Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

vad anser ni om månggifte?

I Rose I skrev 2013-01-16 16:01:15 följande:
    Jag har jobbat på kvinnohem även om det var länge sen. Du vet inte vad som är bäst för dem. Du har ingen aning vad vissa har gått igenom. Inte ett skit.

Att tala ur en enda synvinkel verkar du ju göra annars. Vad som skulle underlätta för dig och så vidare.

Det påstår sverigedemokrater och vissa andra också...  

Så du vet vad som är bäst för alla kvinnor för att du har jobbat på ett kvinnohem? Rackarns, jag som trodde att kvinnor var individer. Det visar sig alltså att vi är kloner och har exakt samma behov allihop?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Ljushuvud skrev 2013-01-16 16:14:31 följande:

Du överskattar den enskilda individen! Dessutom förringar du det faktum att just kvinnor kommer bli de stora förlorarna med månggifte. Om du inte förstår eller ser detta,, jag har försökt få lite vettigt ljus på detta, men ja-sägarna varken vill eller kan se/förstå, de ser inte ens att det är ren och skär egoism som får dem att kräva månggifte.
    Det är inte möjligt att överskatta den enskilda individen.

Vi har lagar som säger att man har rätt att skilja sig om man inte trivs med sitt äktenskap.

Det är ren egoism att vilja tvinga andra människor att leva efter ens egna värderingar.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Ljushuvud skrev 2013-01-16 16:24:26 följande:

Om du är gift med tre personer och DU vill skiljas från en... Hur löser du det?

...då skiljer jag mig väl från den personen? Vad skulle problemet vara, menar du?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Ljushuvud skrev 2013-01-16 16:30:42 följande:

De andra har ju oxo någon form av juridisk koppling, har de ingen rätt alls till sina åsikter kring DIN vilka att skiljas?
    Självklart ska inte någon annan ha rätt att tvinga mig att vara kvar i ett förhållande som jag inte vill vara kvar i. Alltså har de andra personerna inte någon rätt att hindra mig från att skilja mig.

Åsikter har alla så klart alltid rätt att ha. Det är inte samma sak som att ha rätt att tvinga någon till något.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    I Rose I skrev 2013-01-16 16:48:49 följande:
    Jag började undra hur långt tid det skulle ta innan du hittar hit.

Hur blir det med bostadsfrågan? Ska alla bo i sina egna lägenheter? Typ som särbo? Hur blir det annars med vem som får äga vad vid skillsmässan om alla är gifta med varandra? Då får man se till att man inte är den förste som åker ut.   
    Varför skulle folk inte vara kapabla att själva bestämma hur de ska bo?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    I Rose I skrev 2013-01-16 16:50:40 följande:
    Vet du vad självmål betyder?
    Vadå självmål? Jag vill ju låta alla bestämma själva.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    I Rose I skrev 2013-01-16 16:51:32 följande:
    Vad hade det med mina frågor att göra tycker du?
    Du frågar var man ska bo, som särbo eller inte, etc. Varför skulle människor inte klara av att bestämma det själva?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2013-01-16 23:13:26 följande:
    Punkt 1: Då skriver man ett testamente!! Det behöver du inte vara gift för att skriva. Det var det som blev Stiegs sambos fall.

Andra punkter: Försörjningsskyldighet är bara intressant att dra upp när den ena parten INTE VILL hjälpas åt. Om ni båda vill, så skapar ni ett kontrakt er emellan med vittnen och - bam!

Och jag trodde faktiskt att i dagens Sverige, där gemene man inte längre gifter sig i samma utsträckning, så fanns det sätt att kringgå detta.

(Någon annan kanske redan svarat på detta, då kan du bortse från vad jag skriver.)

Om du har barn får du inte testamentera bort ditt arv hur som helst. Så i praktiken är det inte riktigt så enkelt som du verkar föreslå.
    Jellybeanbaby skrev 2013-01-16 23:14:14 följande:
    Rikard snackar ur stjärten. Det finns ingen sån "nödhjälp" för gifta. I should know!! Jag är förlovad. Vill gifta mig en dag.

Grattis till förlovningen. Du vill alltså gifta dig, men du kan inte förstå varför andra människor vill göra det?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    I Rose I skrev 2013-01-16 23:19:14 följande:
    Eftersom alla poly i diskussionen säger olika saker så vet man inte vad man ska argumentera emot.

- Försärjningsskyldigheten ska tydligen slopas. Ingen ska vara skyldig att försöja någon mono som poly var det någon som skrev. 

Nähä, det var väl ändå jag som sa detta? Jag är nog den mest monogama människan man kan tänka sig.

Förövrigt är det väl inte konstigt om olika polys säger olika saker, det är ju ändå olika individer? Bara för att man delar EN åsikt behöver man inte dela ALLA.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2013-01-16 23:28:47 följande:
    Nä vet ni, jag har sagt mitt i denna tråd, jag orkar inte mer, det är rena "Jerry Springer" vibe härinne.

Ni har INTE fått mig att ändra åsikt.
    Ni har lidit nederlag i omröstningen.

Have a nice life.
    /J has left the building
    Men så säger du ju alltid: "Nä, nu lämnar jag tråden för alltid!!! Där fick ni!!!" [2 minuter senare] "Jag tycker fortfarande att ni är dumma!!! NU GÅR JAG" [nästa dag] "Men jag fattar seriöst inte hur man kan vara så dumma som ni är!!! Get over yourselves!!! (eller nån annan häftig amerikansk fras)!!!" [32 timmar senare] "Nu infogar jag en rolig bild, så att ni ska fatta hur allvarlig er dumhet är!!!

Inte för att jag vill att du ska sluta, jag tycker att det är charmigt. Ungefär som när någon ilsket stormar ut ur ett rum och sedan kommer tillbaka in för att hämta sin handväska. Fast bättre.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Carrro1982 skrev 2013-01-17 08:47:48 följande:
    Skulle vara intressant att veta - ni som är för månggifte och som har ett förhållande med någon.  Skulle ni vilja att eran partner gifte sig med någon annan?  

Jag är emot månggifte, att vara gift med flera samtidigt förstör det vackra med äktenskapet.  Då äktenskapet är mellan två personer.  Romantiken försvinner. 

Jag och min man har en överenskommelse om att bara vara med varandra. Om någon av oss känner att vi vill ändra på denna överenskommelse så får vi sätta och och prata om det, så klart. Personligen vill jag inte vara med någon annan och skulle inte vilja att han var det heller. Om det blev lagligt att gifta sig med flera skulle det inte påverka situationen, för förhållandet bygger ändå kommunikation och ärlighet. Man går inte bakom ryggen på den andre och gifter sig (eller startar ett förhållande med någon).

Men det faktum att JAG inte vill leva i en polygam relation innebär inte att jag anser mig ha rätt att förbjuda någon annan att göra det.

Var och en ska få göra som den vill, så länge den inte skadar någon annan.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    I Rose I skrev 2013-01-17 10:04:49 följande:

Bara för att systemet som det är idag brister på vissa punkter så behöver man inte belasta det ännu mer eller vad tycker du? Så bara för att det redan finns alkohol/cigaretter i samhället så kan vi lika gärna legalisera Cannabis också? Hmm, törs att tänka på. Kanske ska köra med argumentet i Cannabis-tråden fast kanske inte, så korkad vill jag inte framstå. 

Jaha, finns säkert jättemånga chilenare som har korsade äktenskap och barn som inte vet vems deras fäder är...*Not*  

Jag tror inte att det var detta som var Dorians poäng, utan snarare att problemet inte äktenskapet som sådant, utan att det finns idioter som misshandlar sina partners. Det är detta som ska motverkas, inte människors vilja att gifta sig.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Toboas skrev 2013-01-17 10:10:37 följande:
    Tänker du på samma sak som jag?

Haha, precis! "Talking poo is where I draw the line!"
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    LindaEfraim skrev 2013-01-17 12:49:22 följande:
    I andra länder får individen anpassa sig efter samhället men i Sverige ska samhället anpassas efter individerna. Helst när det gäller kultur och religion. Om 100 år kanske alla kvinnor tvingas bära slöja och har minst två systerfruar att dela sin man med.

På vilket sätt ökar tvånget i samhället genom att man ger människor större frihet att leva som de vill?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Carrro1982 skrev 2013-01-17 14:32:09 följande:
    Dorian Ertymexx  Vi tycker olika helt klart...Jag skulle iaf. inte vilja leva i ett sådant äktenskap där vi har flera.  Då är jag hellre ogift.  Och om det blev lagligt med månggifte, då går jag nog hellre på bio och ser en romantik film än att gå på bröllop hedanefter.   

Men det är väl ingen som sagt att DU ska behöva leva i ett sådant äktenskap, eller att du ska tvingas gå på bröllop?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-01-17 14:49:46 följande:
    Jag vill inte heller gifta mig med flera, jag är helt enkelt monogam. Men jag ser inte riktigt vad det har med saken att göra, min preferens kan ju omöjligen få styra lagstiftningen i frågan. Det vore ju absurt.
    De flesta bröllop kommer vara två människor som väljer varandra, det kommer förmodligen inte ändras.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Thomas66 skrev 2013-01-17 14:55:56 följande:

Inte om skydd för barnen iaf.Du tror inte att det blir rörigt med 4 mammor och 4 pappor i en familj.Någon vill ha en ny man/ kvinna, men röstas ner av någon, och vill då skillja sig.Hur gör man med dom låt oss säga 3 barnen.Ska den som lämnar ha vv eller var 8 dag? Det låter ju enklare att komma på en regel för det lilla promille som är intresserade att få lämna in uppgifter ( ang arv eller vad man nu tycker är viktigt) att man lever så. Och att dom biologiska föräldrarna har ansvar över sitt barn.

Ungefär som det är jobbigt och förvirrande med engelska barn att ha TVÅ grandma's och två grandpa's. Och mostrar, fastrar, morbröder, mostrar och kusiner kan man ju ha hur många som helst. Hur ska vi gå till väga för att förhindra detta? Eller kan man tänka sig att barn är anpassningsbara och klarar av att hålla reda på fler än två människor åt gången?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Thomas66 skrev 2013-01-17 15:37:25 följande:

Det kan dom säkert.Hur löser man det praktiska med delat boende tex, är ju inte alltid lätt med bara 2 inblandade. Om det nu är 8 vuxna som i exemplet?
    Det är väl upp till dem själva att lösa det? Varför ska de inte själva ha det ansvaret, precis som alla andra?
    Ja, det är jag på bilden
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?