Miniängel skrev 2013-01-17 08:33:07 följande:
Vad skönt det är att höra om era rutiner och erfarenheter kring detta med amning. Då känner jag mig ganska "normal" =) Tror jag ska prova det här med liggamning snart. Fast hon kräks gånska mycket vid många mål, så det kanske blir krångligt om man då ligger ner?
Min lilla tjej är ofta väldigt besvärad precis efter amningen, som om hon har magknip eller liknande. Jag försöker verkligen att inte äta sådant som hon kan reagera negativt på. Det enda jag kan tänka mig som hon kan få ont i magen av (av det jag äter), är yoghurt som jag äter på morgonen plus lite keso.
Lika besvärad blir hon efter en/ett par timmar då hon ska försöka få ut all luft hon har i magen eftersom hon inte rapar något.
Har ni något tips på att lindra det hela för henne? Inte roligt att se henne ha ont.
Nu de senaste dagarna har jag fått för mig att hon fått större sugbehov utan att vara hungrig. I slutet av amningen ligger hon mest bara vid bröstet och halvsover, när jag då ska ta bröstet från henne så börjar hon snutta igen. Jag har gett henne napp i stället vid dessa tillfällen. Är det dumt gjort tror ni? Borde hon få ligga kvar vid bröstet i stället?
Ha en fin dag allihopa!
Vet inte om jag har några tips på gaserna, jag antar att det säkert kan vara en mognadsfråga eftersom det är så många barn som verkar ha lite problem med gaser. Kanske att man bara behöver försöka lindra tills magen är mer van eller vad man ska säga). Har ni testat magmassage/kolikmassage? Många som tycker att det hjälper. Sök på youtube så får du se hur det går till, gör det några gånger om dagen, men inte för nära efter amning eftersom magen då är full.
Ang det sista där...hon tycker nog att det är mysigt att ligga och slumra med bröstet i munnen. Man märker ju om dom äter genom att dom sväljer då, ligger dom bara och myser så suger dom och låter bli att suga om vartannat. Testa att ta ut bröstet ur munnen när hon inte sugit på ett tag. Kan ju vara jobbigt att ligga kvar om hon ska sova men samtidigt...om du ligger bra så passa på och ligg kvar och vila :) Och kom ihåg hur mysigt det är ;)