Inlägg från: pontus1992 |Visa alla inlägg
  • pontus1992

vad anser ni om månggifte?

Ejder skrev 2013-01-22 05:54:24 följande:
    Jag diskuterar gärna men det finns inte så mycket att diskutera när du inte har några fakta som styrker din åsikt. Om det inte finns sakliga skäl för en förändring så görs ingen förändring. 

kom med fakta som visar att biologiska föräldrar är bättre
  • pontus1992
    Ejder skrev 2013-01-22 05:49:42 följande:
    Det är väl upp till mig. Jag är i hegemonisk ställning vare sig du vill eller inte. Ta du ditt regnbågspolygamitrams med någon annan.

fan va du verkar maktgalen..
  • pontus1992
    Wilner skrev 2013-01-22 16:54:24 följande:
    Finns all anledning att vara skeptisk till polygami med andra ord.

?the discomfort of having partnerships between adults dissolve and the resulting emotionaltrauma for children who may have been very attached to a departing partner.? 

har vi läst samma blogg???
  • pontus1992

?The children had more individualized time with adults.?They ?could spend less time in day care because of the flexibility of having multiple parental figures involved in their lives.???the greater diversity of interests available from adult figures helped children foster a wider variety of hobbies and skills.??The children had more individualized time with adults.?They ?could spend less time in day care because of the flexibility of having multiple parental figures involved in their lives.???the greater diversity of interests available from adult figures helped children foster a wider variety of hobbies and skills.??The children had more individualized time with adults.?They ?could spend less time in day care because of the flexibility of having multiple parental figures involved in their lives.???the greater diversity of interests available from adult figures helped children foster a wider variety of hobbies and skills.?

• pontus1992

?The children had more individualized time with adults.?They ?could spend less time in day care because of the flexibility of having multiple parental figures involved in their lives.???the greater diversity of interests available from adult figures helped children foster a wider variety of hobbies and skills.?

• pontus1992

The Perspective of the ChildrenThe children Sheff interviewed were mostly White and middle class. Her impression was that they were ?articulate, thoughtful, intelligent, and secure in their relationships with their parents.? The older children were more aware of being in an unusual family situation than the younger ones, but they were not questioned by school personnel or other students about having multiple parental figures in their lives because so many of the other students did, too (e.g., step-parents, romantic partners of single parents).

• pontus1992
    Wilner skrev 2013-01-22 17:22:04 följande:
    Låter snarare som ett argument för att rekommendera mammor att stanna hemma med barnen.

jaså men nu är det ju barn i polyamorösa förhållanden som blivit intervjuade. och det ser inga nackdelar
  • pontus1992
    Wilner skrev 2013-01-22 17:22:04 följande:
    Låter snarare som ett argument för att rekommendera mammor att stanna hemma med barnen.

var läser du MAMMOR föresten?? Det står FÖRÄLDRAR
  • pontus1992
    Wilner skrev 2013-01-22 17:29:06 följande:
    Du borde lära dig läsa: ?the discomfort of having partnerships between adults dissolve and the resulting emotionaltrauma for children who may have been very attached to a departing partner.?

vem pratar om att de ska skiljas då?
  • pontus1992
    Wilner skrev 2013-01-22 17:29:06 följande:
    Du borde lära dig läsa: ?the discomfort of having partnerships between adults dissolve and the resulting emotionaltrauma for children who may have been very attached to a departing partner.?

du kandke skulle läta dig läsa

?Many of the children reported that their parents? former partners stayed involved in their lives even after the sexual or romantic phase of the partners? relationships to the parents ended
  • pontus1992

jag tycker det är rätt uppbart att denna bloggaren är negativ men allt föräldrar och barn säger är positivt så hon litar inte på undersökningen och hittar på egna konstiga slutsatser. precis som du som säger att denna undersökning bara säger att barn ska vara hemma och inte på dagis.

• pontus1992
    Wilner skrev 2013-01-22 17:48:02 följande:
    Men är ju det den säger. Att det är bättre för barnet att vara hemma med vuxen än på dagis.

vad säger den mer då? att med flera föräldrar så finns det mer chans till att de inte behöver gå på dagis så då borde du vara för polyamorösa förhållanden eftersom jag antar du vill att barn inte ska gå på dagis.
  • pontus1992
    Wilner skrev 2013-01-23 05:59:20 följande:
    När du anser det bör du sluta skriva i tråden.

Personligen är jag av motsatt åsikt. 
    Varför är du emot Månggifte då?? om du ser på bloggen vi har läst bägge två vilka argument fint det till att man inte skulle kunna gifta sig med flera. Utgå endast från den bloggen så kan du ge dina personliga och moraliska åsikter senare.
  • pontus1992
    Wilner skrev 2013-01-23 06:18:10 följande:
    Far, morföräldrar och syskon är mer lämpliga extraföräldrar. De har ett naturligt band till barnen och ger en tryggare miljö.

Men ok alltså förstår inte riktigt var du vill komma. Du anser alltså det är bra för barn att ha fler föräldrar än sina bioföräldrar? Ska dessa far och morföräldrar och vuxna barn (syskon) bo med familjen?
  • pontus1992
    Älskar vintern skrev 2013-01-26 17:59:56 följande:
    Är emot det eftersom jag tycker det är helt sjukt.

Jag tillhör även den skaran som anser att alla  barn har rätt till en mamma och en pappa

(varken mer eller mindre). 

så det borde vara förbjudet att skilja sig alltså?
  • pontus1992
    YummyMami skrev 2013-02-01 08:08:48 följande:
    Jag kan ju inte rösta, vet ju inte om man menar att bara en man får ta flera fruar. Jag röstar absolut ja ifall en kvinna oxå får ta flera män.

varför skulle det betyda att bara män får ha flera? klart att kvinnor får ha fler partners.
  • pontus1992
    P30 skrev 2013-02-01 14:05:23 följande:
    Jobbigt när man hittar FL-trådar med +100 sidor. Jag har läst de första 20 och de sista tio sidorna och skulle vilja sammanfatta det jag har sett hittills:

FÖR Polyäktenskap:

Om människor vill leva tillsammans i konstellationer på grund av att flera älskar fler än en och de inte skadar någon annan bör de få göra det. Ett argument som baseras på vår lagstiftning så som den ser ut idag.

MOT Polyäktenskap:

1. Moralpanik, så har vi aldrig gjort, det är bara okunniga vildar som tillåter månggifte mfl argument som är helt baserade på känslor och inte på fakta.

2. Detta kommer slå hårt mot kvinnor som tvingas in i förhållanden de inte vill (där sanningen är att dessa kvinnor redan tvingas in, fast med sämre lagligt skydd än idag.) Ett känslobaserat argument.

3. Barnen mår dåligt av att leva med andra än sina biologiska föräldrar i en kärnfamiljsstruktur (vilket uppenbarligen inte heller är sant, ännu ett känslobaserat argument.) 

4. Det blir en ekonomisk belastning för samhället (där sanningen är att ju fler singelhushåll som finns, desto större belastning. Ju fler som bidrar i en familj desto mindre belastning för samhället.)

5. Det blir stökigt att komma fram till hur man skall hantera arvsregler. (Detta bör ändå anpassas till den rådande verkligheten mer seriell monogami, flera barnkullar med flera partners inom och utanför äktenskap och att så mycket som 10% av dagens barn har en annan pappa än den förväntade.)

Sammanfattningsvis:

Om vi inte skall tillåta poly så vore homoäktenskap helt uteslutna. Det är helt orimligt att tillåta homoäktenskap och inte tillåta polyäktenskap.

Om vi i första hand skall värna kvinnorna bör vi genast förbjuda all form av äktenskap eftersom det förekommer tvång redan idag. Enklaste sättet är att se till att barnen endast ärver kvinnan som fött dem, förbjuda adoption och låta alla mäns kvarlåtenskap fördelas av samhället. Bara då blir det helt rättvist. ;)

Låt vuxna samtyckande personer göra som de vill. Personligen tror jag att polyäktenskap ligger närmare vår egentliga natur med mindre grupper som lever tillsammans alldeles oavsett i vilka kombinationer könsorganen placeras. Jag tror också att barn mår bättre av ju fler vuxna som finns närvarande där de växer upp samt avdramatiseringen av det som idag oftast händer att två personer slutar ligga med varandra och därför måste flytta ifrån varandra och inte längre kan vara vänner. Låt folk ha sex med den eller de de vill (eller få leva i celibat om de så önskar), vara vän med de de vill och uppfostra barn tillsammans med de de vill.

Mina barn träffar mellan 10 och 20 vuxna varje vecka som de har en närmare relation till än de två personer jag hade när jag växte upp. Jag har svårt att se att deras liv skulle bli bättre för att vi minskade det antalet till 2 genom att isolera oss, tvärtom.

Fyll gärna på med mer faktiska argument för och emot så det blir någon slags sammanställning. 

du är en smart människa
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?