vad anser ni om månggifte?
Queenie70 skrev 2013-01-15 19:25:53 följande:
Jag tycker nog inte du har beskrivit några maktförhållanden utan bara pratat om svartsjuka och att man skulle bli skyldig att kompensera varandra om man låg med nån annan. Samtidigt skriver du att DU dock inte ser ett äktenskap att vara om makt. Ett obegripligt resonemang enligt mig. Varför utgår du ifrån att andra förhåller sig till äktenskap och kärlek på nåt annat sätt ? (Makt) Att staten ska bestämma om jag vill ingå äktenskap och dela mitt liv med två andra kvinnor, eller två män, eller en kvinna och en man är väl snarare en väldigt förlegad rest som bygger på moraliserande från en svunnen tid då lagar och regler stiftades utifrån ett bibliskt perspektiv. Jag tror att du helt snöat in på den aspekten av månggifte där enbart mannen har rätten att ta sig flera fruar utan att den första frun har nåt att säga till om.Jag har inte snöat in på något! Jag tror att problemen vida överstiger nyttan, och "makten" är bland annat den möjlighet till utpressning som tydligt föreligger om ena parten inte följer överenskomna eller outtalade regler. What ever,, en helpuckad ide att tillåta månggifte! Lev polyamoröst m du vill! Jag ser inte ner på dig för det!