• Lina Arvid

Byta föräldraledighet efter 6 mån - hur gjorde ni?

Hej!
    Jag och min sambo ska få vårt första barn i sommar! Det ska bli jätteroligt!
    Vi funderar nu på hur vi ska lägga upp föräldraledigheten. Ett alternativ är att jag är hemma 6 mån, sedan min sambo i 6 mån, sedan byter vi igen, osv.
    Är det någon som har erfarenhet av detta upplägg? Positivt eller negativt?
    Hur fungerade det rent praktiskt? Känslomässigt? Har ni tips?

Tack på förhand!

Lina 

• Svar på tråden Byta föräldraledighet efter 6 mån - hur gjorde ni?
  • skogsvitter

Har ingen erfarenhet av just ett sådant upplägg och de flesta jag vet har bytt senare än så, men ett råd är att vara hemma gemensamt en period först innan själva skiftet. Åtminstone någon månad eller två, så att skiftet sker gradvis. Annars anser jag att det inte alls är sunt att den primära anknytningspersonen plötsligt börjar vara borta hela dagarna, det blir en extremt påfrestande situation för bebisen som orsakar kraftig oro och separationsångest. Det är jätteviktigt tycker jag att man gör övergången smidig så att bebisen verkligen har knutit an till den andra föräldern innan man byter.

• Kraken

Jag har varit hemma de 6 första månaderna och nu jobbar vi båda 50 % (sen 2 veckor tillbaka). Det funkar jättebra, man får det bästa av båda världarna. Dock kommer min man inte att få vara hemma 100 % någon särskilt lång tid pga att jag pendlar ganska långt. Men, 50 % kan jag varmt rekommendera, i efterhand är det vad jag skulle vilja ha gjort med det äldre barnet också, istället för att vara hemma läänge och sen rivstarta med fulltid på jobbet.

• hannis

Med första barnet bytte vi vid 10 månader. Vi hade tänkt att byta vid 6 månader men då helammade jag fortfarande och barnet var ej intresserad av fast föda så vi sköt upp bytet.

Det var tufft att byta rakt av för oss alla. Sonen saknade mig, jag saknade sonen och mannen kändes sig frustrerad och ledsen över att inte räcka till för sitt barn som bara ville ha sin mamma. Jag hade nog hellre velat köra 50/50 en period först med facit i hand.

Med nästa barn kommer jag vara hemma på heltid i 10-12 månader och därefter delar vi resten av ledigheten 50/50.) Vi har tänk att vara hemma tills barnet blir 2 år.) Tror att det kommer passa oss bättre och definitivt vara bättre för barnet på detta sättet. Nackdelen bli att mannen inte får någon sammanhängande ledighet men han tar barnen så mycket ändå själv eftersom jag jobba kvällar och helger så det spelar nog inte så stor roll tror jag.

Visar det sig att detta barnet blir mindre mammigt eller slutar amma tidigare kommer vi dock att börja dela 50/50 tidigare.

• Egendomligt

Rent spontant tänker jag att det hade inte fungerat för oss just för amningen. Om man helammar till sex månader som rekommenderat, och sedan börjar med smakportioner så är bröstmjölk fortfarande huvudfödan och då blir det mycket att pumpa ur. Om barnet äter ersättning är det ju en annan sak...

• Pralina 81

Vi bytte vid 9 månader och det gick jättebra. Pappan hade semester 1 månad innan bytet så dottern hade knutit an bra till honom. Vid 6 månader hade det varit alldeles för tidigt för oss och amningen hade nog inte funkat då.

• Bling1975

Vi bytte först vid 9 månader men hade nog gjort precis samma om det var vid 6 månader. Men sätt inget i sten innan du vet hur det blir med amningen. Man rekommenderar ju helamning i 6 månader och sedan bara smakisar. Min dotter äter fortfarande vid snart 10 månader bara 2-3 riktiga mål mat, resten ersättning. Vid 6 månader åt hon inget fullt mål så hade jag ammat hade det inte fungerat att byta just då.

Vi var hemma 1 månad tillsammans vid födseln så att vi båda kom in i rollen.
    Under tiden jag var föräldraledig själv (7,5 mån) så tog min man tiden från det att han kom hem och sedan nattningen. (Jag lagade istället mat då). På helgerna hade vi varsin dag och natt.
    Vi hade sedan nästan 1 månad hemma tillsammans då min man tog merparten av ansvaret på dagen och sov mycket med henne.
    Nu jobbar jag och då är rollerna ombytta så jag leker, matar och nattar efter jobbet.

Jag tror att det är viktigt att båda föräldrarna är delaktiga och investerar ganska mycket tid i barnet från start så att det blir tryggt att byta.

Själva bytet har inte varit något problem alls för oss än så länge. Hon är precis lika glad som innan oavsett vem av oss som är med henne. Jag har hört om vänner som har blivit "straffade" av barnen när de har börjat arbeta. Så glad att jag har sluppit det än så länge.

• Alexi

Jag tyckte personligen att det var väldigt skönt med en lång, sammanhängande ledighet. Men det beror väl på hur mycket man längtar tillbaks till jobbet också. Utifrån amningsperspektiv hade aldrig 6 månader funkat med andra barnet, jag helammade nästan till 9 mån. Sen ska man också inse att första månaderna med bebis kan vara rätt jobbiga, då kanske det inte är jättekul att börja jobba precis när man börjat få styrsel på tillvaron.

Vi har bytt vid 14 respektive 13 månader (maken var hemma 7 respektive 9 månader).

• Lina Arvid

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. 
    Förhoppningsvis kommer bebisen att ha anknutit till sin pappa innan bytet sker så bebisen inte kommer att känna sig orolig. Pappan kommer ju självklart att ha spenderat mycket tid med barnet innan bytet sker också. 
    Själv pluggar jag så jag kommer ju inte att vara borta hemifrån 100%. Just därför känns det som det kan fungera ganska bra.  

• Bling1975

Om du pluggar kan det fungera utmärkt även med amning om du har en kurs med mycket hemstudier vilket är det vanligaste.

Jag har vänner som har gått tillbaka till studierna redan efter 1-2 månader. Under de tillfällen som det har varit föreläsningar så har bebisen fått urpumpad mjölk på flaska eller ersättning. Hemma har mamman tagit studiepauser för amning. Någon pappa åkte till universitetet en dag i veckjan med bebisen för den dagen hade mamman heldagsarbete i skolan och de tyckte det var svårt att pumpa så mycket så det skulle räcka en hel dag.

• Liverithe

Med första barnet bytte vi efter 6 månader, och jag planerar göra så med 2:an också (han är fem månader nu). För oss har det funkat väldigt bra, men förutsätter förstås att bebisen antingen kommit igång bra med mat eller tar flaska. Att pappan är van vid bebisen förutsätter jag... Så som jag gjorde så trappade jag av amningen under några veckor innan och ammade sedan bara morgon och kväll. Rent känslomässigt tyckte jag det var skönt att komma ur bebisbubblan lite, men nu med andra barnet tror jag det kommer kännas lite svårare. Rent generellt är det förstås toppen att dela på ledigheten, att båda "kan" barnet underlättar så mycket. Lycka till!

Svar på tråden Byta föräldraledighet efter 6 mån - hur gjorde ni?