Inlägg från: pontus1992 |Visa alla inlägg
  • pontus1992

vad anser ni om månggifte?

I Rose I skrev 2013-01-15 22:35:40 följande:
    1 man, flera fruar är ändå mycket lättare att genomföra än 1 kvinna, flera män. Det sistnämnda blir bara så krångligt. Ska barnet ärva alla sina "pappor"? Hur ska arvsrätten gå till? Har någon tänkt på detta? När barnet blir sjuk och man behöver föräldrarnas samtycke, vilket cirkus tänker jag då? Att få alla "pappor" att gå med om nu några vägrar samtycka till något. Kan någon vara snäll och tänka på dessa saker och bortse från härligheten att ha flera sexpartners?

men gifter man sig med varandra så har man väl liknade värderingar gällande vård. en som är emot blodtrans och liknade gifter sig knappast med en som är för det.. oavsett om man är 2 el 4 i giftermålet.
  • pontus1992
    I Rose I skrev 2013-01-16 15:55:53 följande:
    Det är många lag som är genomförbara. Att endast se på det hela från ett perspektiv är knappast rätt. Att försöka tillgodose svenska polykvinnors bekräftelsebehov samtidigt som man skjuter andra i skallen är ingenting jag ställer mig bakom. Nej.

Varför ni ska behöva tänka på andra än ert eget kärleksliv? Ja, ni borde ha stängt gränsen runt 70-talet och då hade ni inte behövt bry er om andra men det går inte om man samtidigt vill vara en god medmänniska.  

men är man i en tre/fyr part relation så gäller inga lagar alls. Var lite medmänsklig och låt dessa bli gifta så finns det iaf riktlinjer. 4 personer har levt tillsammans älskar varandra har gemensamma barn så blir det galet och en av de fyra vill skilja sig. Denna person måste väl ha rätt att få delad vårdnad av barnet/barnen oavsett om det är biologiskt eller inte.
  • pontus1992
    Ljushuvud skrev 2013-01-16 16:24:26 följande:
    Om du är gift med tre personer och DU vill skiljas från en... Hur löser du det?

man skiljer sug precis på samma sätt som ett par som vill skiljas.
  • pontus1992
    liv skrev 2013-01-16 16:36:26 följande:
    Men om man skiljer sig så skiljer man sig från hela äktenskapet? Då skiljer man ju sig från de andra två också?

va nu fattar jag inte de som inte vill skiljas förblir ju gifta och det blir en mindre person i äktenskapet bara..
  • pontus1992
    I Rose I skrev 2013-01-16 16:48:49 följande:
    Jag började undra hur långt tid det skulle ta innan du hittar hit.

Hur blir det med bostadsfrågan? Ska alla bo i sina egna lägenheter? Typ som särbo? Hur blir det annars med vem som får äga vad vid skillsmässan om alla är gifta med varandra? Då får man se till att man inte är den förste som åker ut.   

man får väl köpa ut den som skilher sig eller sälha boendet precis som vid en vanlig skiljsmässa.
  • pontus1992
    Carrro1982 skrev 2013-01-17 08:47:48 följande:
    Skulle vara intressant att veta - ni som är för månggifte och som har ett förhållande med någon.  Skulle ni vilja att eran partner gifte sig med någon annan?  

Jag är emot månggifte, att vara gift med flera samtidigt förstör det vackra med äktenskapet.  Då äktenskapet är mellan två personer.  Romantiken försvinner. 

det blir väl mer romantik.
  • pontus1992
    Analoga skrev 2013-01-17 12:32:57 följande:
    Är verkligen emot månggifte! Gifta sig gör man med en person; är ju fullkomligt vansinnigt av C att ens snudda vid tanken på att tillåta det i vårt land! Någon jävla måtta får det ändå vara på alla anpassningar vi tydligen måste göra idag!

anpassningar?? anpassar sig efter vad???
  • pontus1992
    Rataxes skrev 2013-01-19 07:36:13 följande:
    Den muslimska feministen Bahareh Andersson har en del synpunkter som ni förespråkare inte verkar bry er om:

www.newsmill.se/artikel/2013/01/18/legalisering-av-polygami-dr-pslag-mot-oss-j-mst-llda-muslimer

"Legaliserad polygami är ett steg tillbaka för oss muslimer."

"Vad jag har sagt är att legalisera polygami är något som skulle utnyttjas av starka konservativa muslimska grupper; det skulle ge dem laglig rätt till att utnyttja och förtrycka fyra kvinnor och skapa utsatthet även för barn i totalt ojämlika relationer"

jag talar om jämlika och kärleksfulla relationer. giftermål är inte bra för ett par om relationen inte är jämställd så vad vore skillnaden?
  • pontus1992

sååå nu har vi tagit upp muslimer det är inte bra för muslimska ojämställda förhållanden kan vi fastslå fast alla muslimska förhållanden är inte ojämställda..nu slutar vi diskutera muslimer det.

• pontus1992
    Ejder skrev 2013-01-21 14:51:38 följande:
    Allt du nämner egentligen.Människan har levt länge och vi vet vad samhället och människorna i det mår bra av. Polygami och rotlöshet är precis sådant som ska bekämpas. Inte minst då det får barn att hamna i icke stabila miljöer.

att ha partner av samma kön varför skulle det vara rotlöst? polygami är väl mer rotlst om man inte får gifta sig.
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?