Inlägg från: Anonym (suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (suck)

Då var helvetet igång igen

En del har följt mig tidigare, men för att göra en lång historia kort. Jag är ensamstående efter att ha blivit utnyttjad av sonens biopappa och hans familj. Biofarmor har jagat och terroriserat oss sen sonen var ca ett halvår. Ingen av dem har träffat sonen.

Har haft möten och kontakt på fr till och från. Idag kom det brev att jag fått en kontaktperson och att umgänge ska ske från mars. Skulle varit ett möte under hösten med socialstyrelsen, men jag har inte fått papper eller info om detta. Brevet idag blev därför en chock.

Sonen är i en känslig period, bara jag som duger. Kan inte ens lämna på dagis om det  inte är ordinarie personal på plats. Ska han nu bli tvingad att lära känna ytterligare en ny person, bara för att biofarmor har bråttom??

Möte är bokat utan att ens fråga mig om jag kan då. De har tydligen försökt ringa - på ett nummer som är 2år gammalt (!!) trots att de fått mitt nummer flera gånger.

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Då var helvetet igång igen
  • Anonym (suck)

Nej biopappan är inte alls intresserad. Det är biofarmor det handlar om.

Och nej, jag anser inte att han ska behöva lära känna den häxan. 

• Anonym (suck)

Enligt brevet jag fått hem idag, ja. Jag har inte fått varit med och påverkat nånting eftersom jag inte fick meddelande om när mötet i höstas var. Trots att jag skulle fått vara med, just för att kunna påverka

• Anonym (suck)

Vet inte om det är fr själva eller om det blev beslutat något på mötet med socialstyrelsen.

Enl infon jag fick av fr sist jag var där (ett halvår sen) så är det tydligen ganska vanligt att mor och farföräldrar får umgänge i rätten. 

• Anonym (suck)

Vet inte så mycket mer då de hade stängt när jag fick posten idag :( 

• Anonym (suck)

Jag har ingen aning. Har riktigt ont i magen. Hoppas jag får tag på dem imorgon

• Anonym (suck)

Någon som är insatt som kan ge mig mer råd?

Ska man prata med en advokat eller en jurist? Vad är skillnaden? 

• Anonym (suck)

Anonym* - Om du visste vilka dessa människor var, så skulle inte du heller vilja att ett barn var i närheten av dem.

Ni som inte kan komma med råd och tips som kan hjälpa mig har inget här att göra.

INSE att det INTE alltid är det bästa för ett barn att ha kontakt med alla biosläktingar!! 

• Anonym (suck)

Får man fråga varför?

• Anonym (suck)

Min följdfråga då är,. Vad har ett så litet barn för utbyte av att träffa en helt okänd människa? Som dessutom sitter och pratar skit om mig som mamma? 

Varför är det så många som tror att barnets bästa är att träffa sin biosläkt? Barnet kommer ju så småningom att få veta sitt ursprung ändå, och kan då själv avgöra. (när barnet är tillräckligt gammal för att kunna förstå, kanske 5-6år)

• Anonym (suck)

Vid den åldern går det att prata med ett barn, och barnet kan själv återberätta vad som händer.

Nej, jag vet inte om hon kommer prata skit inför barnet, men så väl känner jag henne så antagligen kommer hon göra det.

Vad jag skriver helt anonymt på ett forum spelar väl ingen större roll, då ingen av de inblandade påverkas? Eller? 

• Anonym (suck)

Ja kontaktperson finns (sägs det), men känns inget bra ändå.

Efter alla möten jag haft med fr så kan jag säga att de ser inte alls allt från barnets perspektiv, tyvärr.

Nej, har aldrig sagt att jag ska fråga ut barnet om umgänge. Det är väldigt stor skillnad på att fråga ut och att bara ställa den enkla frågan, "vad har ni gjort" och så får barnet själv berätta.

Barnet kan prata lite idag, men förstår otroligt mycket, så jo risken finns. 

• Anonym (suck)

Tack! För att det finns någon som förstår.

Har tänkt tanken på att sticka, men har ju hört att man kan förlora vårdnaden om man gör så :(

Men, jag har kontaktat en jurist nu. 

• Anonym (suck)

Ingen domstol har gjort något beslut om umgänge. Detta är endast familjerätten.

Inget umgänge har heller skett.
    Kontaktpersonen har jag inte träffat alls 

• Anonym (suck)

Ja, har pratat med en jurist under em och denne sa att om det inte känns bra och lämpligt för barnet så skulle jag säga nej. Det finns fall där farföräldrar blivit beviljade umgänge, men då har det funnits umgänge innan. Så hon tyckte att jag inte hade något att förlora på att ta det till rätten. Blir hon tilldömd umgänge så skulle det inte bli mer än vad familjerätten försöker få mig att gå med på nu.

• Anonym (suck)
    Anonym (**) skrev 2013-01-19 07:42:19 följande:
    Jag har själv varit med om ett barn som blev "påtvingad" ug med morförälder som hade historia av alkoholism och dessutom slog hon sin dotter genom hela uppväxten. Den dottern har bland annat fått höra flera gånger som liten "jag skulle ha slagit dig i väggen då du var baby, så skulle jag sluppit dig"
    Trots detta fick mormodern ug med barnbarnet. VAR fanns "barnets bästa" i det sammanhanget tycker du? Med detta vill jag säga, att det är flera flera gånger då ug bestäms av tingsrätter, socialtjänster m.m. utan att de överhuvudtaget fattar vad de håller på med, och utan att de överhuvudtaget fattar vad de utsätter barnet i fråga för!
    Föräldrarna blir överkörda och ingen lyssnar på dem! Och vem är det egentligen som känner mor och far föräldrar bäst, om inte BARNETS FÖRÄLDRAR???
    Precis, det är långt ifrån alltid som fr, tingsrätt osv faktiskt ser vad som är barnets bästa. 

Och, som förälder så känner man ju mor och farföräldrar bättre än en person som bara fått höra vad denne berättat om sig själv.
    I mitt fall så är biofarmor en manipulativ person, så hon vet precis hur hon ska göra för att få folk att tro på henne. Det spelar ingen roll hur osannolikt det är, det är MÅNGA som gått på hennes lögner, trots att det varit uppenbart att det inte är så. Så att berätta en snyfthistoria för fr om att hon, som är en sån bra person, inte ska få träffa sitt barnbarn - var antagligen en ganska simpel grej för henne.
    Har försökt att tala om för fr att hon är sån, men de bara viftar bort det. Alltså har hon ju lyckats att få dem att tro på henne.
  • Anonym (suck)

Då har jag varit och pratat med fr. Snacka om tröga människor! Vad man än sa så försökte de tolka det fel, trots att vi var övertydliga. 
    De visste inte alls hur de skulle gå vidare. Biofarmor har tydligen ringt och tjatat och gnällt flera gånger.
    De satt och försökte nästan skrämma till sig ett medgivande till umgänge.

Suck.  

Svar på tråden Då var helvetet igång igen