Inlägg från: Ljushuvud |Visa alla inlägg
  • Ljushuvud

vad anser ni om månggifte?

Queenie70 skrev 2013-01-15 19:25:53 följande:
    Jag tycker nog inte du har beskrivit några maktförhållanden utan bara pratat om svartsjuka och att man skulle bli skyldig att kompensera varandra om man låg med nån annan. Samtidigt skriver du att DU dock inte ser ett äktenskap att vara om makt. Ett obegripligt resonemang enligt mig. Varför utgår du ifrån att andra förhåller sig till äktenskap och kärlek på nåt annat sätt ? (Makt) Att staten ska bestämma om jag vill ingå äktenskap och dela mitt liv med två andra kvinnor, eller två män, eller en kvinna och en man är väl snarare en väldigt förlegad rest som bygger på moraliserande från en svunnen tid då lagar och regler stiftades utifrån ett bibliskt perspektiv. Jag tror att du helt snöat in på den aspekten av månggifte där enbart mannen har rätten att ta sig flera fruar utan att den första frun har nåt att säga till om.

Jag har inte snöat in på något! Jag tror att problemen vida överstiger nyttan, och "makten" är bland annat den möjlighet till utpressning som tydligt föreligger om ena parten inte följer överenskomna eller outtalade regler. What ever,, en helpuckad ide att tillåta månggifte! Lev polyamoröst m du vill! Jag ser inte ner på dig för det!
  • Ljushuvud
    PolyPond skrev 2013-01-16 00:03:43 följande:
    Vad har dina preferenser med oss andra att göra? Snuska på bäst du vill du, och låt oss andra styra över våra liv!

En ovanligt korkad och dåligt insatt person kan uttrycka sådana här saker, förhoppningsvis skojar du och vi andra kan känna oss grundlurade!
  • Ljushuvud
    MaryArden skrev 2013-01-16 06:25:37 följande:
    Barn har rätt till sina föräldrar. Med föräldrar kan man mena de som är det i praktiken, och de som är det biologiskt. Beroende på situation kan det för barnet vara viktigast att ha rätt till antingen de som är det i praktiken eller de som är det biologiskt.  Om ett barn idag har tre föräldrer i praktiken riskerar barnet att i värsta fall bli berövat den eller de av dessa som inte är biologisk föräldrar, på grund av hur lagstiftningen skulle se ut. En lagstiftning som tillåter månggifte, och anpassar vårdnaden av barnet utifrån det, skulle stärka barnens rätt till dennes föräldrar.  

Polygami har föga med barnens rätt att göra! Förmodligen behöver lagar uppdateras för att stärka barnens trygghet men absolut inte genom polygami! Var det dessutom inte så att C som kom med förslaget till månggifte även kom med att förslag som skulle omkullkasta barnens möjligheter? Förslaget var, ungefär, att man skulle slopa arvsrätten, eller i vilket fall kraftigt förändra och reducera arvsrätten.
  • Ljushuvud

Argumentationen som förs här av de som är för polygami är otroligt egoistisk, men man använder argument som inte kan bli emotsagda i sig, trots att argumenten inte har någonting med polygami att göra. (Bland annat att polygami är bra för barnen... Stackars barn! Förhoppningsvis växer polygamiförespråkarna upp och lär sig vad egoism är.)

• Ljushuvud
    MaryArden skrev 2013-01-16 07:35:35 följande:
     Det går att lagstifta om barnens rätt till föräldrarna de har i praktiken utan att införa månggifte, jag skrev inte mitt inlägg för att framföra barnens rätt som ett argument för månggifte. Jag skrev mitt svar till Den vita staden för att jag uppfattade henne som att hon ansåg att barnens rätt talar emot möjlighet för månggifte, vilket jag inte håller med om.  Jag är inte centern eller centerpartist. 

Men, du skrev det.... Så då får du kanske tänka om lite? Månggifte är så otroligt utdaterat! Det är så fruktansvärt dumt av Er som vill jämställa månggifte med ett eget självbestämmande! Varken världen eller människor fungerar på ett sådant sätt som skulle behövas för att månggifte skulle vara okej! Det finns givetvis andra situationer men ett exempel.. Varför är det nästan uteslutande män står i centrum med mängder av kvinnor i religiösa sekter, där det mer eller mindre uteslutande handlar om att det är en man som "belägrar" de kvinnor han känner för... Nu får ni allt ta å kamma Er, väx upp och sluta få eget självbestämmande att synka med en så sjuk sak som polygami!
  • Ljushuvud
    M C skrev 2013-01-16 07:47:45 följande:
    Det enda som är lite klurigt med polyamörösa förhållanden är vem som ska ärva vem, det är min enda grej. Kan man lösa det så, sure, go for it. Huruvuda folk har rätt att leva som de vill är väl ändå en icke-fråga? Ska alla barn i äkteskapet ärva alla föräldrar? Ska man måsta lösa ut barn direkt om den ena föräldern dör, trots att alla andra i äktenskapet lever? Sånt.   
    Undo these cuffs and I'll show you

Så är det, så klart, men det finns saker med polygami som verkligen inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle! Varje förälders ansvar är ju att ge sig tillkänna som förälder, vilket innebär att barnet har en arvsrätt, ooooooavsett om man är gift eller inte. Detta borde med tydlighet vara nog för barnet. Polygami är ett resultat av män som vill ha makt! Blanda inte ihop saker, det går illa för allt vad jämställdhet heter!
  • Ljushuvud

Polygami är sjukt för att det förstör en av grundpelarna för demokrati! Polyamorösa förhållanden är säkert bra för de som lever i dem, och är inget större problem, och det finns inget som hindrar någon att leva polyamoröst! Barn har sina rättigheter oavsett om föräldrarna lever ihop eller är skilda!

• Ljushuvud
    Rikard skrev 2013-01-16 08:35:36 följande:
    Hur då?

Ingen större ide att jag försöker förklara, bättre att du, och alla andra, söker information varhelst ni finner det bäst, för att faktiskt få lite mer perspektiv på saker. (Om jag skulle länka info, skulle det bara leda till ifrågasättande och om man själv hittar info leder det oftast till mindre ifrågasättande, man har ett eget incitament att faktiskt ta del av i formationen)
  • Ljushuvud
    Toboas skrev 2013-01-16 08:51:24 följande:
    Frågan är väl varför DU ser en sådan koppling, inte varför andra gör det.
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.

Så du är mer intresserad av min personliga åsikt än av fakta eller mer vedertagen sanning? Men håll tillgodo,, snabbvarianten: Att äga eller ha tillgång till MER än andra innebär makt! Vilket förhoppningsvis inte är emotsagt! Detta sker och finns att beskåda precis över allt på jorden där människor finns! Allt från religiösa sekter till ryska oligarker och svenska män som åker till Thailand för att köpa sex. Hoppas att detta inte är allt för svårt att förstå, och att sedan se vad makt gör med demokratin borde inte vara någon svår övning.
  • Ljushuvud
    Toboas skrev 2013-01-16 09:57:06 följande:
    Du påstår att saker hänger ihop och då är jag intresserad av varför du tror att t.ex. månggifte är farligt för ett demokratiskt samhälle eftersom jag inte ser hur de hänger ihop. Ja, att äga mer än andra innebär mer makt. Man äger inte varandra i ett äktenskap. Att ha tillgång till mer kan också innebära mer makt, på vilket sätt innebär ett äktenskap att man har tillgång till mer? Syftar du på att flera personer delar ägodelar? Det stämmer ju men påverkar ju inte det totala ägandet. Jag kan fortfarande inte se hur månggifte påverkar demokratin, du har inte lagt fram några argument än.
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.

Hm, driver du med oss? Giftemål innebär en sorts "affärsöverenskommelse", där det är stort fokus på ägodelar och tillgångar. Missat det?!? Att påstå att man inte till viss del har ett förhållande mellan varandra i ett giftemål med ytterst tydliga ägande och maktförhållanden, men hallå, dag att titta lite över gräsrötterna?! För den som inte är gift innebär det ofta att personen både känner sig mindre fullkomlig och att andra har "mer". Att vara gift innebär inget annat än att man skaffat sig en överenskommen och lagbunden form av trygghet, där det inte i första hand kommer att handla om kärlek, men det är förhoppningsvis av kärlek man gifte sig från början. Förhoppningsvis kan du förstå det jag skrivit, men jag hoppas inte för mycket... Sorry!
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?