• hannis

Byta föräldraledighet efter 6 mån - hur gjorde ni?

Med första barnet bytte vi vid 10 månader. Vi hade tänkt att byta vid 6 månader men då helammade jag fortfarande och barnet var ej intresserad av fast föda så vi sköt upp bytet.

Det var tufft att byta rakt av för oss alla. Sonen saknade mig, jag saknade sonen och mannen kändes sig frustrerad och ledsen över att inte räcka till för sitt barn som bara ville ha sin mamma. Jag hade nog hellre velat köra 50/50 en period först med facit i hand.

Med nästa barn kommer jag vara hemma på heltid i 10-12 månader och därefter delar vi resten av ledigheten 50/50.) Vi har tänk att vara hemma tills barnet blir 2 år.) Tror att det kommer passa oss bättre och definitivt vara bättre för barnet på detta sättet. Nackdelen bli att mannen inte får någon sammanhängande ledighet men han tar barnen så mycket ändå själv eftersom jag jobba kvällar och helger så det spelar nog inte så stor roll tror jag.

Visar det sig att detta barnet blir mindre mammigt eller slutar amma tidigare kommer vi dock att börja dela 50/50 tidigare.

Svar på tråden Byta föräldraledighet efter 6 mån - hur gjorde ni?