bästa är att träffa sin biosläkt? Barnet kommer ju så småningom att få veta sitt ursprung ändå, och kan då själv avgöra. (när barnet är tillräckligt gammal för att kunna förstå, kanske 5-6år)

• Anonym
    Anonym (suck) skrev 2013-01-18 10:05:44 följande:
    Min följdfråga då är,. Vad har ett så litet barn för utbyte av att träffa en helt okänd människa? Som dessutom sitter och pratar skit om mig som mamma?  Varför är det så många som tror att barnets bästa är att träffa sin biosläkt? Barnet kommer ju så småningom att få veta sitt ursprung ändå, och kan då själv avgöra. (när barnet är tillräckligt gammal för att kunna förstå, kanske 5-6år)  

Jo men att låta barn vänta med att träffa biosläkt tills den är 5-6 år som du föreslår gör att det tar ännu längre tid för barnet att bilda sin uppfattning om dem och i den åldern är de mer påverkar för skitsnack så du vinner mycket på för barnets skull att låta kontakten komma redan nu när den inte fattar innebörden av vad som sägs. Sen rent så vet du inte om de snackar skit om dig när barnet är med heller och ska man dra det riktigt hårt så gör du det omvänt här och kanske talesättet "som man känner sig själv-känner man andra" stämmer
  • Anonym (suck)

Vid den åldern går det att prata med ett barn, och barnet kan själv återberätta vad som händer.

Nej, jag vet inte om hon kommer prata skit inför barnet, men så väl känner jag henne så antagligen kommer hon göra det.

Vad jag skriver helt anonymt på ett forum spelar väl ingen större roll, då ingen av de inblandade påverkas? Eller? 

Svar på tråden Då var helvetet igång igen