• Anonym (suck)

Då var helvetet igång igen

En del har följt mig tidigare, men för att göra en lång historia kort. Jag är ensamstående efter att ha blivit utnyttjad av sonens biopappa och hans familj. Biofarmor har jagat och terroriserat oss sen sonen var ca ett halvår. Ingen av dem har träffat sonen.

Har haft möten och kontakt på fr till och från. Idag kom det brev att jag fått en kontaktperson och att umgänge ska ske från mars. Skulle varit ett möte under hösten med socialstyrelsen, men jag har inte fått papper eller info om detta. Brevet idag blev därför en chock.

Sonen är i en känslig period, bara jag som duger. Kan inte ens lämna på dagis om det  inte är ordinarie personal på plats. Ska han nu bli tvingad att lära känna ytterligare en ny person, bara för att biofarmor har bråttom??

Möte är bokat utan att ens fråga mig om jag kan då. De har tydligen försökt ringa - på ett nummer som är 2år gammalt (!!) trots att de fått mitt nummer flera gånger.

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Då var helvetet igång igen
  • Tow2Mater

Han blir 'tvingad' att lära känna sin pappa nu eftersom du inte sett till att han fått lära känna honom långt tidigare!

• Anonym (suck)

Nej biopappan är inte alls intresserad. Det är biofarmor det handlar om.

Och nej, jag anser inte att han ska behöva lära känna den häxan. 

• Anonym (??)

Men vem har tagit beslutet om att farmor ska få umgängesrätt? Måste inte det beslutas i domstol? Så familjerätten har inte möjlighet att ta ett sånt beslut.

• Anonym (suck)

Enligt brevet jag fått hem idag, ja. Jag har inte fått varit med och påverkat nånting eftersom jag inte fick meddelande om när mötet i höstas var. Trots att jag skulle fått vara med, just för att kunna påverka

• MajaVira

Ta kontakt med en familjejurist för att få hjälp med detta, normalt sett brukar mor- och farföräldrar inte få umgängesrätt. Så frågan är om detta är en rekommendation från familjerätten eller ett giltigt beslut om umgängesrätt.

• Anonym (suck)

Vet inte om det är fr själva eller om det blev beslutat något på mötet med socialstyrelsen.

Enl infon jag fick av fr sist jag var där (ett halvår sen) så är det tydligen ganska vanligt att mor och farföräldrar får umgänge i rätten. 

• Anonym (suck)

Vet inte så mycket mer då de hade stängt när jag fick posten idag :( 

• Anonym (??)

Men Socialstyrelsen har ingen beslutanderätt i umgängesfrågor, det borde vara Tingsrätten som tar beslut. Familjerätten kan enbart ge rekommendationer, men det är inget tvingande. Om jag inte är helt fel ute.

• Anonym (suck)

Jag har ingen aning. Har riktigt ont i magen. Hoppas jag får tag på dem imorgon

Svar på tråden Då var helvetet igång igen