Byta föräldraledighet efter 6 mån - hur gjorde ni?
Vi bytte först vid 9 månader men hade nog gjort precis samma om det var vid 6 månader. Men sätt inget i sten innan du vet hur det blir med amningen. Man rekommenderar ju helamning i 6 månader och sedan bara smakisar. Min dotter äter fortfarande vid snart 10 månader bara 2-3 riktiga mål mat, resten ersättning. Vid 6 månader åt hon inget fullt mål så hade jag ammat hade det inte fungerat att byta just då.
Vi var hemma 1 månad tillsammans vid födseln så att vi båda kom in i rollen.
Under tiden jag var föräldraledig själv (7,5 mån) så tog min man tiden från det att han kom hem och sedan nattningen. (Jag lagade istället mat då). På helgerna hade vi varsin dag och natt.
Vi hade sedan nästan 1 månad hemma tillsammans då min man tog merparten av ansvaret på dagen och sov mycket med henne.
Nu jobbar jag och då är rollerna ombytta så jag leker, matar och nattar efter jobbet.
Jag tror att det är viktigt att båda föräldrarna är delaktiga och investerar ganska mycket tid i barnet från start så att det blir tryggt att byta.
Själva bytet har inte varit något problem alls för oss än så länge. Hon är precis lika glad som innan oavsett vem av oss som är med henne. Jag har hört om vänner som har blivit "straffade" av barnen när de har börjat arbeta. Så glad att jag har sluppit det än så länge.