• Miniängel

ammande föräldrar, se hit =)

Jag har en dotter som är 5 veckor gammal. Sedan dagarna kring jul så helammar jag henne.

Nu undrar jag hur ofta och hur lång tid vid varje tillfälle som ni ammar era små bebisar?

Även "hur" ni gör? Hur ni sitter/ligger? Rapar ni dem mitt i amningen? Ammar ni ett bröst eller byter ni och ammar lika lång tid på varje?

Hittils så har jag ammat henne ungefär lika lång tid på varje bröst, vilket väl inte är bra med tanke på att den sista mjölken är fetare. (men hon har gått upp fint i vikt i alla fall) 

Hon ammar med 1,5-4 timmars intervall och mellan 20-50 minuter/ gång.

Många frågor, men skulle vara intressant att se hur ni andra gör. Just nu handlar ju dagarna mest om att amma, så man funderar ju en del....  

• Svar på tråden ammande föräldrar, se hit =)
  • Natulcien

Nu är ju min son drygt 2 år, så jag ammar inte längre. Men jag helammade i 6 månader och delammade tills han var 10,5 månader och han valde att sluta själv.

När han var så liten som din så ammade jag minst varannan timme, ibland gick det bara 1-1,5 timme mellan också. Men det gick aldrig mer än 2 timmar mellan, förutom på natten.
    På natten liggammade jag och samsov, vilket var supersmidigt. På dagarna satt jag i vår skönaste fåtölj med en stor soffkudde under honom. Han somnade ofta i min famn när jag ammade, så då var det bra att sitta skönt eftersom jag kunde bli sittande med honom i famnen alltifrån 20 min till 2 tim. Jag hade alltid IPad, mobil, TV, böcker och vatten inom räckhåll. Glad

Rapade honom gjorde jag aldrig. Det skötte han själv.

Jag ammade från båda brösten första månaden. Då tog ett amningstillfälle 30-45 min.
    Men från ca 1 månad så ammade jag bara ett bröst i taget och alternerade. Runt 2 månader hade han blivit mer effektiv och ammade på ca 10-15 min.

• Sannaslim

Mitt barn är 1år men när hon var så liten så ammades hon varannan var tredje timme. Jag satt i soffan och hade henne uppbullad på kuddar och under min armhåla med benen sk rugbyboll. Tyckte det va bästa stälnning då behövde jag intehålla i henne och kunde göra annat med händerna. På nätterna liggammades det från ca 3mån ålders. Ångrar dock nu att jag inte köpte en amningskudde utan höll på med soffkuddarna jämt. Jag pumpa även lite innan vi gick ut. Tyckte inte det var så smidigt att krångla ut bröstet med alla vinterkläder 20-30ml räckte för att hålla henne nöjd.

• Kardemamma

Låter som du gör precis som de flesta andra :)

Jag helammade min tjej i 7 mån, sedan delamning till ca 10 mån. Hon ville äta minst varannan timma när hon var pytte, sedan var 3:e timme. Jag ammade dock oftast ett bröst i taget, för jag hade väldigt mycket mjölk. Hemma satt vi i soffan, eller låg i sängen. Ångrade också att jag inte hade en ordenlig amningskudde så det ska jag skaffa nu med barn nummer 2.

Rapade henne inte mitt i, försökte ibland men det var sällan det kom något. Det kom oftast av sig själv en stund efter amningen.

Ja, i början känns det som hela livet kretsar kring amningen, men det blir snart rutin.

• MaryCaroline

Under första månaden ammade jag ofta och länge. Ca 1 timme per tillfälle och med  20 min-3 timmar emellan, ofta bara 20 min mellan. Nu är min dotter tre månader och hon äter inte lika ofta och länge, hon verkar äta på ett annat sätt, mer effektivt. I början satt jag bakåtlutad med bebis i famnen. Nu sitter jag mer normalt med amningskudde i knät. Liggammar på natten till hon somnar. Rapning beror på. Släpper hon taget rapar jag henne och fortsätter amma om hon vill ha mer. Annars blir det rapning enbart efteråt. Men sover hon skippas rapningen. Ammar på ett bröst per tillfälle. Det har hänt att det inte räckt, då är det bara att amma även från det andra.

• pmb

Jag har en snabbammare ;) Han är nu 8 månader och har alltid ätit snabbt, max 10-15 minuter, och oftast bara från ena bröstet. Visst hände det att han satt fast längre, på kvällarna kunde vi ligga i soffan och han sög i kanske en halvtimme-40 minuter, men om dagarna åt han snabbt.
    Satt upp ofta i början, men sen gick vi över mer och mer till att ligga då jag tyckte det var lättare. Nu liggammar vi nästan bara. Jag tycker det är svårt att sittamma så det känns naturligt och bekvämt, och han är lätt distraherad så han släpper hela tiden och kollar runt.
    Han åt väl i början varannan-var fjärde timme, men idag ammar han varannan till var tredje timme praktiskt taget dygnet runt (trots att han också äter mat). På nätterna är det dock inte så mycket äta som bara snutta lite, han släpper ganska snabbt då...(lagom tills det börjar spruta ;) ). Och han klarar sig längre om vi är iväg, en 4-5 timmar, men är vi i en lugn miljö så visar han att han vill amma var 2-3 timmar.
    Han rapade när han var mindre, men nuförtiden behövs det sällan.  

• Miniängel

Vad skönt det är att höra om era rutiner och erfarenheter kring detta med amning. Då känner jag mig ganska "normal" =) Tror jag ska prova det här med liggamning snart. Fast hon kräks gånska mycket vid många mål, så det kanske blir krångligt om man då ligger ner?

Min lilla tjej är ofta väldigt besvärad precis efter amningen, som om hon har magknip eller liknande. Jag försöker verkligen att inte äta sådant som hon kan reagera negativt på. Det enda jag kan tänka mig som hon kan få ont i magen av (av det jag äter), är yoghurt som jag äter på morgonen plus lite keso.

Lika besvärad blir hon efter en/ett par timmar då hon ska försöka få ut all luft hon har i magen eftersom hon inte rapar något. 

Har ni något tips på att lindra det hela för henne? Inte roligt att se henne ha ont.

Nu de senaste dagarna har jag fått för mig att hon fått större sugbehov utan att vara hungrig. I slutet av amningen ligger hon mest bara vid bröstet och halvsover, när jag då ska ta bröstet från henne så börjar hon snutta igen. Jag har gett henne napp i stället vid dessa tillfällen. Är det dumt gjort tror ni? Borde hon få ligga kvar vid bröstet i stället?

Ha en fin dag allihopa!        

• Josefinasfina

Hej, min lilla grabb är på tisdag 6 veckor. Jag helammar honom och tillfällena har varit med  3 timmars mellanrum  men har blivit lite fler nu. Han brukar vilja äta runt 20 minuter per gång. Jag började med att amma från ett bröst och sedan har det blivit från båda. Men vår son kräks ganska mycket så tanken var att han fick i sig för mycket för han att klara av så nu är jag åter igen  på att amma från ett bröst. lite kluven på vad jag ska göra...

Jag sitter upp vid amning, förutom på natten om jag inte orkar och då lyfter jag ut honom ur sitt babynest och liggammar.

Försöker alltid låta han rapa efter över axeln. 

Vi har börjat med sempers magdroppar då han fick kämpa mycket när han ville bajsa samt att han hade mycket gaser. Det har verkligen hjälpt men nu får jag byta bajsblöja väldigt ofta. men skriken vid "bajstillfällena" och vid gaserna har minskat:)

:)

• pmb
    Miniängel skrev 2013-01-17 08:33:07 följande:
    Vad skönt det är att höra om era rutiner och erfarenheter kring detta med amning. Då känner jag mig ganska "normal" =) Tror jag ska prova det här med liggamning snart. Fast hon kräks gånska mycket vid många mål, så det kanske blir krångligt om man då ligger ner?

Min lilla tjej är ofta väldigt besvärad precis efter amningen, som om hon har magknip eller liknande. Jag försöker verkligen att inte äta sådant som hon kan reagera negativt på. Det enda jag kan tänka mig som hon kan få ont i magen av (av det jag äter), är yoghurt som jag äter på morgonen plus lite keso.

Lika besvärad blir hon efter en/ett par timmar då hon ska försöka få ut all luft hon har i magen eftersom hon inte rapar något. 

Har ni något tips på att lindra det hela för henne? Inte roligt att se henne ha ont.

Nu de senaste dagarna har jag fått för mig att hon fått större sugbehov utan att vara hungrig. I slutet av amningen ligger hon mest bara vid bröstet och halvsover, när jag då ska ta bröstet från henne så börjar hon snutta igen. Jag har gett henne napp i stället vid dessa tillfällen. Är det dumt gjort tror ni? Borde hon få ligga kvar vid bröstet i stället?

Ha en fin dag allihopa!        
    Vet inte om jag har några tips på gaserna, jag antar att det säkert kan vara en mognadsfråga eftersom det är så många barn som verkar ha lite problem med gaser. Kanske att man bara behöver försöka lindra tills magen är mer van eller vad man ska säga). Har ni testat magmassage/kolikmassage? Många som tycker att det hjälper. Sök på youtube så får du se hur det går till, gör det några gånger om dagen, men inte för nära efter amning eftersom magen då är full.

Ang det sista där...hon tycker nog att det är mysigt att ligga och slumra med bröstet i munnen. Man märker ju om dom äter genom att dom sväljer då, ligger dom bara och myser så suger dom och låter bli att suga om vartannat. Testa att ta ut bröstet ur munnen när hon inte sugit på ett tag. Kan ju vara jobbigt att ligga kvar om hon ska sova men samtidigt...om du ligger bra så passa på och ligg kvar och vila :) Och kom ihåg hur mysigt det är ;)
  • Miniängel
    Josefinasfina skrev 2013-01-18 07:42:02 följande:
    Hej, min lilla grabb är på tisdag 6 veckor. Jag helammar honom och tillfällena har varit med  3 timmars mellanrum  men har blivit lite fler nu. Han brukar vilja äta runt 20 minuter per gång. Jag började med att amma från ett bröst och sedan har det blivit från båda. Men vår son kräks ganska mycket så tanken var att han fick i sig för mycket för han att klara av så nu är jag åter igen  på att amma från ett bröst. lite kluven på vad jag ska göra...

Jag sitter upp vid amning, förutom på natten om jag inte orkar och då lyfter jag ut honom ur sitt babynest och liggammar.

Försöker alltid låta han rapa efter över axeln. 

Vi har börjat med sempers magdroppar då han fick kämpa mycket när han ville bajsa samt att han hade mycket gaser. Det har verkligen hjälpt men nu får jag byta bajsblöja väldigt ofta. men skriken vid "bajstillfällena" och vid gaserna har minskat:)

:)

Vår tjej kräks också ofta när hon ätit. Har aldrig tänkt tanken att begränsa hur mycket hon får i sig genom att bara amma från ett bröst. Men det kanske vore något att testa. Har du provat det nu? Och hur har det i så fall fungerat?

Så sempers droppar har fungerat för er. Det kanske jag skulle prova, för vår tjj har också mycket gaser. Fick rådet fran BVC att testa minifom droppar. Började med dem igår, så än har jag inte märkt någon effekt. Det vore så skönt om jag också kunde få slippa höra skrik när det är dags att bajsa =) Och ofta så gör det att hon vaknar och inte somnar om igen... 
    En önska som blev sann
  • Miniängel
    pmb skrev 2013-01-18 10:07:24 följande:
    Vet inte om jag har några tips på gaserna, jag antar att det säkert kan vara en mognadsfråga eftersom det är så många barn som verkar ha lite problem med gaser. Kanske att man bara behöver försöka lindra tills magen är mer van eller vad man ska säga). Har ni testat magmassage/kolikmassage? Många som tycker att det hjälper. Sök på youtube så får du se hur det går till, gör det några gånger om dagen, men inte för nära efter amning eftersom magen då är full.

Ang det sista där...hon tycker nog att det är mysigt att ligga och slumra med bröstet i munnen. Man märker ju om dom äter genom att dom sväljer då, ligger dom bara och myser så suger dom och låter bli att suga om vartannat. Testa att ta ut bröstet ur munnen när hon inte sugit på ett tag. Kan ju vara jobbigt att ligga kvar om hon ska sova men samtidigt...om du ligger bra så passa på och ligg kvar och vila :) Och kom ihåg hur mysigt det är ;)

Det är mycket möjligt att det kan vara magen som behöver mogna, kan ju hoppas på det i alla fall. Magmassage har jag inte testat, har inte riktigt förstått hur man gör, men youtube var ett bra tips, det ska jag kolla direkt!

Vad gäller hennes slumrande vid bröstet så ska jag göra som du skrev. =) Visst det är väldigt mysigt att ha henne vid bröstet, men ibland orkar man inte =) 
    En önskan som blev sann
  • Miniängel

Det var några som rekommenderade amningskudde. Vilken har ni använt? Alltså vilken storlek, för det finns ju några att välja mellan. Tror jag ska införskaffa en sådan, det kommer ju bli några fler amningstillfällen innan vi är färdiga med den biten ;)

En önska som blev sann
  • Tygtiiger

Första barnet ammade i en timme i taget, fyrtio minuter på ena sidan, släppte, rapades, lades till på andra sidan och åt i tjugo minuter till. Dötråkigt. Men effektivt, sedan höll han sig i tre timmar och åt igen. 

Andra barnet åt i 15 - 20 minuter, ibland ett, ibland två bröst, och med 1 - 3 timmars mellanrum beroende på humör.

Båda mår bra. Och jag lärde mig liggamma när stora var två månader, halleluja för att kunna amma och halvsova nattetid!  

Krupke, we've got problems of our own!
  • Takex

Min son är snart 4 månader och behöver inte rapas mer men innan satte jag honom upp i mitt knä, stödde honom med handen och dunkade ryggen försiktigt, men rapade honom aldrig om han somnat, i hans fall fungerade det bra.

Jag ammar när han är hungrig. När han var liten såg jag det på sökreflexen men nu hör jag det på hur han gråter. Men det blir var 3-4:e timme och vi har lite rutin på det så oftast behöver han inte säga till själv.

Innan läggdags, om han vaknar på natten (nu när han går igenom en tillväxtfas vaknar han en gång) och på morgonen när jag fortfarande sover så liggammar jag. Under dagen sitt-står-går ammar jag :P

Den feta mjölken kommer väldigt fort hos mig, tror inte man behöver amma i en timme på endast ett bröst för att få den, "i slutet av amningen" får det att låta som något svårt att komma åt när det nog oftast inte är det eftersom de flesta ammade barn är nöjda och går upp i vikt. Jag klämmer på båda tuttarna innan och tar det som är störst, helt ärligt mycket för att slippa gå med en À och en C kupa :P

Jag ammar tills han släpper/somnar och släpper. Mellan 10-20 min, tycker han äter rätt snabbt.

Jag hade mycket tankar i början men nu tänker jag inte alls, langar bara fram mjölkfabrikerna när det behövs :3

Lycka till!

• Miniängel

Tack för era svar.
    Ska verkligen föraöka lära mig, eller oss att liggamma. Det verkar vara väldigt smidigt. 

Nu har vår tjej kommit  upp i bra tempo när hon äter och går sällan över 20 minuter/gång, vilket är väldigt skönt!

Ha det gott! :)     

En önska som blev sann
Svar på tråden ammande föräldrar, se hit =)